بوشهر

واکنش دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به نگهداری دستگاه درمان سرطان در خانه باغ

به گزارش برگزیده های ایران از بوشهر، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص خبر دستگاه ٨٠ میلیاردی درمان بیماران سرطانی سر از خانه باغ درآورد! جوابیه‌ای را جهت تنویر افکار عمومی صادر کرد.

متن جوابیه به شرح زیر است:

در مورد دستگاه شتاب‌دهنده خطی؛ حسب ابلاغ مقام معظم رهبری در تبیین سیاست‌های کلی سلامت مبنی بر “پوشش کامل نیازهای پایه درمان توسط بیمه‌ها برای آحاد جامعه و کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان تا آنجا که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد” دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر، کاهش هزینه‌ها به نفع نظام سلامت و بیماران را در دستور کار خود قرار داده است.

در این میان سهم پرداختی بیماران در زمینه درمان سرطان یکی از بالاترین هزینه‌های درمانی در استان بوشهر است، در راستای درمان این بیماری راه‌های مختلفی پیداشده که مهم‌ترین آن‌ها درمان به‌وسیله پرتوهای پرانرژی الکترومغناطیسی و بهترین روش در این دسته‌بندی استفاده از شتاب‌دهنده‌های خطی (رادیوتراپی) است، که به علت بالا بودن هزینه خرید تجهیزات یادشده، هم استانی‌های عزیزمان از این خدمت تاکنون محروم می‌باشند.

لذا بیماران استان بوشهر به‌ناچار باید جهت درمان به شهرهای بزرگ مانند تهران و شیراز مراجعه کنند و با توجه به اینکه مراجعه برای درمان یک سرطان معمولی ۵٠ تا ٧٠ جلسه است، هزینه رفت‌وآمد علاوه بر اتلاف وقت و افزایش فشار جسمی و روحی برای این اشخاص بسیار بیشتر از هزینه‌های درمان است البته این نکته را باید در نظر داشت که مراجعه بیماران به شهرهای دیگر با یکی دو نفر همراه انجام می‌شود که هزینه آن‌ها را نیز نباید از نظر دور داشت ضمن اینکه عدم مراجعه منظم تأثیر منفی مستقیم بر روند درمان بیماری خواهد داشت همچنین دوری راه و بالا بودن هزینه مسافرت منجر به عدم مراجعه منظم خواهد شد.

از طرف دیگر محدودیت‌های منابع اعتباری همواره عملیاتی سازی این هدف مهم دانشگاه را با تأخیر روبرو ساخته است هزینه‌های بسیار بالای تأمین تجهیزات درمان سرطان در کنار بازدهی پایین به سبب تفاوت تعرفه‌های دولتی در مقایسه با هزینه تمام شده خدمات باعث شده تا بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این موضوع تاکنون تحقق نیابد.

بدین جهت دانشگاه علوم پزشکی با مذاکره با خیرین حوزه سلامت و تشریح اهمیت این موضوع در سلامت افراد جامعه در خصوص احداث واحد درمان سرطان (پرتودرمانی) درخواست مساعدت نمود که در نهایت پس از مذاکرات مربوطه، یکی از خیرین حوزه سلامت اعلام آمادگی نمودند.

١. خرید دستگاه: در سال ١٣٩٧ با درخواست این دانشگاه و موافقت معاونت درمان وزارت بهداشت و از طریق هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی وزارت با اختیارات حاصله از ماده ۴۰ اساسنامه هیئت‌امنای صرفه‌جویی ارزی قرارداد سه‌جانبه‌ای جهت خرید یک دستگاه شتاب‌دهنده خطی که جهت رادیوتراپی بکار می‌رود منعقد گردید.

با توجه به محدودیت دستگاه با پیگیری‌های انجام شده خوشبختانه، از هشت دستگاه وارداتی توسط هیئت‌امنای ارزی یکی از دستگاه‌ها به استان بوشهر اختصاص یافت و حضور خیرین در این زمینه بسیار حیاتی بود. چراکه این دانشگاه به لحاظ فقدان اعتبار و بودجه کافی قادر به خرید این دستگاه نبود. (هیجده میلیارد تومان)

٢. تحویل دستگاه: با توجه به حجم دستگاه (حمل توسط سه تریلی) و عدم وجود فضای مناسب نگهداری دستگاه در دانشگاه، طبق تفاهم‌نامه‌ای حفظ و نگهداری از دستگاه به‌صورت امانی در فضای مناسب و مورد تأیید کارشناسان فنی این دانشگاه تا زمان واگذاری خدمات به بهره‌بردار نهایی، به خیر با تقبل هزینه حفظ و نگهداری توسط ایشان سپرده شد (هزینه نگهداری ماهیانه حدود سی میلیون تومان است). 

٣. واگذاری خدمات رادیوتراپی در استان: الف) به دلیل نیاز به اعتبارات هنگفت جهت احداث و راه‌اندازی ساختمان مرکز رادیوتراپی (حدود صد میلیارد تومان) و ب) هزینه‌های جانبی آن و خرید دستگاه‌های تکمیلی (حدود هشتاد میلیارد تومان)، و هزینه خرید دستگاه شتاب‌دهنده (حدود بیست میلیارد تومان) واگذاری خدمت به سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی اجتناب‌ناپذیر بود. 

در این راستا و با تأیید هیئت‌رئیسه دانشگاه و مکاتبات انجام شده با معاونت درمان وزارت طی فرایند مربوطه و طبق تفاهم‌نامه، احداث ساختمان طبق استاندارد، تأمین نیروی انسانی طبق دستورالعمل وزارتی، تجهیز مرکز، راه‌اندازی و ارائه خدمات مرتبط با درمان سرطان به بخش غیردولتی مشروط به رعایت تعرفه دولتی مصوب شورای عالی بیمه واگذار گردید. 

مزایا:

١. کلیه هزینه‌های خرید دستگاه، احداث ساختمان، تجهیز مرکز، تأمین نیروی انسانی و نگهداشت دستگاه در طی سالیان خدمت رادیوتراپی در استان بر عهده بخش غیردولتی خواهد بود. (دویست میلیارد تومان سرمایه).

٢. با این اقدام خدمات موردنیاز در خصوص رادیوتراپی بیماران سرطانی و نیازمند در استان قابل انجام می‌گردد، در حال حاضر بیماران جهت دریافت خدمت رادیوتراپی مجبور به مراجعه به خارج استان می‌باشند که مستلزم هزینه‌های جانبی (سفر و اقامت و خطرات حین سفر) زیادی برای بیمار و همراهان است.

٣. مهم‌ترین دستاورد این اقدام ارائه خدمات درمان نجات‌بخش سرطان در استان و با تعرفه دولتی بدون هزینه کرد دولت است. 

۴. این اقدام در راستای صرفه و صلاح دولت و منویات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید، پشتیبانی و مانع زدایی است.

قابل ذکر است تمامی مستندات در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر موجود است.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا