زنجان

میزان ذخایر خون و فرآورده‌های آن در زنجان رضایت‌بخش است/ کرونا و فصل سرما در آمار مراجعان برای اهدای خون موثر است

سیامک اسدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در زنجان با اشاره بصه اینکه زنجان در حال حاضر در مورد ذخیره خون مشکلی ندارد، اظهار کرد: باید متوجه بود که همه‌گیری ویروس کرونا و گسترش واکسیناسیون و آغاز فصل سرما در مراجعه مردم برای اهدای خون تاثیرگذار است، بنابراین از مردم انتظار داریم برای کمک به رفع نیازهای خونی نیازمندان برای اهدا مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان با بیان اینکه خوشبختانه از آغاز شیوع ویروس کرونا مشکلی در تامین فرآورده‌های خونی بروز نکرده است، افزود: هر چند مطمئن هستیم که در ادامه راه هم مشکلی وجود نخواهد داشت، منتهی مردم سخاوتمند باید همراهی لازم را برای تامین نیازهای شبکه ملی خون داشته باشند تا در این حوزه هم نقش فعالی ایفا کنیم.

وی با ابراز رضایت از میزان ذخایر خون و فرآورده‌های آن در سطح استان زنجان ادامه داد: استان همواره به هنگام بروز مشکل در استان‌های دیگر و شبکه ملی تامین خون نقش ایفا می‌کند که باید مد نظر مردم باشد.

اسدی با تاکید بر اینکه تزریق کنندگان واکسن به شرط عدم بروز عارضه می‌توانند برای اهدای خون مراجعه کنند، افزود: ولی ممنوعیت زمانی مراجعه برای تزریق کنندگان واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیگ وجود دارد که باید بعد از گذشت دو هفته از تزریق مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان با تاکید بر رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی در مراکز اهدای خون افزود: تا کنون هیچ مشکلی در این مورد بروز نکرده و اهدا کنندگان هم با شرایط مراکز به دلیل مراجعات مکرر به خوبی آشنا هستند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد زمان مناسب برای مراجعه مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ برای اهدای خون گفت: این افراد ۲۸ روز بعد از ابتلا می‌توانند نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

 

بیش از ۵۲ درصد از فرآورده‌های خونی از اهدای مستمر خون به دست می‌آید

اسدی با بیان اینکه بالای ۵۲ درصد از فرآورده‌های خونی از اهدای مستمر خون به دست می‌آید، ادامه داد: میانگین مراجعه کنندگان روزانه به مراکز اهدای خون در زنجان بین ۸۰ تا ۱۰۰ نفر است.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان با تاکید بر اینکه خون کامل معمولا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و آنچه که بیشتر مورد استفاده است فرآورده‌های خونی است، افزود: در زنجان به طور سالانه ۶۰ هزار واحد فرآورده خونی از سه یا چهار واحد خون تولید می‌شود و آنچه مورد استفاده قرار می‌گیرد فرآورده‌های خونی است.

وی با تاکید بر مشکل بودن جذب اهدا کننده خون و همچنین هزینه‌بر بودن تهیه و نگهداری فرآورده خونی، تصریح کرد: بهبود اوضاع در این حوزه نیازمند همراهی مسؤولان و همچنین خیران سلامت است.

اسدی با تاکید بر اینکه با وجود همه مشکلات موجود از ابتدای همه‌گیری کرونا، مشکلی متوجه انتقال خون در سطح استان نشده است، افزود: این مرکز نسبت به تامین نیازهای بیماران اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان تعداد نیروهای فعال در این مرکز را ۶۵ نفر اعلام و تصریح کرد: تعداد کمی از این نیروها، فنی هستند که این مرکز با همین نیروها اقدام به تامین نیازهای استان به فرآورده‌های خون کرده و با کیفیت بالا در اختیار مراکز درمانی قرار داده است.

اهدای ۲ هزار واحد خون به دیگر استان‌ها

وی با بیان اینکه زنجان از ابتدای سال تاکنون بیش از ۲ هزار واحد خون به دیگر استان‌ها کمک کرده است، ادامه داد: به خاطر همین اقدامات و نیازهای موجود انتظار توجه بیشتری به انتقال خون وجود دارد.

اسدی با تاکید بر قرار گرفتن مرکز اهدای خون زنجان در یک مکان استراتژیک «چهارراه سعدی» تاکید کرد: محل قرار گرفتن این مرکز و شناخته شدن آن، نقش مهمی در تعداد مراجعه کنندگان دارد و جابه‌جایی آن بدون شک آمار مراجعان را کاهش خواهد داد.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان با ابراز امیدواری برای در اختیار داشتن یک مرکز استاندارد طبق نیاز یک مرکز انتقال خون، افزود: از در اختیار داشتن یک مرکز دیگر طبق شرایط مورد نیاز و در شأن اهدا کنندگان خون استقبال می‌کنیم.

وی افزود: ساختمان‌های در اختیار قرار گرفته در دو شهر ابهر و قیدار هم مطلوب است و استقبال مردم هم در این دو مرکز قابل توجه است.

اسدی با اشاره به اینکه فعالیت مرکز انتقال خون ابهر همه روزه است، ادامه داد: مرکز انتقال خون قیدار هم در روز سه‌شنبه فعال است.

انتهای پیام/۷۳۰۰۴/ق/م


 2021-11-12 10:49:16

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا