فارس

نظام آموزشی متناسب با نیاز کشور حرکت نکرده است

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، ابراهیم عزیزی در بازدید از دانشگاه صنعتی صدرا و در نشستی با رییس و معاونان این دانشگاه با توجه به مأموریت خطیر این دانشگاه در تربیت نیروی متخصص و فنی برای رفع نیازهای کشور گفت: در نظام آموزشی ما اشکالات اساسی وجود دارد به ویژه در مقاطعی که دوران شکل گیری شخصیت فرزندان این مرز و بوم است.

او افزود: متاسفانه نظام آموزشی ما به گونه ای است که دانش آموزان را برای زندگی آینده و نیازهای کشور آماده نمی کند و بیشتر توجه به موضوعات حفظ محور و غیر قابل استفاده در زندگی را دنبال کرده است.

نایب رییس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگاه بلند تربیتی در آموزه های دینی و ملی اظهارداشت: نگاه تعلیم و تربیت فعلی نگاه محتوایی و معلم محور نیست؛ از طرفی منزلت و شأن معلم آسیب دیده و از طرف دیگر بی توجهی به مهارت محوری در نظام آموزشی بیداد می کند و این یک ضعف بزرگ است.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه امروز حجم عظیمی از نیروها و جوانان ما بیکار بوده و یا صرفاً به دنبال پشت میز نشینی هستند، ریشه اش در همین نگاه غلط به فرهنگ کار و عدم توجه به مهارت های فنی و تخصصی است.

او خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی نقش دانشگاه صنعتی پررنگ می شود چراکه ماموریت اصلی این دانشگاه تربیت نیروهای متخصص و فنی برای کشور مبتنی بر نیازهای روز کشور است.

عزیزی با بیان اینکه نگاه عقلانی و انقلابی برای حل مشکلات کشور ضروری است، گفت: وقتی عقلانیت، علم محوری و روحیه انقلابی در کنار هم قرار گرفت، می توان امیدوار بود که مشکلات کشور به حداقل ممکن برسد.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سرمایه مهم نیروی انسانی که یک ظرفیت بزرگ برای کشور محسوب می شود، باید خوب پرورش پیدا کند اگر می خواهیم کشور از عقبه های سخت تحریم و … عبور کند و این یکی از رسالت های بزرگ دانشگاه صنعتی و مجموعه های مهارتی است.

به گفته عزیزی نظام آموزشی ما متناسب با تحولات و نیازهای کشور حرکت نکرده است و دلیل بسیاری از مشکلات در همین موضوع نهفته است.

نایب رییس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی رفع مشکلات دانشگاه صنعتی صدرا را قابل حل دانست و گفت: ما به عنوان نمایندگان مجلس می توانیم از ظرفیت ملی و بودجه سال آینده در این راستا کمک کنیم اما واقعیت این است که دانشگاه نیز باید ظرفیت های خود را پای کار بیاورد. 

عزیزی در پایان تصریح کرد: دانشگاه در کنار رویکرد عمیق معرفتی و تربیتی باید در عرصه اقتصادی منابع پایدار را برای تولید درآمد دنبال کند چراکه امروز نمی توان به بودجه های دولتی تکیه کرد.

انتهای پیام/ف


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا