فارس

هزینه‌های گزافی که زیر پوشش بیمه نیست/ اجرای بخش اصلی بیمه‌ خدمات ناباروری در فارس، منتظر ابلاغ شورای عالی بیمه

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، آنچه زوجین نابارور را با بن‌بست مواجه می‌کند، فقط فقدان فرزند نیست بلکه هزینه‌های هنگفت درمان در مراکز درمانی یا مطب‌های خصوصی است.

این هزینه‌ها از مراحل ابتدایی و آزمایش و سونوگرافی و… گرفته تا مراحل اصلی لقاح مصنوعی(IVF) هر کدام به شکلی، خانواده‌ها را درگیر کرده به طوری که در مراکز ناباروی خصوصی شیراز،  عمل لقاح مصنوعی IVF، سال گذشته ۵۰ الی ۶۰ میلیون تومان هزینه در بر داشته و در بیمارستان نیمه خصوصی نیز این عمل بالغ بر ۲۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد. دارد.

هزینه‌ها در مراکز دولتی نیز اگر چه کمتر است اما خانواده‌های کم‌بضاعت از پرداخت هزینه در مراکز دولتی نیز عاجز مانده‌اند.

در شرایط کنونی و با افزایش تعداد زوجین نابارور با هر علت سه‌گانه، پوشش بیمه‌ای خدمات باروری در دستور کار مجلس قرار گرفت و تابستان امسال به تصویب رسید.

اما این طرح تنها شامل خدمات درمانی کم‌هزینه‌تر و چک‌آپ می‌شود و هزینه‌های لقاح مصنوعی به شیوه‌های IVF و IUI را در برنمی‌گیرد.

این در حالی است که بخش عمده هزینه درمان زوجین نابارور، مربوط به مراحل انتهایی درمان و انتخاب آخرین راه توسط پزشک معالج یعنی لقاح مصنوعی است.

بنابراین با نبود پوشش بیمه برای این نوع عمل جراحی بیمه خدمات ناباروری، طرحی است که به صورت ناقص به اجرا در می‌آید.

خبرنگار فارس که طی هفته‌های اخیر، با گزارشی به این مقوله پرداخته است، در این زمینه ضمن گفتگویی با مدیر درمان تامین اجتماعی فارس به بررسی چگونگی اجرای طرح بیمه خدمات ناباروری پرداخته است.

تنها درمان‌های کم‌هزینه‌تر تحت پوشش بیمه ناباروری قرار گرفته‌اند!

اکبر امیری با اشاره به مصوبه شورای عالی بیمه در زمینه بیمه خدمات ناباروری می‌گوید: در سال ۹۸ طبق مصوبه شورای عالی بیمه، دو محور خدماتی در زمینه بیمه ناباروری در نظر گرفته شد که شامل خدمات درمانی بود که فرد، در راستای درمان ناباروری انجام می داد.

وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال درمان فیبرم رحم همچنین هزینه‌های چک‌آپ و سونوگرافی و آزمایش و… که در راستای شناسایی مشکل زوجین نابارور انجام میشد.

این مسئول با اشاره به اینکه ماموریت سازمان‌های بیمه گر درمان است، اظهار می‌دارد: این طرح در سازمان تامین اجتماعی و سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح قابل اجرا می‌باشد.

امیری با اشاره به عمل لقاح مصنوعی به شیوه IVF می‌گوید: طبق دستورالعمل‌ شورای عالی بیمه، این عمل جراحی باید برآورده هزینه شود و دولت هزینه آن را به سازمانهای بیمه گر ارائه دهد اما تاکنون این طرح اجرا نشده است.

وی خاطرنشان می‌کند: بنابراین بیمه خدمات ناباروری، شامل درمان‌های موردی در راستای بارداری و هزینه های چک‌آپ می شود.

مدیر بیمه درمان تامین اجتماعی فارس تصریح می‌کند: مصوبه مجلس طی دو سال اخیر، به طور کامل اجرا نشده و در این زمینه چه سازمان تامین اجتماعی چه دیگر سازمان‌های بیمه‌گر، تابع شورای عالی بیمه هستیم تا ستاد مرکزی این موضوع را ابلاغ و سپس به استان ها اعلام نماید اما هنوز فرآیند اجرایی ابلاغ نشده است.

وی همچنین با اشاره به پوشش بیمه‌ای برای مادرانی که با مشکل سقط‌های مکرر روبرو هستند، بیان می‌کند: برخی از زنانی رحم دو شاخه‌ای دارند و با رشد جنین دچار مشکل می‌شوند، که در نهایت این موضوع به سقط‌های مکرر منجر می شود، آنها نیز تحت پوشش بیمه خدمات ناباروری قرار می‌گیرند.

وی اضافه می‌کند: در روند درمان این مادران، در حین بارداری باید عمل جراحی انجام شده تا از سقط جنین جلوگیری شود البته ریشه این مشکل نیز به لحاظ ابعاد ژنتیکی یا موارد دیگر باید مورد بررسی قرار بگیرد.

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا