کردستان

نمک‌های رنگی به شدت سرطان‌زا و به کلیه و کبد آسیب وارد می‌کند

نمک‌های رنگی به شدت سرطان‌زا و به کلیه و کبد آسیب وارد می‌کند

شیرین هدایت کردستانی مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده از سنندج، اظهار کرد: نمک های رنگی سرشار از ناخالصی است و مصرف آن به شدت سرطان زا و به کلیه و کبد آسیب وارد می کند.

وی با اشاره به اینکه مصرف نمک فقط باید به صورت نمک تصفیه شده یددار باشد، افزود: مصرف نمک دریا که در بازار و فضای مجازی به وفور دیده می‌شود، غیر مجاز است و با توجه به اینکه این نمک یددار نیست مصرف آن موجب بیماری گواتر و در زنان باردار نیز موجب به دنیا آمدن فرزند عقب مانده است.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیان کرد: طبق بازدیدهای به عمل آمده در سطح بازار سنندج چهار تن نمک رنگی جمع آوری شده است.

هدایت کردستانی تصریح کرد: مصرف زیاد نمک موجب پوکی استخوان و افزایش دفع کلسیم و فشار خون بالا شده و افراد را مستعد به سرطان معده می کند.

وی با بیان اینکه مصرف زیاد نمک سرطان معده در افراد را به وجود می‌آورد، ادامه داد: اگر همین روند مصرف نمک در استان کردستان ادامه داشته باشد در آینده افراد زیادی مبتلا به فشار خون بالا می شوند در این راستا نیاز به فرهنگ سازی در جهت کاهش مصرف نمک داریم.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، مصرف لبنیات در استان کردستان را بسیار کم عنوان کرد و گفت: منبع غنی کلسیم تنها در لبنیات پیدا می‌شود لذا افراد با مصرف دو لیوان شیر نیاز روزانه کلسیم را تامین می‌کنند.

هدایت کردستانی خاطرنشان کرد: مصرف شیر در پیشگیری از سرطان و کاهش فشار خون بسیار حائز اهمیت است.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا