فارس

نقطه کور ورودی شهر فیروزآباد، خطری که توجه ویژه مسؤولان را می‌طلبد

به گزارش برگزیده های ایران از فیروزآباد، جدیدترین محاسبات تصادفات جاده‌ای نشان می‌دهد که هر نفر که در تصادف جان خود را از دست می‌دهد، تقریبا ۵.۲ میلیارد تومان هزینه مستقیم و غیرمستقیم به کشور تحمیل می‌کند، حال آنکه این رقم تا پیش از افزایش نرخ ارز و قیمت بنزین چیزی بین دو تا سه میلیارد تومان براورد می‌شد.

در تصادفات جاده‌ای بیشترین خسارت وارد آمده به کشور از دست رفتن سرمایه انسانی است، هر چند که جان افراد قابل ارزش‌گذاری نیست، اما این بخش چه در تصادفات فوتی و چه در تصادفات جرحی بیشترین سهم را در خسارت ایجاد شده به بار می‌آورد. 

علاوه بر این، هزینه‌ سنگین معنوی و مالی، در وقوع سوانح جاده‌ای خسارت به زیرساخت‌ها از جمله زیرساخت شبکه جاده‌ای سهم عمده‌ای در این محاسبات دارد.

طبق یک تعریف جهانی، از میان عوامل مختلف در وقوع یک سانحه جاده‌ای سه عامل خطای انسانی، خودرو و جاده (محیط) نقش اصلی را ایفا می ‌کنند که البته در کشورهای مختلف درصد سهم هر یک از این عوامل، متفاوت است.

آنچه از گذشته در ایران مطرح بوده این است که هرچند، عامل انسانی و جاده سهم دارد، اما برخی از دستگاه‌ها و بسیاری از کارشناسان مدعی هستند با توجه به وضعیت جاده‌های کشورمان، جاده سهم بالایی در وقوع تصادفات می‌تواند داشته باشد. 

نقاط پرتصادف یا همان حادثه‌خیز در شبکه جاده‌ای جزو متهمان ردیف اول مرگ در ایران در سال گذشته محسوب می‌شود، نقاط حادثه‌خیز به نقاطی گفته می‌شود که تکرار تصادفات در یک بازه زمانی در آن منطقه بالا باشد که معیار تشخیص این نقاط نیز دستورالعمال ویژه‌ای دارد.

تاکنون اعداد و ارقام متفاوتی از تعداد نقاط حادثه‌خیز در سطح جاده‌های کشور اعلام شده است، بیش از چند هزار نقطه پرتصادف در شبکه جاده‌ای وجود دارد.

حال آنکه چند هزار نقطه پر تصادف هم عدد بسیار قابل توجهی است و هر کدام از این نقطه‌ها می‌تواند کمین‌گاه مرگ مسافران باشد به طوری که طبق اعلام رییس پلیس راهور ۵۶ درصد تصادفات، مربوط به نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها است. 

هر چند عوامل بسیار متعددی از خستگی راننده گرفته تا منظر راه‌ها در محل وقوع تصادفات نقش دارند، اما می‌توان ادعا کرد بخشی از دلایل متعدد این تصادفات و افزایش آنها در یک استان یا یک مسیر، به بحث نقاط حادثه‌خیز یا نقطه کور برمی‌گردد.

شهرستان فیروزآباد یکی از شهرستان های تاریخی است که پنج اثر از یازده اثر ثبت جهانی در این شهرستان نهفته شده و همچنین به دلیل آب و هوای مناسب، یکی از شهرهای پر بازدید و هدف گردشگری استان فارس است.

جاده های فیروزآباد و حوادث ترافیکی که کام مردم این منطقه را تلخ کرده است

حال این شهرستان در مسیر شیراز، جم و عسلویه یا همان پارس جنوبی بزرگترین منطقه اقتصادی کشور قرار گرفته که برخی نقاط حادثه خیز و پر تصادف موجب شده اهالی و ساکنان این شهرستان از وقوع و مرگ و میر در این جاده ها رنج برده و هر روز کام مردم این منطقه را تلخ کند.

ترددبیش از ۲۰۰ خودرو باری و نفتی  در هر شبانه روز، موجب شده است خطرات این جاده چندین برابر شود.

از شهر فیروزآباد، پس از پلیس راه و بعد از تقاطع غیر هم‌سطح شهید ایرج کرم پور در میان نیوجرسی های وسط جاده بریدگی وجود دارد که در واقع خودرویی که قصد دور زدن از این بریدگی به سمت شهر را دارد، سمت راست خود و خودروهایی که قصد ورود به شهر فیروزآباد و یا قصد ورود به کمربندی ابتدای جاده جم – عسلویه دارند دید نداشته و در واقع نقطه ای کور است که بایستی اصلاح گردد.

در چند سال اخیر حوادث بسیاری در این نقطه رخ داده که متاسفانه هنوز اقدام رفع نقص و اصلاح نگردیده است، آنچه حائز اهمیت است مصوبات و تصمیماتی است که در سالهای پیش گرفته شده اما اجرا نشد، پس از پلیس راه تا تقاطع غیر همسطح شهید ایرج کرمپور یا مقابل دانشگاه پیام نور فیروزآباد مقرر بود برای مدت کوتاه چند ماهه به مدت موقت نیوجرسی کار گذاشته شود و پس از این زمان موقت این نقطه را بلوار کشی نمایند که این تصمیم پس از چندین سال هنوز محقق نشده است و حال در بریدگی که پس از تقاطع غیر همسطح شهید ایرج کرم پور ایجاد شده هر هفته یا هر دو هفته یک بار شاهد صحنه تصادف می‌باشیم. 

۱۶ فوتی در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ بر اثر تصادف

بر اساس آمار به‌دست آمده در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ آمار فوتی در جاده های فیروزآباد ۱۶ مورد، جرحی ۲۰۲ و عابر پیاده ۱۲ مورد گزارش شده است که از این تصادفات ۵۳ مورد در شب و اغلب این تصادفات در ۱۵ کیلومتری شهر ها اتفاق افتاده است.

بر اساس گزارش دریافت شده بیشترین تصادفات در تقاطع های نزدیک به شهرها رخ داده است، در آمار به‌دست آمده از حدفاصل پلیس راه تا دوراهی آتشکده به طول دو کیلومتر یکی از چهار نقطه ای است که به عنوان نقاط پر تصادف معرفی گردیده است.

از انتقاد سازنده رسانه ها استقبال می‌کنم

فرماندار شهرستان فیروزآباد در گفت و گو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار داشت: رسانه‌ها چشم و گوش مسؤولان و مردم هستند و برای توسعه پایدار، نقد منصفانه، مطالبه‌گری و پرسشگری باید از اولویت کار فعالان این عرصه باشد.

وی افزود: در صورتی که روحیه مطالبه‌گری و نقد منصفانه از سوی خبرنگاران در جامعه وجود نداشته باشد، غفلت در برخی عرصه‌ها حتمی است و ممکن است آسیب‌های جدی به کشور وارد شود.

حسین آرگیو ادامه داد: رسانه‌هایی که روحیه مطالبه‌گری در جامعه دارند و با انتقاد سازنده سعی در اصلاح امور می‌کنند، حمایت میکنم. 

فرماندار فیروزآباد بیان داشت: تصمیمات و مصوبات حوزه راه و حمل و نقل عمومی به صورت انفرادی نیست و با نظر و کارشناسی اعضای شورای ترافیک شهرستان گرفته می‌شود.

وی اظهار داشت: در اواخر این هفته طبق برنامه ریزی صورت گرفته جلسه شورای ترافیک برگزار خواهد شد که این مشکل را نیز در جلسه مطرح خواهم کرد‌.

ارگیو تصریح کرد: این موضوع باید در جلسه شورای ترافیک مطرح و در صورت کارشناسی دقیق تصمیمات و تغییرات اتفاق رخ خواهد داد.

انتهای پیام/د


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا