خوزستان

مرگ کودکان اهوازی در فاضلاب‌های روباز/ فارِس یک ساله قربانی جدید

به گزارش برگزیده های ایران از اهواز، چند روز گذشته «فارس حیدری» کودک یک ساله ساکن منطقه کوی گلدشت یکی از مناطق کم‌برخوردار اهواز با سقوط در فاضلاب روباز جان خود را از دست داد.

این ششمین کودک است که در فاضلاب رها شده در کوچه و معابر و یا در جوی های فاضلاب تخلیه نشده جان خود را از دست می‌دهد و ماجرای آنها رسانه‌ای می‌شود.

جاسم حیدری  پدر این کودک در توضیح ماجرای غرق شدن فرزندش در فاضلاب می‌گوید: بامداد جمعه همراه با خانواده در کنار در منزل نشسته بودیم که با غفلتی کوتاه پسرم از ما جدا شد؛ وقتی متوجه غیبت فارِس شدیم خیلی دنبال او گشتیم اما دیگر کار از کار گذشته بود.

وی با بیان اینکه فارِس فقط یک سال و چهار ماه سن داشت، می‌افزاید: بر اساس فیلم دوربین‌های مداربسته فارس  ۳۱ دقیقه در کانال فاضلاب مانده بود و پس از آن پیدا شد.

این پدر داغدار با ابراز گله‌مندی از جوی‌های روباز فاضلاب و نگذاشتن حفاظ برای آن‌ها، عنوان می‌کند: عمق جوی روباز فاضلاب حدود نیم متر اما این مقدار عمق برای کودکان خطرناک است،  اگر با لایروبی آب جوب را تخلیه می‌کردند این اتفاق نمی‌افتاد و کار به اینجا نمی‌رسید که جگرگوشه خود را به خاک بسپاریم.

 

تراژدی دردناک و تکراری غرق شدن کودکان بی‌گناه در فاضلاب‌های روباز اهواز بار دیگر یک کودک یک ساله و نیم را به کام مرگ کشاند.

کودکانی که به دلیل جثه کوچک  نحیف خود زمانی که در فاضلاب روباز سقوط می‌کنند توانایی نجات خود را ندارند و درست زمانی که کار از کار گذشته باشد خانواده‌ها با جسد بی‌جان فرزندان خود در فاضلاب مواجه می‌شود.

تراژدی تلخ و استرس‌زایی که شاید از اینجا به بعد سبب خواهد شد خانواده‌های اهوازی به ویژه ساکنان مناطق حاشیه، کودکانه‌های فرزندان خود را در از ترس مرگ در پستوی خانه پنهان کنند.

لایروبی جوی‌های روباز با شهرداری است

 سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی  با اشاره حادثه تلخ مرگ کودک خردسال در جوی روباز کوی گلدشت اظهار کرد:زیبنده کلان‌شهر اهواز و شهروندان آن نیست که هراز چند گاهی شاهد بروز حادثه (مرگ کودکان) در این جوی‌های روباز باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه لایروبی جوی‌های روباز باید توسط شهرداری انجام شود، می‌گوید: در کوی گلدشت به دلیل نبود شبکه فاضلاب، جوی‌های روباز از سوی شهرداری احداث شده که لایروبی آن هم با شهرداری است.

تکرار تراژدی مرگ کودکان در فاضلاب روباز اهواز

مرگ محمد صادق زرگانی در ۱۰ فروردین ۹۵ ، محمد عرفان عبیداوی کودک یک و نیم ساله در ۱۹ اردیبهشت ۹۷ و علی بروایه کودک سه ساله در ۲۲ مرداد ۹۷ ، صدیقه حیدری دختر خردسال در کوی سیاحی ، دانیال ناصری در کوت عبدالله و اینک فارس حیدری در کوی گلدشت اهواز ، نشان از نابسامانی وضعیت فاضلاب و مجاری دفع آب های سطحی و بی توجهی به زیرساخت های شهری در اهواز علیرغم وعده های مکرر مسئولان آبفا و شهرداری و شورای شهر دارد.

مشکل ساماندهی، درپوش‌گذاری و لایروبی جوی‌ها و کانال‌های آب سال‌هاست که به محل مناقشه شهرداری و شرکت آبفا تبدیل شده و نتیجه آن، عدم پاسخگویی مناسب و تکرار حوادث تلخ است که هر لحظه سلامت و جان کودکان را هدف قرار داده است.

آیا وقتش نرسیده است دادستان‌ به عنوان مدعی‌العموم آستین بالا زده‌ و  مسئولان مروبطه را احضار کند و خواستار توضیح در خصوص این ماجرا شده و با مدیران متخلف برخورد قانونی کند؟

انتهای پیام/ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا