سلامت

مقابله با خیزهای کرونا نیازمند پذیرش سبک جدید زندگی است

مریم طاهری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی برگزیده های ایران افزود: این روزها یکی از مباحث مهی که توسط رسانه‌های جمعی، شهروندان و مسئولین جامعه مطرح می‌شود، احتمال بروز پیک ششم کروناست که بی‌شک همه ابعاد زندگی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

وی توضیح داد: این موج با خیزهای گذشته در کشور متفاوت است. در این پیک برخی ابهامات پاسخ داده شده و درک بعضی از قضایا سبب کنترل وضعیت، محیط و رویدادها می‌شود و این امر بر بهبود وضعیت روانی عمومی هم موثر است.

طاهری افزود: تکرار هر یک از این موج‌ها در سراسر دنیا نشان می‌دهد، امروز سبک زندگی باید متناسب با وضعیت کنونی به منظور افزایش مقاومت اصلاح شود. امروز نمی‌توان اجتماعات، دورهمی‌های خانوادگی و سفرها را ادامه و کرونا را انکار کرد.

وی ادامه داد: نباید وانمود کرد، شیوع این بیماری همه‌گیر واقعه مهمی نیست. با تشدید وضعیت بیماری برخی خانواده‌ها قربانی می‌دهند و پذیرش این واقعه و تطبیق زندگی فردی و اجتماعی با شرایط روز ضروری است.

این روانشناس بالینی با اشاره به آموخته‌های کرونا اضافه کرد: بنابراین در برابر انکار بیماری، باید از تجارب این دوران بهره گرفت. این آموخته‌ها را مرتبا مرور و از نتایج آن در زندگی استفاده کرد.

وی افزود: به عنوان مثال، در هر موج، محدودیت‌های گذشته اعمال شده و با برقراری خانه‌نشینی‌ها، دورکاری‌ها، خانواده‌ها بیش از گذشته «کنار هم» خواهند بود. باید از کنار هم بودن‌های گذشته درس گرفت و در صورت نیاز مشکلات ارتباطی گذشته که با اعمال قرنطینه تجربه شده را برطرف کرد.

طاهری تصریح کرد: در این رابطه در صورت نیاز از کارشناسان روانشناسی و مشاوران بهره گرفته و با کنترل‌گری‌های بیش از اندازه به ویژه در تکالیف و مسئولیت‌های یکدیگر آسیب‌زا نبوده و بتوانیم از «کنار هم بودن» لذت ببریم.

این روان‌درمانگر توضیح داد: برخی اشخاص در این دوران احساس تنهایی کرده و این مساله سبب بروز استرس و اضطراب می‌شود. بنابراین باتوجه به تجارب گذشته باید در نطر داشت، در صورت بروز و تشدید این احساس شخصا طلب کمک کرده و خانواده و نزدیکان هم وی را حمایت و پشتیبانی کنند.

وی یادآور شد: امروز با شیوع کرونا، ارتباطات فیزیکی و ملاقات چهره به چهره کاهش یافته اما با وجود ابزارهای متعدد ارتباطی می‌توان حمایت‌های کلامی را تقویت کرد. برای برخی اشخاص سطح اضطراب بیش از سطح تحمل است و مدیریت این احساس نیازمند کمک‌های حرفه‌ای است.

طاهری خاطرنشان کرد: دشواری و تغییر سبک زندگی باید انسان را در برابر مشکلات مقاوم کند، اما تحمل بیش از اندازه عواطف و احساسات منفی هم آدمی را از پا درمی‌آورد. گاه رنج و دشواری انسان را برای یک هدف بزرگ آماده می‌کند. می‌توان میزان سلامت روان، تاب آوری و نیاز به کمک و حمایت را ارزیابی کرد. بنابراین در این دوران باید برای رفع نواقص و ایرادات اهتمام ورزید.

وی ادامه داد: گاه با کاهش فعالیت‌های اجتماعی روزانه، برخی افراد دچار خلق وخوی افسرده، اضافه وزن، اضطراب، نگرانی و همچنین بی‌اشتهایی ناشی از استرس شده و این مسائل با توجه به تجارب گذشته باید شناخته و برطرف شود.

این روان‌درمانگر با اشاره به اصلاح رژیم غذایی در این دوران نیز یادآور شد: در ایام شیوع کرونا اصلاح رژیم غذایی هم بسیار حائز اهمیت است. یکی از علائم بروز خلق افسرده، تمایل به مصرف کربوهیدرات‌ها بوده و بنابراین برای پیشگیری از برخی آسیب‌ها، مراقبت از تغذیه و ورزش کردن نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

این روانشناس بالینی افزود: ورزش کردن بر سطح سروتونین بدن اثرگذار است و بنابراین با افزایش خانه‌نشینی‌ها باید مراقب تحرکات جسمانی، قرارگیری در معرض نور خورشید و رژیم غذایی روزانه با هدف بهبود سلامت روان بود.

به گزارش برگزیده های ایران، برخی مسولان طی هفته های اخیر از احتمال خیز ششم کرونا از آبان ماه خبر داده اند اما تا به امروز این خیز آغاز نشده است.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا