علمی و فناوری

مرورگر مایکروسافت، گوگل کروم را له می‌کند!

مرورگر مایکروسافت، گوگل کروم را له می‌کند!

برای سالیان سال است که مایکروسافت مرورگری را توسعه داده که معمولاً کاربران به‌محض نصب ویندوز از آن برای دانلود سایر مرورگرها مثل گوگل کروم و فایرفاکس استفاده می‌کنند. بی‌شک مایکروسافت از این موضوع ناراحت است و می‌خواهد مرورگر وبش به انتخاب اول تمام کاربران در بیاید. بعد از بازنگری روی اینترنت اکسپلورر و تولد یک مرورگر جدید به نام Edge، این شرکت سخت روی توسعه مرورگر خودش تلاش کرد. مایکروسافت اج هر روزی که می‌گذرد محبوب‌تر از گذشته می‌شود و حالا صاحب ویندوز در تلاش است تا با برخی از امکانات ویژه‌تر، کاربران بیشتری را جذب مرورگر خودش کند.

مایکروسافت در نمایشگاه CES 2023 از قابلیت جدید مرورگر مایکروسافت اج رونمایی کرد و گفت که به‌زودی آن را در اختیار عموم کاربران می‌گذارد. اما این ویژگی جذاب چیست؟ به‌گزارش Neowin، این ویژگی جدید VSR نام دارد که مخفف عبارت “Video Super Resolution” است. این یک ابزار هوش مصنوعی است که به‌صورت خودکار کیفیت ویدیوهای در حال پخش در مرورگر اج را ارتقا می‌دهد. در حال حاضر اگر شما هم عضو گروه آزمایشی Canary این مرورگر باشید، می‌توانید نسخه آزمایشی آن را امتحان کنید.

این قابلیت، با تصحیح مناطق بلوکی شکل در ویدیو، باعث بهبود کیفیت ویدیوها می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد ویدیوها را با رزولوشن بالاتری در پلتفرم‌های مختلف پخش کنند. مرورگر مایکروسافت اج با این ویژگی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند خودش را یک سر و گردن از دیگر مرورگرها بالاتر بیاورد. و از آنجا که بسیاری از کاربران در طول روز بارها از مرورگرهای وب برای پخش ویدیوهای مختلف آموزشی، خبری و سرگرمی استفاده می‌کنند، این می‌تواند ویژگی بسیار مهمی برایشان باشد.

یکی از ویژگی‌های خوب VSR در اج، ارتقا کیفیت ویدیو در هر صورتی است. حتی اگر ویدیوها خودشان کیفیت پایینی داشته باشند و یا پهنای باند شبکه کم باشد. این یعنی به‌لطف هوش مصنوعی، برای لذت بیشتری بردن از تماشای ویدیوها، دیگر نیازی به یک اتصال اینترنت خیلی پرسرعت نیز نخواهید بود.

هوش مصنوعی VSR برای استفاده به چه چیزی نیاز دارد؟

از آنجا که این قابلیت مربوط به ارتقا کیفیت ویدیوها است، در نتیجه استفاده از آن به ملزوماتی در سخت افزار سیستم شما احتیاج دارد. اولین و مهم‌ترین شرط آن، نصب یک کارت گرافیک مجزا از شرکت‌های AMD یا Nvidia روی سیستم شما است. کامپیوتر شما حداقل باید به کارت گرافیک سری RTX-20 انویدیا یا RX-5700 ای ام دی مجهز باشد. مایکروسافت همچنین وعده داده که به‌زودی با یک بروزرسانی، سوئیچ خودکار به iGPU (کارت گرافیک داخلی) یا dGPU‌ (کارت گرافیک مستقل) را نیز به مرورگر خودش اضافه می‌کند.

قابلیت جدید هوش مصنوعی مایکروسافت اج می‌تواند راه مدیریت ویدیو توسط مرورگرها را تغییر دهد. انویدیا نیز مشغول کار روی قابلیتی به‌نام RTX Video Super Resolution است که عملکردی شبیه به فناوری مایکروسافت را در اختیار کاربران کارت‌های گرافیک خودش قرار می‌دهد و اگر یکی از کارت‌های سری RTX-3000 یا RTX-4000 را روی سیستم خود نصب کرده باشید، می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. این قابلیت نیز فقط روی مرورگرهای اج و گوگل کروم در دسترس قرار می‌گیرد.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا