بوشهر

هشت نکته اهالی فرهنگ و هنر استان بوشهر به یک انتصاب

برگزیده های ایران – بوشهر، حسن احمدی: یکی از مهمترین رویدادهای هفته گذشته، معرفی مدیر جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر بود که بواسطه حضور قشر وسیعی از هنرمندان و علاقمندان به فرهنگ و تنوع زیاد تفکرات در این حوزه، یکی از چالش برانگیزترین سمت‌هاست.

عبدالرحیم افروغ مدیرکل جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در حضور جمعی از مسؤولین و چهره‌های فرهنگی استان بوشهر معرفی شد. به بهانه این تغییر مدیریت فرهنگی استان، برگزیده های ایران به سراغ هنرمندان و چهره‌های فرهنگی استان بوشهر رفته تا علاوه بر بررسی سابقه فرهنگی افروغ به مطالبات جدی از وی پرداخته و فضایی ‌از آنچه باید در دوران جدید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر رخ دهد، ترسیم شود.

همه اهالی فرهنگ و هنر در میدان باشند

مسؤول خانه شعر و موسیقی استان بوشهر از همه جامعه هنری دعوت کرد تا در این بازه زمانی در میدان باشند. ساسان نوذری بیان داشت: مطالبات و پیشنهادات بر سر جای خودش بسیار خوب و کارآمد هستند که حتما این حقیر از مسیر خودش دغدغه‌های جامعه فرهنگی و هنری و پیشنهاداتم را با افتخار خدمت ایشان عرض خواهم کرد، اما چیزی که در این روزهای ابتدایی مهم‌تر می‌دانم این است که باید همه اهالی فرهنگ و هنر با تمام سلایق و عقیده‌ها با مدیر جدید همراهی کنند و به ایشان کمک و پیشنهاد بدهند و در میدان حاضر باشند چون دو بال پیشرفت و تعالی در هر جامعه فرهنگ و هنر آن است.

وی از اولین مواجهه خود با مدیر کل جدید گفت: اولین رویداد خانه شعر و موسیقی استان از زمانی که بنده توفیق خدمت داشتم تحت عنوان سوگواره شعر جاماندگان اربعین در سال ۹۹ با همکاری مجموعه سراج که جناب افروغ مسؤولیتش را برعهده داشتند شکل گرفت. در همان جلسات ابتدایی هماهنگی برگزاری سوگواره نگاه وی را نسبت به فرهنگ و هنر بسیار خوب دیدم و او همچنین فردی آگاه نسبت به تاثیر هنر و فرهنگ بر روح جامعه شناختم.

ساسان نوذری بیان داشت: ویژگی خوبی که در  ایشان دیدم در میدان بودن و مدیریت کردن است  که این چیزی است که  امروز استان و‌کشور به آن احتیاج دارد و صرفا مدیریت کردن از پشت میز بدون آگاهی نسبت به اتفاقات پیرامون جامعه دردی را از مردم دوا نخواهد کرد.

با شعار نمی‌توان مشکلات را حل کرد

نصر الله شفیعی روزنامه نگار و مدیر کل سابق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر اظهار داشت: با شعار نمی‌توان مشکلات را حل کرد. باید با ابزارها برای حل آن تلاش کرد. یکی از ابزارها بودجه هست و دیگری ارتباط پیوسته با اهالی فرهنگ و هنر است. در حال حاضر بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر احساس سرخوردگی دارند. مدیر کل جدید ارشاد می‌تواند با اخلاق حسنه و ارتباط مستقیم با آن‌ها این احساس را برطرف کند.

شفیعی ادامه داد: ماموریت‌ها مشخص است. اما آنچه که مهم است آنست که مدیر بخواهد. کارهای فرهنگی مرز ندارد زیرا نیاز روحی و اخلاقی بشر محدودیت بردار نیست. نمی‌توانیم بگوییم اگر این چند کار را انجام دادیم یعنی موفق بودیم. باید از تجربیات و مشورت‌های دیگران استفاده کرد و همه به کمک این اداره کل بیاید.

وی بیان داشت: باید به جامعه فرهنگی و هنری استان بابت این انتصاب تبریک بگویم. آقای افروغ فردی بیگانه با این مسائل نیست و عمر خویش را وقف این موضوعات کرده است . البته اختلاف سلیقه‌ها زیاد است اما همه بر این عقیده هستند که باید برای ایران کار کرد و باید با این دید به سمت هنرمندان رفت.

شکستن انحصار هنر از انحصارطلبان

محمد حیدری نویسنده و نفر اول جشنواره داستان نویسی یوسف در سال ۹۹ از انحصار عده‌ای خاص در حوزه هنر استان انتقاد دارد. وی اظهار داشت: سال‌هاست حوزه هنر استان در انحصار عده‌ای خاص است که اجازه نفشس کشیدن به نیروهای جوان‌تر نمی دهند. اولین قدم باید شکستن حصر این جریان و بعد از آن هم جمع کردن کارهای نمایشی است.

حیدری معتقد است افروغ می‌تواند پناسیل‌های مردمی را به میدان بیاورد. وی ادامه داد: حلقه‌های مطالعاتی که آقای افروغ در نقاط مختلف استان راه اندازی کرد امروز میوه داده و هرکدام از اعضای آن حلقه‌ها در بخشی از حوزه فرهنگی یا رسانه‌ای استان مشغول به فعالیت هستند. نکته حائز اهمیت این حرکت تربیتی خودجوش بودن برنامه بود. یعنی ایشان خارج از مسؤولیت فرهنگی که در دانشگاه خلیج فارس داشتند، اقدام به تشکیل این حلقه‌ها کردند.

با آمار نمی‌توان به قله فرهنگ رسید

سید عباس حسینی مقدم از فعالان رسانه و حوزه کتاب به عنوان کسی که دغدغه همیشگی‌اش کتاب بوده با انتقاد از حرکات نمایشی مثل پایتخت کتاب اظهار داشت: دوست دارم در خصوص این حوزه و آسیب‌هایش مطالبه کنم البته این چند سال اخیر همه دغدغه‌ی کتاب رو پیدا کردند و اسم بوشهر را پایتخت کتاب گذاشتند اما ما هیچ اقدام عملی در این راستا ندیدم بیشتر کارها نمایشی بوده است.

وی ادامه داد: اولین مطالبه من از مدیرکل جدید این است که نیروی جوان و خوش فکر کتاب خوان و کتاب‌شناس را وارد تصمیم گیری‌های این حوزه کند. باید از حرکت‌های نمایشی و گزارش کاری فاصله گرفت زیرا اگر قرار بود آمار برای ما حرف بزنند الان ما در قله ایده آل فرهنگی ایستاده بودیم.

حسینی مقدم بیان داشت: امیدواریم هوای تازه‌ای به اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی وارد شود و از نیروهای تازه نفس پر انرژی استفاده شود. البته یکی دیگر از نقاط مثبت ایشان حرکت و پویایی است این چند سال که ایشان را شناخته‌ام منتظر نبوده است کسی به سمت ایشان بیاید خودش، شهر به شهر و روستا به روستا حرکت می‌کرد تا خودش را به جوان مومن انقلابی برساند و دغدغه‌هایش را مرتفع کند روحیه‌ای که کمتر در بین دیگران آن را سراغ داریم.

جای خالی نقش حامی برای اهالی فرهنگ

ابراهیم قهوه چی عکاس و فیلمساز جوان بوشهری از جای خالی نقش حامی و سنگ صبور برای اهالی فرهنگ استان گله‌مند است. وی بیان داشت: اشتراکات زیاد ما به جای خود اما طبیعتا در جاهایی هم با آقای افروغ در موضوعات رسانه و فرهنگ تضاد سلیقه و اختلاف نظر دارم که این استقلال رأی رو هم خود ایشان به ما یاد دادند. سعه صدر و مناعت طبع آقای افروغ برای من همیشه برجسته بوده و امیدوارم در منصب جدیدی که به عهده گرفتند، نقش حامی و سنگ صبور برای اهالی فرهنگ و هنر استان عزیزمان ایفا کنند که امروز به چنین نقشی خیلی نیاز داریم.

قهوه چی ادامه داد: در یکی از این سلسله جلسات مطالعاتی که به صورت منظم و هدفمند توسط ایشان برگزار می‌شد، سیر مطالعاتی آثار شهید سید مرتضی آوینی بود و آن درد دقیقا آشنایی که با نظرات عمیق و افق دور سید مرتضی همراه میشد. برای حقیر که در آغاز دهه‌ بیست سالگی بودم و تازه وارد دنیای فیلمسازی شده بودم این مطالعات به قدرت نگاه و تحلیلم نسبت به رویداد‌ها کمک کرد و از این بابت همواره مدیون ایشان هستم.

نفوذ خودحقیرپنداری در هنر بوشهر

امیر استرش از چهره‌های جوان عرصه سینما راه حل امیدبخشی در فرهنگ و هنر را مبارزه با خود حقیرپنداری می‌داند. وی اظهار داشت: استان بوشهر دارای مفاخر متعددی در عرصه‌های مختلف است که زندگی و احوالات ایشان ظرفیت‌های محتویی بالقوه‌ای برای تولید آثار سینمایی هستند. اما این مفاخر که بخشی از هویت تاریخی و ملی استان ما هستند مغفول مانده‌اند. متاسفانه جریانات حاکم در این سال‌ها که مرتبا در بوق ناامیدی و خودحقیرپنداری دمیده‌اند از عوامل اصلی این غفلت بوده‌اند که امیدوارم با رویکرد جدید، این موضوع نیز مرتفع گردد و سینمای استان رسالت امیدبخشی خود را به منصه‌ی ظهور برساند.

بکارگیری نیروهای متخصص، مطالبه جدی جامعه انقلابی

محمد وطن‌پرست از چهره‌های فعال دانشجویی انتظار جامعه انقلابی را بکارگیری نیروهای متخصص در این اداره کل می‌داند و بیان داشت: مطالبه جامعه انقلابی این است که در سازو کار موجود هضم نشوند و با بکارگیری نیروهای متخصص و برآمده از دل جامعه به تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی در سطح جامعه اقدام کند.
معاونت دبیرخانه موسسه بینش مطهر استان بوشهر ادامه داد: من حدود یک سال با ایشان در مجموعه دبیر خانه بینش مطهر همکاری مستقیم و مستمر داشتم. شاید بارزترین ویژگی وی در کنار پرکاری و وحدت منظومه فکری، با توجه به شرایط جامعه و نیاز آن پا به عرصه‌های مختلف می‌گذاشت. یک روز لباس استادی در دانشگاه می‌پوشید و تدریس مبانی اسلامی می‌کرد و روز دیگر در بحران کرونا با همکاری ستاد اجرایی مشکل کمبود ماسک را در سطح استان با نقش آفرینی به موقع مرتفع کردند.

آینده خوب با فعال کردن دو بال فرهنگ و هنر

علیرضا پولاد مدیر کانونهای فرهنگی مساجد استان بوشهر آینده روشن این حوزه را در گرو فعال کردن دو بال فرهنگ و هنر می‌داند. وی بیان داشت: این دو بال فرهنگ و هنر در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد است که می‌توان با آن مسائل و مشکلات جامعه را حل کرد. اگر این دو بال با دید پرداختن به معضلات فرهنگی و اجتماعی فعال شود می‌توان آینده خوبی را رقم بزنیم.

وی افزود: مطالبه بنده به عنوان جوان انقلابی، همانگونه که در انتصاب ایشان بر جوان بودن ایشان تاکید شده، در عملکرد خود جوانان را متوجه خود کند. وی رویکری مبتنی بر گام دوم انقلاب دارد و با استقاده از ظرفیت‌های خوب انقلابی و فعالان حوزه فرهنگ که وی به خوبی میشناسد می‌توان باعث تحول در آن جایگاه شود.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا