زنجان

پرداخت معوقات ایثارگران اولویت بنیاد شهید است

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از زنجان، طاهر موهبتی عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی ۳۷ گانه نظام از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: بخشی از این سیاست‌ها مربوط به حوزه ترویج فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران است که شامل ۱۲ بند می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از این موارد به امور آموزشی، علمی، فرهنگی و تبیین نقش ایثارگران در جامعه مربوط می‌شود و بخش دیگر شامل حوزه سلامت، بیمه و درمان این عزیزان است، افزود: همچنین موضوعات معیشتی دیگری چون مسکن و اشتغال از موارد تأکید شده در این سیاست‌ها هستند.

وی افزود: پس از ابلاغ این سیاست‌ها، بخش عمده‌ای از موارد و نکات مربوط به حوزه ایثار و جهاد حدود ۹ سال پیش در قانونی تحت عنوان «قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. اکثر مواد مربوط به این قانون برای اجرا نیازمند اعتبار هستند و متأسفانه پس از گذشت سال‌ها بخش‌هایی از این قانون یا تماماً و یا به صورت کامل اجرایی نشدند.

موهبتی گفت: البته قطعاً همه ما به محدودیت‌های بودجه‌ای در کشور واقف هستیم، اما این توقع نیز وجود دارد که وقتی قانونی در کشور به تصویب می‌رسد و در رسانه‌ها نیز بارها در خصوص آن صحبت می‌شود، پس از گذشت چندین سال زمینه‌های لازم برای اجرای آن فراهم شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر عظمت کار و خدمتی که ایثارگران برای پاسداری از کشور و انقلاب انجام داده‌اند گفت: پاداش اصلی و اخروی کار این عزیزان نزد خداوند محفوظ است اما ما نیز وظایفی در قبال فداکاری‌های آنان داریم تا با تأمین نیازهای زندگی و معیشتی کاری کنیم تا ایثارگران دغدغه‌ای برای مسائل جاری و روزمره خود نداشته باشند.

موهبتی افزود: متأسفانه محدودیت‌های منابع در بعضی از موارد باعث می‌شود تا در تأمین حداقل‌های زندگی این عزیزان نیز دچار مشکل باشیم، به عنوان مثال در موضوع حق پرستاری مطابق قانون باید مبلغی برای نگهداری و مراقبت از جانبازان و والدین شهدا در نظر گرفته شود که بر اساس ضرایبی از حداقل حقوق سالانه مشخص می‌شود که حداکثر آن ۲ و نیم برابر حداقل حقوق است، اما به دلیل عدم وجود منابع لازم هیچ وقت ضریب ۲ و نیم برابری در حق پرستاری اعمال نشده و در حال حاضر متوسط پرداخت حق پرستاری به والدین معظم شهدا حدود یک میلیون ۶۰۰ هزار تومان است.

وی گفت: از سوی دیگر از نظر تعداد ایثارگران واجد دریافت حق پرستاری نیز مجبور به اعمال محدودیت بوده‌ایم و به جای ارائه این خدمت به ۱۲۲ هزار والدین شهید در حال حاضر به ۵۷ هزار نفر حق پرستاری ارائه می‌شود.
وی با اشاره به دستور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مبنی بر انجام کار پژوهشی در خصوص میزان بودجه لازم برای تحقق و عملیاتی شدن تمام موارد قانونی مربوط به ایثارگران گفت: برای اجرای کامل قانون، بنیاد شهید و امور ایثارگران نیازمند ۱۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار است و این در حالی است که بودجه بنیاد در سال جاری حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه در زمینه معوقات و بخش‌های مغفول مانده در خدمات که به دلیل مشکلات اعتباری و بودجه‌ای ایجاد شده می‌توان به معوقات مربوط به پرداخت‌های ماده ۳۸ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به جانبازان اشاره کرد، گفت: این موارد مربوط به کف قانون است و کمترین کاری است که باید در قبال این فداکاری جانبازان معزز انجام شود.

موهبتی گفت: خدمات رسانی به قهرمانان جنگ، نمادهای ملی و دفاع از کشور در تمام دنیا و کشورهایی که از نظر دین و اعتقاد با کشور ما متفاوت هستند نیز اتفاق مرسومی است که با افتخار صورت می‌گیرد و توقع این است که در کشور ما با وجود تمام مسائل و تأکیدات شرعی و اخلاقی این مسائل با بهترین شکل انجام شود.

موهبتی با بیان اینکه بخش‌هایی از رقم نهایی پیش بینی شده برای اجرای کامل قانون قابل انتقال به سال‌های آینده نیز هستند، افزود: پس از کسر این موارد که می‌توانند در طول ۲ یا ۳ سال آینده اجرایی شوند، رقم نهایی برای اجرای تمام قوانین مربوط به ایثارگران به ۸۴ هزار میلیارد تومان کاهش یافت، اما در حال حاضر بودجه‌ای که برای سال آینده بنیاد شهید و امور ایثارگران در نظر گرفته شده حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان است که البته نسبت به لایحه حدود ۶۰ درصد و نسبت به قانون ۵۲ درصد رشد داشته است.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: دولت و شخص آیت‌الله رئیسی در این زمینه با نگاه بسیار مثبتی همراه بنیاد شهید و امور ایثارگران بوده‌اند و برای نخستین بار پاداش پایان خدمت جانبازان با عددی معادل ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در بودجه سال آینده پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات مهم در این راستا عدم تعریف یک نظام سیستمی درست برای گفت‌وگو با ایثارگران است که با تأکید رئیس بنیاد شهید تلاش کرده‌ایم در این زمینه ورود پیدا کنیم و جلساتی را با تشکل‌های ایثارگری برگزار کرده‌ایم، گفت: این گفت‌وگوها تأثیر بسیار زیادی بر پیشبرد مسائل و مواجهه با مشکلات دارد، زیرا ایثارگران بهتر از هر کسی مسائل و مشکلات کشور را درک می‌کنند و همچنان با گذشت ۹ سال از تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران با ملاطفت پیگیر موضوع هستند و اگر امروز نیز اعتراضی به این موضوع داشته باشند به بنیاد شهید و امور ایثارگران مراجعه می‌کنند و این مجموعه را به درستی خانه خود می‌دانند.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه رشد متوسط بودجه در سال جاری ۵ درصد بوده است، ادامه داد: با پیگیری‌های رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و دفتر برنامه و بودجه در چنین شرایطی شاهد رشد ۵۲ درصدی بودجه بنیاد بوده‌ایم که رقم بسیار خوبی است، اما تأکید می‌کنم که مشکلات همچنان با این شرایط پا برجا می‌ماند.

موهبتی خاطرنشان کرد: سه چهارم وظایف بنیاد شهید و امور ایثارگران طبق اساسنامه مربوط به حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، اما به دلیل مشکلات موجود، بودجه مربوط به حوزه فرهنگی سه هزارم کل بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران است که عدد بسیار ناچیزی برای فعالیت‌های فرهنگی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران درگیر پرداخت حقوق و مزایا به ایثارگران است که بدیهی‌ترین حق است، یعنی به عنوان مثال پرداخت حقوق کارمندان یک وزارتخانه به قدری طبیعی است که جزو دغدغه‌های سازمان محسوب نمی‌شود و به همین دلیل آن وزارتخانه به دنبال وظایف خود می‌رود، اما متأسفانه شرایط در بنیاد به گونه‌ای پیش می‌رود که وظایف اصلی مغفول می‌مانند.

وی با اشاره به سازمان‌های تابعه و مجموعه‌های اقتصادی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بنیاد نیز مانند بسیاری از مجموعه‌های دیگر دولتی دارای بنگاه‌های دولتی است، اما میزان درآمدی که از این مجموعه‌ها به بنیاد شهید و امور ایثارگران تعلق می‌گیرد اعداد قابل توجهی نیست که پاسخگوی نیازهای بنیاد شهید و امور ایثارگران باشد.

موهبتی با اشاره به اینکه در طول ۲۰ سال گذشته جمع پرداختی‌های سازمان‌های اقتصادی تابعه به بنیاد شهید و امور ایثارگران حدود ۳ هزار میلیارد تومان بوده، یعنی به طور متوسط سالی ۳۰۰ میلیارد تومان که در برابر هزینه‌های جاری بنیاد عدد ناچیزی است، افزود: به همین دلیل بر اساس سیاست‌های ابلاغی از سوی دفتر مقام معظم رهبری و تأکیدات رئیس بنیاد شهید به سمت کاهش بنگاه‌داری اقتصادی به جز در مواردی که مربوط به وظایف و مأموریت‌های بنیاد است پیش خواهیم رفت.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: بنیاد شهید و امور ایثارگران برای نخستین بار اقدام به تدوین بودجه تفصیلی و تلفیقی می‌کند تا درآمد و هزینه‌های تمام شرکت‌ها به صورت شفاف در بودجه منتشر شود و تصمیم دیگر هدایت بخش‌های اقتصادی به سمت فعالیت‌های زیرساختی است، به عنوان مثال در حال حاضر نیازمند مراکزی هستیم که آمادگی نگهداری از والدین معظم شهدا را با شرایط مطلوب داشته باشند.

موهبتی یکی از تأکیدات ویژه رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران را پیگیری پرداخت معوقات تمام ایثارگران عنوان کرد و افزود: این مسائل جزو ضرورت‌های کاری بنیاد است که باید در مدت زمان کوتاهی انجام شود و تمام تلاش بنیاد شهید و امور ایثارگران این است که با وجود مشکلات و موانع هر چه سریع‌تر شاهد رفع این مشکلات باشیم.

وی تصریح کرد: در حوزه قوانین مربوط به ایثارگران با موارد بسیار زیادی روبرو هستیم و به نظر می‌رسد دلیلی برای تصویب قوانین جدید وجود نداشته باشد، به همین دلیل از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز خواهش می‌کنیم بر ایجاد زمینه اجرای قوانین موجود تمرکز ویژه‌ای داشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: در پایان انجام مطالعات تطبیقی با سایر کشورها در زمینه خدمات رسانی به قهرمانان جنگ را یکی از ضرورت‌های کاری دیگر بنیاد شهید و امور ایثارگران برای آینده دانست.

انتهای پیام/۷۳۰۰۵


 2021-12-26 10:05:59

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا