خوزستان

معمای جلسه یکصدوچهل‌وسوم

معمای جلسه یکصدوچهل‌وسوم

مهران موسوی: برگزار شدن این جلسه به صحنه کشمکش علنی بر سر ابقا یا برکناری شهردار اصفهانی اهواز تبدیل شده واصلاً تشکیل نمی شود. با احتساب روز شنبه هفته پیش،۹ روز است که ۶ عضو از۱۳ عضو شورا ی شهر اهواز با عدم حضور در جلسه علنی باعث از رسمیت افتادن و تشکیل نشدن جلسه یکصدوچهل‌و سوم شورای شهر می شوند.
دستور کار این جلسه اگر تشکیل شود، بررسی طرح اعضای شورا در خصوص اقدام قانونی وفق بند«د» تبصره ۴ ماده ۸۰ قانون شوراها با موضوع خاتمه دوره خدمت رضا امینی شهردار اهواز و انتخاب سرپرست شهرداری و نیز بررسی موضوع انتخاب شهردار جدید اهواز خواهد بود.
چند هفته پیش بود که کمیسیون حقوقی شورای شهر اهواز، رضا امینی را واجد شرایط قانونی تصدی پست شهرداری اهواز ندانست و طرح برکناری وی را تصویب کرد تا این مصوبه در صحن علنی شورای شهر بررسی و به رای گذاشته شود. اما با عدم حضور حجت ا… زارع زاده، عادل شیشه گری، حمید دغاغله، علی‌مدد هاشم‌پور، محمدحسین ملازمانی و سیاوش محمودی به عنوان حامیان شهردار، این جلسه ۹ بار است به حد نصاب نرسیده و هنوز تشکیل نشده است.
این ۶ نفر معتقدند در مرداد ماه ۱۴۰۰ که شرایط رضا امینی مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت، همه ۱۳ عضو رأی مستقل خود را به نفع او به صندوق انداختند، بنابراین حالا بعد از بیش از دوسال، تحت فشار قرار دادن شهردار با ادله ایی که همان مرداد ۱۴۰۰ نادرست بودن آنها معلوم شد اقدام درستی نیست.
حجت‌اله زارع زاده از این گروه ۶ نفره می گوید: « هیچ‌گونه فشار و رایزنی برای انتخاب رضا امینی به عنوان شهردار وجود نداشت، هیچکدام از اعضا به خاطر دیگری به ایشان رأی نداد و رأی داده شده از روی آگاهی لازم بود و اگر همکاری از روی ناآگاهی رأی داده است به خود او مربوط می‌شود. حالا هم شهروندان نه حوصله تنش را دارند و نه توقعی برای ایجاد تنش دارند، هر کسی که این مقوله‌ها را رعایت نکند و به تنش دامن بزند قطعاً در برابر مردم و رأی که به وی داده شده مسئول است و باید پاسخگو باشد.»
اشاره این عضو شورای شهر به آن ۷ عضو دیگر است که معتقدند حالا شرایط بعد از دو سال تغییر کرده و رضا امینی باید از سمتش در شهرداری اهواز عزل شود. سید محمد جواد رضوی یکی از مخالفان شهردار و از اعضای همین گروه ۷نفره معتقد است تعدادی از اعضای شورای شهر اهواز به این نتیجه رسیده‌اند که امینی از ابتدا شرایط احراز شهرداری اهواز را نداشته است و شورای شهر با دستپاچگی و بدون مطالعه و دقت به او رای داده‌ بودند و حالا باید با تشکیل جلسه شورا، رضا امینی را از شهرداری اهواز برکنار کرد.
شرط و شروط برای برگزار شدن یک جلسه
شرط برگزار شدن یکصدوچهل‌وسومین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز حضور ۹ نفر از ۱۳ عضو شورا در آن است. ۷ نفر هم باید رای به برکناری شهردار بدهند تا رضا امینی از سمتش عزل شود. بر این اساس اگر جلسه جنجالی یکصدوچهل‌وسوم برگزار شود و دستور کار آن برکناری شهردار اهواز باشد، این اتفاق حتماً می افتد چرا که حداقل ۷ نفر از ۱۳ عضو شورا مخالف ادامه کار رضا امینی در اهواز هستد که رای آنها برای بستن پرونده امینی کفایت می کند. به همین دلیل هم آن ۶ نفر موافق شهردار در جلسه شرکت نمی کنند چرا که می دانند حضور حتی دو نفر از آنها در جلسه یکصدوچهل‌وسوم و رسمیت یافتن آن یعنی امضای پایان کار شهردار.
از ۱۰ دی ماه تا امروز ۹ بار است که هر روز با اعلام سید علی پورموسوی رئیس شورای شهر اهواز، از نمایندگان شورا دعوت به عمل می آید تا در جلسه رای اعتماد به امینی شرکت کنند اما عدم حضور ۶ نماینده باعث از اکثریت افتادن و لغو جلسه می شود تا دوباره روز بعد و فراخوانی دیگر برای دعوت اعضا به جلسه.
رئیس شورای شهر اهواز می گوید آنقدر به دعوت از اعضای شورا ادامه می دهد تا جلسه یکصدوچهل‌وسوم بالاخره برگزار شده و تکلیف رضا امینی معلوم شود.
مناقشه بر سر پروازی بودن شهردار
رابطه پر تنش رضا امینی و اعضای شورای شهر اهواز به امروز و دیروز مربوط نمی شود. از همان نخستین هفته ها بعد از انتخاب یک شهردار اصفهانی برای اهواز در شهریورماه ۱۴۰۰ تا امروز این تنش با شدت و ضعف ادامه داشته است. اما از مرداد ماه امسال که سید محمد علی پورموسوی به ریاست شورای اهواز در سال سوم انتخاب شد، این تنش وارد مرحله تازه ای شده است.
پور موسوی از منتقدین باسابقه سیاست های رضا امینی بود و طبیعی می نمود وقتی بجای سیاوش محمودی بر کرسی ریاست بنشیند، چه سرنوشتی در انتظار پرونده امینی خواهد بود. محمودی در طول دوران ریاستش بر شورای شهر اهواز همواره از حامیان شهردار محسوب می شد و حالا هم که ۵ ماه است کرسی ریاست را به رقیبش واگذار کرده، یکی از ۶ نفری است که این روزها با غیبتش، جلسه بررسی برکناری رضا امینی را از حد نصاب می اندازد تا تشکیل نشود.
غلامرضا شانه سازان، رییس کمیسیون حقوقی، املاک و نظارت شورای اسلامی شهر اهواز و از موافقان برکناری رضا امینی می گوید رئیس سابق شورا به اعتماد اعضای شورای شهر «خیانت» کرده است. استناد این عضو شورای شهر به ماجرای مدرک شهردار و محل سکونت او است که شانه سازان معتقد است در این باره به اظهارات سیاوش محمودی اعتماد کرده اما به گفته او رئیس سابق شورا به اعتماد آنها پشت کرده است.
تردید در اصالت مدرک امینی و به خصوص اعتقاد شورا مبنی بر ساکن نبودن شهردار در شهر اهواز از ایرادات اصلی شورای شهر به سبک کار رضا امینی و از مهم‌ترین دلایل تصمیم اعضای منتقد شورا برای برکناری او است. آنهااعتقاد دارند شهردار آنچنان که باید در شهر حضور ندارد و بیشتر بین اصفهان و اهواز در تردد است تا در شهر محل کارش ساکن باشد و به مشکلات اهواز رسیدگی کند.
عبدالزهرا سنواتی، نایب رئیس شورای شهر اهواز و از مخالفان شهردار می گوید: «یکی از شروط اعضا در نشست‌های اول، حضور شخص شهردار وخانواده شان در شهر اهواز بود ولی این امر بعد از گذشت مدتی حاصل نشد؛ ابتدای سال نیز تذکرات لازم و سوالات مطرح شد تا شهردار پاسخ دهد. چهار ماه هیات رییسه تذکر و طرح سوال را به تعویق انداخت ولی باید بدانیم که بی توجهی به این موضوع کارشکنی در کار شوراست.»
ناراحتی منتقدان از این موضوع به خصوص به بعد از بارندگی چند وقت پیش در شهر اهواز و آب گرفتگی سنگین معابر بر می گردد که در غیاب رضا امینی، ساعت های دشواری را برای شهروندان اهوازی رقم زد. امینی اما پروازی بودن خودش را رد کرده است. او در نشست خبری که شامگاه دوشنبه ۱۱ دی در شهرداری اهواز برگزار کرد، به خبرنگاران توضیح داد که انتقادات از او درباره عدم حضورش در اهواز به واسطه سر زدن به خانواده در اصفهان بی پایه است:
«۲۸ ماه از زمان فعالیت من در شهرداری اهواز می‌گذرد و اکنون یکی دو هفته است که این موضوع مطرح شده است. قبل از رای‌گیری در شورا یعنی ۷ شهریورماه ۱۴۰۰ دعوت شدم و به اهواز آمدم. اعضای شورای شهر سوالاتی داشتند که یکی از این سوالات در مورد اسکان بود و من با صراحت و صداقت گفتم امکان اسکان فرزندانم در اهواز وجود ندارد اما همسرم می‌آید. خانواده که شامل تنها همسر و فرزند نیست و پدر، مادر، خواهر و برادر و بستگان هم به نوعی خانواده محسوب می‌شوند و من نمی‌توانم به دلیل ماموریت در جایی، از انساب و ریشه خود دور شوم. در همه کشور مرسوم است مدیرانی که جایی ماموریت دارند هرازگاهی به خانواده خود هم سر می‌زنند. اکنون من هم به محض اینکه والده دلتنگ شود و اشاره کند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن خودم را می‌رسانم و حتی اگر ۲۴ ساعت هم باشد، به دیدارش می‌روم و برمی‌گردم اما عمده وقت خودم و همسرم در اهواز است. سه فرزند دارم که یک فرزندم متاهل است، فرزند دومم دانشجو و فرزند سومم سال آخر دبیرستان است و با وجود عهدی که با شورا داشتیم و شورا با چشم باز و اطلاع کامل با ۱۳ رای قاطع بنده را انتخاب کرد اما به دلیل فضایی که پیش آمده، از دانشگاه محل تحصیل دخترم و دبیرستان محل تحصیل پسرم درخواست کتبی انتقال داشتم اما با هر دو مخالفت کردند و عنوان شد که امکان انتقال وجود ندارد. این دو موضوع در نامه‌ای به وزیر کشور منتقل شد و وزیر کشور طبق دستورالعمل‌های موجود اعلام کرد که با توجه به حضور مستمر شهردار، حضور فرزندان الزامی نیست و این نامه به امور شهری استانداری خوزستان و ریاست شورای شهر اهواز ابلاغ شد اما با این وجود، دو سه روز است که این موضوع در دستور کار شورای شهر قرار گرفته است و جلسات برگزار نمی‌شوند.»
حامیان او در شورای شهر اهواز نیز هم نظر با امینی معتقدند این بهانه مناسبی برای برکنار کردن شهردار اصفهانی اهواز نیست. علی‌مدد هاشم‌پور، از اعضای گروه ۶ نفره حامی شهردار می گوید: «چند روزی است تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر اعلام کرده‌اند که شهردار اهواز از همان ابتدا شرایط تصدی مسئولیت شهرداری اهواز را نداشته است و درخواست خاتمه دادن به خدمت وی را دارند، اما سوال اساسی این است که اعضای شورای اسلامی شهر از چه زمانی متوجه شده‌اند دو فرزند تحت تکفل شهردار در اهواز سکونت و اقامت ندارند؟ یک شب قبل از انتخاب رضا امینی به عنوان شهردار، جلسه‌ای با حضور ۱۳ عضو شورای اسلامی شهر و شهردار منتخب در مهمانسرای شهرداری تشکیل شد و وی در پاسخ به یکی از اعضا گفت که با توجه به مشکلاتی که دارم امکان استقرار فرزندانم در اهواز وجود ندارد. اعضای شورا نیز به استناد ماده قانونی با سکونت نداشتن دو فرزند شهردار در محدوده اهواز موافقت کردند و همه اعضا با علم و اطلاع از این موضوع به او رأی دادند، حال با گذشت ۲۸ ماه از انتخاب شهردار، نشانی غلط به موکلان خود می‌دهیم که به علت سکونت نداشتن فرزندان، شهردار شرایط احراز جهت تصدی این پست را ندارد.»
حمایت های استاندار از شهردار
نشست خبری شهردار اصفهانی اهواز یک روز بعد از آن برگزار شد که اولین جلسه شورای شهر به منظور برکنار کردن شهردار اهواز به حد نصاب نرسید و برگزار نشد. در آن جلسه ۷ عضو شورا از جمله رئیس جدید به مدت ۴۰ دقیقه در انتظار ۶ عضو باقیمانده نشستند اما با عدم حضور آنها در جلسه علنی، پورموسوی لغو جلسه و موکول کردن آن به ۱۱ دی ماه را اعلام کرد.
این همان روزی بود که صبحگاهش جلسه شورا به منظور برکناری شهردار برای بار دوم برگزار نشد و شامگاهش رضا امینی در جمع خبرنگاران حاضر شد و به تندی منتقدانش در شورای شهر را خطاب قرار داد. بعد از آن هم جلسه یکصد و چهل و سوم به طور پی در پی از اکثریت افتاد تا بحران در رابطه شورا وشهرداری اهواز به اوج برسد.
سید محمد علی پور موسوی رئیس شورای شهر اهواز می گوید برای جلوگیری از این وضعیت مبهم با استاندار خوزستان ملاقات کرده و به فرماندار هم نامه نوشته است. او در این نامه خطاب به فرماندار اهواز خواستار برخورد قانونی با عادل شیشه‌گری و حجت ا… زارع زاده دو عضو شورای شهر اهواز به علت شش جلسه غیبت‌ به صورت متوالی در جلسات شورای شهر شده است. بر اساس قانون اگر عضوی در جلسات شورای شهر به صورت متوالی ۶ جلسه غیبت داشته باشد برای سلب عضویت به هیات حل اختلاف استان معرفی می شود تا درباره وی تصمیم گیری شود. اما فرماندار فعلاً پاسخی به نامه رئیس شورا نداده است و استاندار هم به رئیس شورای شهر اهواز گفته «این موضوع باید بین دوستان شورا حل و فصل شود.»
در مجموع به نظر می رسد علی‌اکبر حسینی محراب، استاندار خوزستان در این منازعه طرف شهردار را گرفته باشد. او گفته است اختلاف ایجاد شده هیچ منشأ، ریشه و معنایی ندارد و شهردار اهواز باید با قدرت فعالیت خود را ادامه دهد و هیچ پروژه‌ای نباید تعطیل شود و امینی باید با جدیت بیشتر توانایی‌های خود را ثابت کند و به منصه ظهور رساند.
شاید به دلیل همین حمایت صریح استاندار و کوتاه نیامدن منتقدین در شورای شهر باشد که چشم انداز مذاکره بین دو جناح شورا فعلاً تیره و تار است و پور موسوی معتقد است هیچ زاویه‌ای برای حل و فصل این پرونده دیده نمی شود.
استراتژی شهردار و طرح یک سئوال
شهردار اهواز می گوید از مواضعش کوتاه نمی آید و خیال استعفا دادن هم ندارد. امینی این موضوع را در نشست خبری ۱۱ دی ماه به صراحت بیان کرد: «به فضل و کرم الهی در اهواز ماندگار خواهم بود؛ من عهد کرده‌ام و گفته‌ام دو عامل می‌تواند مرا از اهواز جدا کند که یکی‌ خداوند و مرگ و دوم اراده شورای شهر برابر قانون است. اینکه خسته شوم و بگویم استعفا می‌دهم و چه می‌کنم و چه می‌کنم، نخواهد بود. تا وقتی قانون مشخص کند در اهواز می‌مانم اما آیا من باید رها کنم تا کار غیرقانونی انجام شود؟»
شهردار اهواز روز چهارشنبه بیستم دی ماه هم از فرصت آئین بهره‌برداری از ۲۰ دستگاه اتوبوس درون شهری استفاده کرد و باز هم تاکید کرد که خیال تغییر در سیاست هایش را ندارد: «شهرداری بدون توجه به فضاهای اخیر فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد، برخی فکر می‌کنند با ایجاد چنین فضایی می‌توانند برای خودشان مثل گذشته فرصتی برای دست اندازی به بیت‌المال پیدا کنند اما با همدلی شورای شهر، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان ذی‌ربط چنین شرایطی ایجاد نخواهد شد.»
«همدلی شورای شهر»؟ رضا امینی بهتر از هر کس دیگری می داند این روزها تنها عاملی که بین شورا و شهرداری و حتی بین خود اعضای شورا با یکدیگر وجود ندارد «همدلی» است تا جایی که اکثریت اعضای شورا او را به مرز برکناری از شهرداری اهواز کشانده اند. اما پس چرا امینی تلاش می کند خودش را هم راستا با سیاست های شورا نشان دهد؟
جمله های بعدی او در همین آئین تا حدودی به سیاست اتخاذ شده توسط شهردار اصفهانی اهواز اشاره می کند: «نباید با ایجاد تفرقه بین ارگان حاکمیت اختلاف بیندازیم، کسانی که در گذشته سوء استفاده و تلاش می‌کردند از ظرفیت‌ها و حیله‌های شبه قانون نفوذ کنند و فرصت‌های شهر را به نفع خود مصادره کنند مطمئن باشند امروز روز آن اقدام نیست و نخواهد بود، محکم پای کار هستیم و تلاش می‌شود اهواز شاهد روزهای بهتری باشد.»
در واقع رضا امینی تلاش می کند با اشاره مبهم به آنچه او معتقد است در گذشته در حیطه مدیریت شهری اهواز رخ داده است، بین دو جناح شورای شهر قرار گرفته و از حمایت اقلیت ۶ نفره در مقابل فشار اکثریت ۷ نفره حداکثر بهره را به نفع خودش ببرد. به هر حال امینی زمانی که در اصفهان رئیس شورای شهر بود به خوبی توانست با برقراری تعادل میان جناح اصلاح طلب و نو اصولگرایان به رهبری خودش در شورا، به زمامداری ۱۲ ساله سید مرتضی سقائیان نژاد در شهرداری اصفهان پایان دهد و کارنامه این عضو پر نفوذ و قدرتمند مورد حمایت اصولگرایان سنتی شورای وقت اصفهان را با مهر «استیضاح» به پایان برساند. حالا امینی همین درس را در میدان شورای شهر اهواز پیاده کرده است.
چنین است که پور موسوی می گوید هیچ زاویه‌ای برای حل و فصل این پرونده دیده نمی شود چون شهردار خیال استعفا یا کوتاه آمدن از مواضع و سیاست هایش را ندارد، ۶ عضو اقلیت شورا خیال خالی کردن پشت شهردار را ندارند، ۷ عضو اکثریت پای کار برکنار کردن امینی ایستاده اند، استاندار می گوید خودتان مشکلتان را حل کنید و فرماندار هم ساکت است. پس با این اوصاف باید چه کرد؟
۳راه حل برای یک مشکل
در بحبوبه اختلافات در مدیریت شهری اهواز، یک چیز مسلم است؛ این که وضعیت موجود نمی تواند به مدت طولانی ادامه دار باشد و بالاخره باید به راه حلی دست پیدا کرد. اما چه راه حلی؟ شاید دخالت یک نهاد بالادستی حلال مسئله باشد.
همین چند روز پیش بود که شهردار اصفهانی نجف آباد بعد از دو سال(درست به همان مدت زمان مدیریت امینی در اهواز تا امروز) که در ساختمان شهرداری این شهر مستقر شده بود از سمت خودش عزل شد. شاید مشابهت این پرونده با پرونده رضا امینی بتواند کلید باز کردن قفل روابط شورا – شهرداری اهواز هم باشد.
ماجرای عزل عبدالرسول امامی مثل داستان دنباله دار امینی به سکونت نداشتن امامی در نجف آباد مربوط می شد. شورای شهر نجف آباد هم مانند شورای شهر اهواز، از این که شهردار آن شهر در نجف آباد اقامت ندارد و بین این شهر و اصفهان در حال تردد است شاکی شد. به دنبال طرح این موضوع، شورای شهر نجف آباد مصوبه‌ای مبنی بر عزل شهردار این شهر را به تصویب رساند که این مصوبه در کمیته انطباق شهرستان رد و با اصرار شورای شهر نجف آباد به شورای حل اختلاف استان ارجاع شد و در نهایت اعضای شورای حل اختلاف استان با صورتجلسه شورای شهر نجف آباد موافقت کرد و به این ترتیب، عبدالرسول امامی، شهردار این شهر عزل شد.
آیا شورای شهر اهواز هم می تواند منطبق با همین فرمول حرفش را به کرسی بنشاند و رضا امینی را عزل کند؟ اگر به هر دلیل این اتفاق نیافتد، راه حل دوم برای عبور از این بن بست، عقب نشینی امینی و لبیک به درخواست برخی اعضای شورای شهر اصفهان برای انتقال به شهرداری این شهر است.
اخیراً شنیده شده است تعدادی از اعضای شورای شهر اصفهان که از شیوه مدیریت علی قاسم زاده، شهردار اصفهان بر این شهر ناراضی هستند با اطلاع از وقایعی که بین شهرداری و شورای شهر اهواز در جریان است، مترصد راضی کردن امینی به پذیرفتن پست شهرداری اصفهان در ازای استعفای او از شهرداری اهواز هستند. حتی گفته شده صدای معترضان در شورای شهر اصفهان با افزوده شدن بر تعداد آنها بلندتر هم شده است.
هر چند امینی هنوز به این درخواست پاسخ مثبت یا منفی نداده است اما بعید هم نیست اگر درخواست ها از او جدی تر شود به شهرداری اصفهان هم فکرکند.
به هر حال بزرگ ترین درگیری رضا امینی با اعضای منتقد شورای شهر اهواز بر سر همین پروازی بودن او بوده است و چه بسا شهردار فعلی اهواز برای رهایی از این مشکل در خواست شورای شهر اصفهان را اجابت کند.
البته از سویی بلندتر شدن صدای درخواست شورای شهر اصفهان از امینی می تواند باعث تجدید نظر برخی از گروه ۶ نفر حامی امینی در شورای شهر اهواز هم شده وچه بسا آنها دست از حمایت از شهردار بشویند و هم سو با ۷ نفر منتقد به برکناری امینی رای دهند. شاید به همین دلیل باشد که رضا امینی فعلاً درخواست اعضای شورای شهر اصفهان از او را مسکوت گذاشته و پاسخی به آن نداده است.
راه حل سوم هم ورود وزارت کشور به ماجراست که البته بعید است حداقل در کوتاه مدت این اتفاق رخ دهد. در هر حال اگر دولت در این قضیه دخالت کند، محتمل ترین راه حل، انحلال شورای شهر اهواز به دلیل تداوم پیدا کردن اختلاف میان اعضای آن و متوقف ماندن روال جاری فعالیت هایش خواهد بود که اگر چه در تعدادی از شهرهای ایران مسبوق به سابقه است اما در مقطع فعلی چشم انداز روشنی از عملی شدن این احتمال به چشم نمی خورد.
تفاوت های بار نهم با ۸ بار قبل
برگزار نشدن جلسه یکصدوچهل‌وسوم شورای اسلامی شهر اهواز برای بار نهم در شنبه هفته گذشته تفاوت هایی با ۸ بار پیش از آن داشته است. اولاً این جلسه قرار بود به صورت غیر علنی برگزار شود در حالی که ۸ بار قبل اعضای منتقد رو در روی خبرنگاران در انتظار اعضای حامی شهردار می نشستند. سیدمحمدعلی پورموسوی، رئیس شورای شهر اهواز دلیل غیر علنی کردن این جلسه را ترغیب منتقدین به حضور در آن و ارائه توضیحاتشان در غیاب رسانه ها دانست که البته عملی نشد.
ثانیاً دستور کار این جلسه به گونه ای طراحی شده بود که موضوع پرداختن به طرح عزل امینی در آخر جلسه قرار بگیرد به شکلی که احتمال این که زمان جلسه قبل از رسیدگی به این موضوع به پایان برسد هم وجود داشته باشد اما حامیان شهردار حتی با این شرط هم ریسک حضور در جلسه شورای شهر را نپذیرفتند.
ثالثاً پور موسوی در حاشیه جلسه برگزار نشده یکصد و چهل و سوم برای بار نهم سخنانی ایراد کرد که می تواند مسیر پرونده را تغییر بدهد: «در حال حاضر این دوستان تنها گزینه‌ای را که باقی گذاشتند این است که به هر قیمتی شهردار را حفظ کنند. ما با شهردار مشکلی نداریم و بحث‌مان در مورد کارکرد و قدرت اجرایی وی است. اینکه کسی بخواهد به هر قیمتی و به هر دلیلی شهر یا شورا را فدای یک نفر کند کار درستی نیست. با توجه به عدم حضور دوستان در جلسات شورا، باید مسئولان ورود کنند در غیر این صورت ما هم اصراری بر ادامه این شرایط در اهواز نخواهیم داشت. همچنین حرف‌های اساسی خود را با مردم در میان گذاشته و سپس تصمیم‌گیری می کنیم.»
شاید بتوان در نگاه اول از این اظهارات مبهم رئیس شورای شهر اهواز بوی عقب نشینی از مواضع پیشین را استشمام کرد اگر چه باید به این نکته هم توجه داشت که در خواست از «ورود مسئولان» به این پرونده و همچنین این که «حرف های اساسی» با مردم در میان گذاشته خواهد شد به نوعی نقض همین فرضیه است.
اما اگر قرار شود اکثریت منتقد درباره شرایط به وجود آمده با مردم اهواز سخن بگویند، دقیقاً چه خواهند گفت و اساساً انتظارشان از مسئولان بالادستی برای دخالت در دعوای شهرداری – شورای شهر چیست؟ آیا این را هم می توان به عنوان یک راه حل دیگر در مناقشه بین شورا و شهرداری ارزیابی کرد؟
پاسخ به مردم در میانه بگو مگو
اهواز کلانشهری است با مشکلات ریز و درشت؛ از آلودگی شدید هوا گرفته تا وضعیت آب و مشکلات متعدد دیگر که با زندگی روزمره مردم در ارتباط است و بسیاری از ساکنان این شهر را کلافه کرده است. انتظار همه از مدیریت شهری اهواز (شورای شهر و شهرداری) مشخصاً گام نهادن در جهت حل این مشکلات است. اما از نگاه ساکنان این کلانشهر، آنچه امروز در روابط این دو دستگاه مشاهده می شود، دورشدن از واقعیات شهر وغرق شدن در بگومگوهای غیر معمول است.
شهردار اصفهانی اهواز گفته است برنامه های شهرداری در قالب ۵۰ لایحه معطل تصویب در شورای شهر است اما رئیس شورای اسلامی شهر می گوید اگر رضا امینی از آن ۵۰ لایحه ای که معتقد است در شورای شهر معطل مانده دو لایحه‌ را نام ببرد، شورای شهر هم به گفته او، ۴۸ لایحه باقی مانده را از او قبول خواهد کرد!
از سویی شهردار اهواز گفته شورای شهر از بیرون خط می گیرد و رئیس شورا پاسخ داده: «من هم این حرف را درمورد شما می گویم که از بیرون به شما کسی دارد خط می‌دهد. اصلاً شما سرخط یک موضوعاتی هستید. این حرف های بی ربط و بی سند چیست که شهردار در مورد نمایندگان مردم می زند؟ باید روشن شود مجرای این ادعا چیست و اگر واقعاً چنین چیزی صحت دارد به ما هم بگوید. ما آدم‌های ساده‌ای هستیم که مشغول کار خودمان هستیم و حتی به دنبال گسترش مسائل شهرداری اهواز به کشور هم نیستیم.»
رئیس شورا این را هم به کنایه گفته که شهردار اهواز اخیراً اهل مصاحبه شده است و شبکه رسانه‌ای تشکیل داده است: «در جلوی دیگران به او تذکر خواهم داد که اگر جلوی این شبکه گرفته نشود ما هم شروع به مصاحبه خواهیم کرد که در این صورت فضای خوبی تشکیل نخواهد شد.» شهردار اما پیش تر، از هجمه رسانه ای حامیان شورای شهر به سیاست های شهرداری انتقاد کرده بود.
رئیس شورای شهر همچنین از شهردار انتقاد کرده چرا گفته است تصمیمات شورای شهر غیر کارشناسی است: « شهردار اهواز مصاحبه‌ای کرده است و گفته که شهر معطل شده است و تصمیمات شورای شهر غیر کارشناسی است، باید این سخنان خود را توضیح داده و بگویند چگونه تصمیمات ما غیرکارشناسی است علاوه بر آن در حالی است که در همین شرایط جلسه فوق‌العاده برای خرید اتوبوس بررسی و با وجود اینکه امکان وجود شبهه در آن وجود داشت، تصویب شد.»
شهردار هم گفته است: «اگر پای منافع شهر و مردم وسط بود، گروکشی نشود. نباید با هر وسیله‌ای طرف را بزنیم تا به اهداف‌مان برسیم.»
همه این بگو مگوها در حالی بین رئیس شورای شهر (و در برخی مواقع سایر اعضای منتقد امینی در شورا) و شهردار اهواز در جریان است که که جلسات شورای شهر قریب یک ماه است برگزار نمی شود و همه چیز در ابهام باقی مانده است. از سویی باید توجه داشت که روزهای پیش رو بر اساس سنت هر ساله زمان تقدیم لایحه بودجه سال آینده از جانب شهرداری به شورای شهر است اما در شرایط فعلی حتی تصور این که بتوان تصویر رضا امینی و سیدمحمدعلی پورموسوی را در یک قاب مشاهده کرد که هر دو رو به دوربین ها در حال لبخند زدن و بده بستان لایحه بودجه احتمالاً در یک جعبه خاتم کاری شده اصفهان (!) هستند کاملاً دور از تصور می نماید.
با این اوصاف به نظر نمی رسد پورموسوی هم باور کرده باشد به راحتی بتوان افکار عمومی را قانع کرد که این دعوا ها خللی در روال جاری اداره شهر به وجود نیاورده است.
دو جلسه و یک تشابه
جدای از این که مردم درباره این مناقشه چگونه می اندیشند و موافقان و مخالفان در شورای شهر اهواز چه می گویند، این سئوال مهم هم مطرح است که اگر جلسه یکصدوچهل‌وسوم شورای اسلامی شهر اهواز بالاخره برگزار شود، آیا احتمال جان به در بردن رضا امینی از آن وجود دارد؟
برای پاسخ به این سئوال باید به تابستان امسال برگردیم. به ظهر روز سه شنبه ۲۰ تیر ماه سال جاری که بالاخره رضا امینی بعد از چند ماه کش و قوس بین موافقان و مخالفانش در شورای شهر اهواز، در جلسه طرح سئوال از او که در صحن علنی شورا برگزار شده بود حضور پیدا کرد. نمایندگان منتقد شهردار اصفهانی اهواز در شورای شهر به رهبری محمدعلی پورموسوی ۲۲ فروردین ماه امسال طرح سئوال از شهردار را به سیاوش محمودی، رئیس وقت شورا و از حامیان پر و پا قرص شهردار ارائه کردند تا روال قانونی آن انجام شود. مطابق قانون، طرح سئوال می تواند مقدمه استیضاح شهردار قلمداد شود چرا که اگر شهردار ظرف مدت ۱۰ روز از ابلاغ سئوالات از پاسخ دادن استنکاف ورزد، شورای شهر حق دارد نسبت به استیضاح او وارد عمل شود. اما حمایت هیئت رئیسه (یا حداقل برخی از اعضای هیئت رئیسه) شورای شهر اهواز از امینی و نیز اعتقاد شهردار مبنی براینکه اعضاء پیش از طرح سئوال ابتدا می بایست به او تذکر می دادند باعث شد نامه حاوی سئوالات عضو شورای شهر اهواز به شهردار ابلاغ نشود تا اینکه ۱۱ اردیبهشت امسال یک بار دیگر همین سئوالات به هیئت رئیسه تحویل داده شد اما امینی با حمایت رئیس شورا باز هم در صحن علنی حاضر نشد.
این موضوع، پیگیری نمایندگان منتقد را بیشتر کرد تا بالاخره تلاش های آنها نتیجه داد و ۱۸ تیرماه رئیس شورای شهر اهواز از ابلاغ نامه طرح سئوال به شهردار و برگزاری جلسه طرح سئوال با حضور امینی خبر داد. سه شنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ که شهر اهواز در دمای ۴۸ درجه ای می سوخت، رضا امینی، شهردار اصفهانی این شهر بعد از ۲ سال تحمل فشارهای مختلف از جانب منتقدانش در شورای شهر، در جلسه علنی مقابل آنها نشست تا پاسخگوی سئوالاتشان باشد.
رضا امینی در آن جلسه خودش را «یار چهاردهم شورا» خواند و با حمایت های رئیس وقت شورا هر طور بود سید محمد علی پور موسوی و دیگر اعضای منتقد را قانع کرد که از سئوالات و پیگیری هایشان کمی عقب بنشینند و پاسخ های شهردار را بررسی کنند تا به قول پور موسوی بتوان تصمیم بعدی را اتخاذ کرد. اما کمتر از یک ماه بعد سیدعلی پورموسوی به ریاست شورای شهر اهواز برگزیده شد تا یک باره همه چیز به نفع منتقدین و به زیان شهردار تغییر کند. ۶ ماه بعد از حضور شهردار در جلسه طرح سئوال از او، حالا اکثریت منتقد به رهبری پورموسوی، رئیس جدید شورای شهر اهواز، رضا امینی، شهردار این شهر را در دشوارترین شرایط ممکن قرارداده اند.
به نظر نمی رسد شکل ارتباط فعلی بین شورا و شهرداری کوچکترین بختی برای باقی ماندن امینی در پست فعلی اش باقی گذاشته باشد. این یعنی اگر جلسه یکصد و چهل و سوم به هر شکلی تشکیل شود، «یار چهاردهم شورا» این بار نمی تواند با استراتژی «حرف درمانی» از چنگ منتقدانش بگریزد.آنها با همه توان در صدد برکنار کردن امینی از شهردای اهواز هستند و در این مسیر از حمایت های رئیس شورا هم بهره می برند. می ماند پیدا کردن فرمولی برای تشکیل دادن جلسه یکصد و چهل و سوم که احتمالاً برای آن نیز راه حلی پیدا خواهند کرد.
بعد از به حد نصاب نرسیدن این جلسه برای بار نهم در روز شنبه هفته گذشته، پورموسوی بر خلاف ۸ بار پیشین، این بار زمان مشخصی برای برگزار کردن جلسه دهم معین نکرد تا اذهان به این سمت برود که گروه ۷ نفره در پی رایزنی های سطح بالا به منظور پیدا کردن راه حل قانونی برای برگزار کردن جلسه هستند. پور موسوی می گوید امیدوار است گروه ۶ نفره به قول او «در مقابل قانون تمکین کنند» و در جلسات حاضر شوند تا کار بجاهای باریک تر کشیده نشود.
اما پشت گرمی امینی فعلاً به همین خالی نشدن سنگر توسط ۶ عضو اقلیت شورای شهر است. او در نشست خبری اخیرش با اصحاب رسانه گفته است «اهواز از نظر زیرساختی شرایط سختی دارد و نیاز است همه انرژی‌های مادی و معنوی کنار هم قرار بگیرند تا مشکلات کاهش یابند.» تعبیر امینی از «انرژی های معنوی» می تواند همین مواضع حامیانش در شورا باشد که او معتقد است در کنارش ایستاده اند. امینی اما تحصیلکرده است و خوب می داند انرژی از شکلی به شکل دیگر تبدیل می‌شود. این به اقتضای زمانه بر می گردد که انرژی های معنوی، امروز در چه شکلی باشند و فردا در چه شکلی. حمایت ها الی الابد نیست. قواعد جهان سیاست بارها این را ثابت کرده است.

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا