زنجان

هجوم فولادی‎‌ها به دشت ممنوعه ابهر!

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از زنجان، مرتضی صارمی در یادداشتی برای خبرگزاری برگزیده های ایران نوشت: شهر ابهر وضعیت مناسبی در منابع آبی ندارد، این را می شود از آمار و عددها و هشدارهایی که مسؤولان طی سال‌های گذشته داده‌اند، متوجه شد. 

جایی که مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان در ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ با بیان اینکه سفره‌های آب زیرزمینی دشت ابهر، سالانه حدود ۱.۶ متر افت دارند، افت کلی ۳۱ متری سطح آب در این دشت‌ها را بحرانی اعلام کرده بود.
سؤالی که پیش می‌آید این است که چه عواملی دست در دست هم داده‌اند تا به چنین مرحله بحرانی برسیم؟ این در حالی است که تراکم جمعیتی قابل ملاحظه‌ای در این دشت وجود ندارد تا با محاسبه سرانه مصرفی آنها به یک عدد قابل ملاحظه و توجیه‌گر برسیم!
از آنجایی که هدف از نوشتن این یادداشت، تلنگری برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای روزها و ماه‌ها و سالهای آتی است تا شرایط خوزستان را در ابهر تجربه نکنیم، چند سؤال پایه‌ای و کلیدی را مطرح می‌کنیم تا مدیران ارشد شهرستان و نماینده مجلس با یافتن پاسخ‌های آنان به تصویری واضح تر از وضعیت کنونی دست پیدا کنند.
سرانه آب ابهری ها (منظور ساکنان دشت ابهر) چقدر است؟ در واقع ساکنان این منطقه چقدر آب مصرف می‌کنند؟ این عدد چقدر با متوسط کشوری که ۱۶۰۰ متر مکعب است، فاصله دارد؟
سهم صنایع و بخش کشاورزی ابهر از میزان مصرف منابع آبی منطقه چه میزان است؟ از سرمایه گذاران عمدتا غیربومی صنایع موجود، به تفکیک؛ صنایع فولاد، نساجی و سلولزی چند درصد از منابع آب مردم منطقه را برای واحدهای خود اختصاص داده‌اند؟
آخرین اقدامات در اعطای مجوز به صنایع یادشده در منطقه در چه مراحلی قرار دارند؟ آیا بخاطر منابع آبی محدود با آنها مخالفتی صورت گرفته است یا خیر؟
شنیده‌ها حاکی است، واحد فولاد اسفنجی که قرار است در بخش شمالی ابهر مجوز تولید بگیرد، با عنوان استفاده از فاضلاب ابهر، قصد دارد تا قانون و حق مردم را دور بزند. سؤالی که مسؤولان باید از این سرمایه‌گذار بپرسند این است که میزان فاضلاب ابهر و میزان نیاز آن واحد به آب چقدر است؟ مابهالتفاوت این آب از کجا تامین خواهد شد؟ طوری نشود که مانند واحدهای صنعتی دیگر با فریب و سوء استفاده از نام فاضلاب، مجوز ساخت و تولید گرفته شود و با تحریک اشتغالزایی، مجوز حفر چاه اخذ گردد؟!
در ادامه سرانه مصرفی، مسئولان بگویند: سهم کشاورزی منطقه که عمدتا بصورت سنتی آبیاری می‌شود، از منابع آبی چه میزان است؟ چقدر برای مدیریت منابع آبی و آبیاری بارانی و قطره ای و … برنامه ریزی و هزینه شده و چه میزان موثر بوده است و چه اقداماتی باید برای رسیدن به نقطه مطلوب انجام داد؟ 
چه تعداد چاه غیرمجاز در ابهر وجود دارد و چرا برای ریشه کن کردن آنها کاری صورت نمی گیرد؟
آخرین وضعیت سد کینه ورس چگونه است؟ سوالی که باید صادقانه به آن پاسخ داده شود، این است که آیا واقعا این سد برای مردم منطقه مفید بوده یا خیر؟ 
و سوال آخر اینکه بیلان آبی ابهر مثبت است یا منفی؟ یعنی میزان ورودی و خروجی آب ابهر چه عددی را نشان می‌دهد؟
سالیان گذشته، از افتخارات مدیران و نمایندگان منطقه این بوده است که صنایع فولاد را به منطقه ابهر آورده و اشتغالزایی کرده‌اند. این واحدها نه تنها منابع آبی ما را به تاراج برده‌اند، بلکه از این نظر ما را به خوزستان و اصفهان شبیه‌تر کرده‌اند!

انتهای پیام/۲۳۰۸


 2021-11-30 10:05:49

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا