فارس

موزه‌ مردم‌شناسی ایزدخواست؛ پلی برای انتقال فرهنگ بومی به نسل‌های آینده

به گزارش برگزیده های ایران از آباده، موزه های هر شهر، بخش بزرگی از تاریخ مردم آن شهر را ثبت و نگهداری می کند و با بازدید از موزه هر دیاری، با مردم پیشین و آداب آنها آشنا می شویم، آدابی که در موزه ها به صورت بخش ملموس تاریخ آن شهر قابل مشاهده است. 

موزه مردم شناسی شهر  ایزدخواست از توابع شهرستان آباده، محلی برای آشنایی با فرهنگ کهن مردم این سرزمین به عنوان مهد فرهنگ و تمدن باشکوه  افرادی است که روزگاری در این منطقه زندگی می کردند و حتی گذر زمان هم نتوانسته رنگ و بوی زندگی را از چهره آنها  پاک کند.

 این موزه مردم شناسی که با تلاش تعدادی از مردم فرهنگ دوست و به همت مدیریت موزه برپا شده است، در نظر دارد گوشه ای از زندگی مردم ایزدخواست در زمانهای قدیم را در معرض دید عمومی قرار دهد تا گردشگران و بازدیدکنندگان این مجموعه زیبا، بیشتر با آداب و رسوم مردم خطه ای از استان فارس آشنا شوند.

در این موزه، مجموعه ای از اشیا و جلوه هایی از زندگی بومی مردم در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده شده است؛ ابزار و وسایلی کاربردی در زندگی روزمره‌ مردم که بعضاً بسیار ساده از قبیل ابزار پخت و پز، ظروف مسی، وسایل و ادوات کشاورزی، زیورآلات می باشد.

یکی از قدیمی ترین آثار موجود در این موزه که می توان به آن اشاره کرد، درب سنگی با قدمت ۴۵۰۰ ساله است که در قسمتی از این مجموعه جلوه گری می کند.

فرش‌ها و گلیم‌های دست‌بافته‌ی هنرمندان ایزدخواستی، که نشان از هنرمندی زنان ایام قدیم دارد و قدمت برخی از آنها به ۱۵۰ سال پیش بازمی‌گردد از دیگر آثار فاخر و چشم نواز این موزه به شمار می‌رود.

جمع‌آوری وسایل موزه، ۲۰ سال به طول انجامید

حسین عطایی که مدیریت موزه‌ ایزدخواست را بر عهده دارد، در گفتگو با خبرنگار فارس در آباده، هدف از راه‌اندازی این موزه را حفظ و نگهداری آثار تاریخی مردم ایزدخواست بر شمرد و گفت: پدرم مشوق اصلی من در این راه بودند که زحمت جمع آوری بسیاری از وسایل موجود را نیز خود ایشان کشیده‌اند.

وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری وسایل این موزه حدود ۲۰ سال طول کشیده است، گفت: عمده وسایل این موزه، مربوط به اجداد خود ما است و به دلیل کمبود مکان، هنوز فراخوانی برای جمع‌آوری اشیا قدیمی از بومیان این منطقه انجام نداده‌ایم.

مدیر موزه‌ مردم شناسی ایزدخواست ضمن اشاره به مشکلات این موزه گفت: این مکان مشکلات و کمبودهایی دارد که یکی از بزرگترین معضلات آن کمبود فضا و ویترین است و به همین دلیل است که تعداد زیادی از اشیا قدیمی، به جای قرار گرفتن در معرض دید عموم، در انبار خاک می‌خورند.

عطایی با بیان برنامه هایی که برای آینده این موزه در نظر گرفته شده است ادامه داد: ایزدخواست، شهری است که ۱۲۰ تن از جگر گوشه‌هایش را در راه دفاع از میهن تقدیم کرده است؛ قصد داریم در برنامه‌های آتی این موزه در صورت اختصاص مکان مناسب،  آثار شهدای گرانقدر این خطه از ایران عزیز را به نمایش بگذاریم.

وی حمایت مالی را مهمترین و ضروری‌ترین نیاز این موزه خواند و گفت: متاسفانه، تاکنون هیچ‌گونه حمایت مالی از موزه‌ ایزدخواست نشده است.

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا