اخبار روز

پمپئو: بایدن اشتباه بزرگی کرد

پمپئو: بایدن اشتباه بزرگی کرد

 به نقل از پایگاه نشنال ریویو، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه با پایگاه هیل از مقام‌های دولت جو بایدن به خاطر چند روز انتظار قبل از وارد عمل شدن برای سرنگونی بالون جاسوسی در نزدیکی سواحل کارولینای جنوبی انتقاد کرد.

او بیان داشت: “من نمی‌دانم این بالون چه چیزهایی جمع‌آوری کرد…من نمی‌دانم این بالون جاسوسی ممکن بوده چه سیگنال‌های اطلاعاتی داشته باشد. من نمی‌دانم این بالون چه تصاویری می‌توانسته برداشته باشد.”

پمپئو که سابق بر این مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)‌ بوده اضافه کرد: کل دنیا دید که یک بالون کُند رو روی مونتانا، کانزاس، کارولینای جنوبی گشت زنی کرد و آمریکا هیچ کاری نکرد.

به گفته پمپئو، این تاخیر به چین “یک امتیاز ژئوپلتیکی عظیم” داد.

او خاطر نشان کرد: نمی‌توانم تصور کنم چطور ریسک سقوط یک سری بقایای بالون روی جایی مثل مونتانا فراتر از ریسک شرمندگی جهانی تلقی رفته است.

بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، پنتاگون اولین بار در ۲۸ ژانویه این بالون را زمانی که بر فراز آلاسکا وارد حریم هوایی آمریکا شد، شناسایی کرد. پایگاه بلومبرگ گزارش داد، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا این کشف را مخفی نگه داشت تا جلوی به خطر افتادن سفر برنامه ریزی شده آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه دولتش به پکن را بگیرد. بلینکن تنها چند ساعت قبل از عزیمت به پکن، این سفر خود را به تعویق انداخت.

همچنین طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، چندین قانونگذار جمهوریخواه این کشور از چند روز قبل از سرنگونی این بالون، اقدام برای ساقط کردنش را درخواست کرده بودند؛ اما ارتش آمریکا به دلیل نگرانی پنتاگون مبنی بر اینکه سرنگون کردن بالون باعث بروز تلفات غیرنظامی شود منتظر شد تا این برخورد را هنگام قرار گرفتن بالون روی آب‌های نزدیک به سواحل کارولینای جنوبی اجرا کند.

مقامات آمریکایی گفتند که این بالون بخشی از یک برنامه تجسسی بزرگتر ارتش آزادیبخش خلق چین بوده است. مقامات آمریکایی به واشنگتن پست گفتند که چین طی این برنامه، اطلاعاتی در مورد دارایی‌های نظامی آمریکا در تعدادی از کشورها از جمله ژاپن، هند، ویتنام، تایوان و فیلیپین جمع آوری کرده است.

همچنین بر اساس این گزارش، در چارچوب این برنامه از سال ۲۰۱۸ ده‌ها ماموریت به اجرا در آمده و این بالون‌ها نیز مکمل تلاش‌های تجسسی چین در مناطق دورتر است که برای آنها معمولا به ماهواره‌های نظامی اتکا می‌شود.

پمپئو در ادامه این مصاحبه همچنین گفت، او و دیگر اعضای دولت سابق ترامپ در زمان خدمتشان از موضوع ورود بالون‌های جاسوسی به حریم هوایی آمریکا اطلاع پیدا نکردند. او در این مصاحبه به مصاحبه‌کننده درباره جنجال در رسانه‌های آمریکایی درباره ورود بالون جاسوسی به حریم آمریکا در زمان دولت ترامپ گفت: “شما هم آن را مطرح می‌کنید، و این دقیقاً همان چیزی است که دولت بایدن می‌خواهد؛ اینکه درباره آن صحبت کنید؛ نظیر اینکه اینجا را نگاه کنید. این شی درخشان را ببینید. ترامپ، ترامپ، ترامپ! درست است؟ از فاصله دور این با آن یکی نیست. تا جایی که می توانم بگویم، هیچ کس از این موضوع (در دولت ترامپ) آگاه نبود. و اساساً مساله با آنچه در دو هفته گذشته فاش شده، متفاوت است.”

پمپئو این مصاحبه را در راستای تبلیغ کتاب خاطرات جدیدش با نام “هرگز یک وجب پا پس نمی‌کشیم، برای آمریکایی که عاشقش هستم می‌جنگم” ایراد کرد.

همچنین گمانه‌زنی شده که پمپئو خود را برای نامزد شدن برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا آماده می‌کند و در این مصاحبه هم تصریح کرد که نامزدی خود را برای ریاست جمهوری در نظر گرفته اما هنوز در قبال آن تصمیم قطعی اتخاذ نکرده است.

پمپئو درباره وجه تمایزش با دونالد ترامپ گفت: رویکرد من به خدمت دولتی متفاوت با رویکرد ترامپ است. من نهایت تلاشم را می‌کنم تا از ادبیاتی که منعکس کننده عظمت کشور ما باشد استفاده کنم و فکر می‌کنم که این کار مهم است.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا