سیستان و بلوچستان

«پَتَر»؛ رسمی نیکو برای سازش در بلوچستان+فیلم و عکس

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از زاهدان، «پتر» یک واژه بلوچی  به مفهوم قالی و فرش است که بیشتر برای مجلسی بکار می رود  که فرد و یا افرادی دچار خطایی بشوند و سپس با واسطه و میانجیگری بزرگان فرد خطا کار به منزل طرف مقابل  می رود و از این راه طلب بخشش و برقراری صلح  می گردد.

پتر در مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان برگزار می شود که در این آیین نیکو اقشار مختلف مردم و افراد طوایف  شاهد رویدادی دلنشین خواهند بود و باور می کنند که صلحی پایدار و غیر قابل نقض شکل گرفته و همگان به آن احترام می گذارند.

شعب صلحی شورای حل اختلاف به ویژه شورای مستقر در مسجد مکی زاهدان همواره اختلافات طایفه زیادی را پتر می دهند،  نمونه آن صلح و سازش طایفه بزرگ و اصیل  گرگیچ و باران زهی است که چندی پیش با پادرمیانی بزرگان و علما انجام شد، بر اساس یک سنت و رسم اصیل بلوچی یکدیگر را ‘پتر’ دادند، یعنی به میهمانی و خانه دشمنان دیروز و دوستان و برادران امروز خود آمدند.

آمدند تا بگویند که ما اهل یک دین و آیین هستیم و نباید از هم جدا می شدیم و در دل مان کینه و نفرت راه می دادیم.

 

آیین های رایج صلح و سازش در منطقه بلوچستان

 اسحاق کرد عضو شورای حل اختلاف مسجد مکی زاهدان گفت:  وقتی فردی از یک طایفه مرتکب قتل و یا ناهنجاری اجتماعی می شود و  به خانواده و طایفه ای خسارت و یا آسیب وارد می گردد قبل از تشکیل پرونده در دستگاه قضایی، بزرگان و معتمدان طوایف تلاش می کنند تا با استفاده از آیین های رایج صلح و سازش اختلاف به وجود آمده را سازش و جبران خسارت کنند.

این معتمد طایفه ادامه داد: خون بست آیینی دیگری است که بیشتر در پرونده های مربوط به قتل رایج است که خانواده طرف مقابل به خانواده طرف  آسیب دیده مراجعه می کنند و مقداری دیه تعریف می شود تا خون بست کنند، برای تداوم در حل و فصل اختلاف پیش آمده ناشی از قتل معمولا وصلت هایی اتفاق می افتاد تا رابطه خویشاوندی عمیقی بین طرفین به وجود آید و  خون بست و مشکلات حل شود. در برخی موارد نیز ملک، آب و یا زمین نیز به طرف مقابل داده می شود.

 

 

نقش موثر بزرگان درسازش اختلافات

مولوی عبدالصمد شه بخش یکی از بزرگان اهل سنت می گوید: در گذشته مردم عشایر نشین و در چادر ها زندگی می کردند و رسم “پتر” بیشتر  در آنجا پر رنگ تر بود و اگر کسی قتل می کرد و ظلمی روا می داشت وقتی متوجه می شود که اشتباه کرده بر فرش طرفی که ظلم واقع شده می رود و اعلام می دارد اگر هر کاری دوست دارید انجام دهید و کسی که با این شرایط مراجعه می کند معمولا بخشیده می شود.

وی ادامه داد:  آنچه مهم است نقش بزرگان و افراد دارای نفوذ است که سردار ها و کد خدا به عنوان سفید ریش مورد احترام مردم هستند همچنین  افراد دارای تحصیلات و محبوب در بین مردم نیز پا درمیانی و میانجی گری کرده و خانواده آسیب دیده را برای جبران خسارات آماده می کنند، در  بین این رسم بر این است وجهی تعیین می کنند تا جبران خسارت گردد اما در بیشتر موارد این وجه بخشیده می  شود.

وی تاکید کرد: امروز شوراهای حل اختلاف در کنار معتمدین کار صلح و سازش را قانومند انجام می دهد و تلاش دارد تا معتمدین بزرگان ریش سفیدان و افراد دارای نفوذ را شناسایی و از ظرفیت آنها برای ایجاد صلح و سازش استفاده کند.

صدور ابلاغ همیاران صلح برای ۹۷۱ نفر در سیستان و بلوچستان

رئیس شوراهای حل اختلاف استان سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه گفت: برای ترویج صلح و سازش در سطح جامعه، «ستاد صبر» که برگرفته از واژه های صلح، بخشایش و رضایت است، در دستگاه قضایی تشکیل شده تا در نتیجه آن موفقیت های بیشتری در حوزه حل و فصل اختلافات و اصلاح ذات البین محقق شود.

حجت الاسلام حمید رضا بندانی ادامه داد: ستاد صبر استان باید با شناسایی ریش سفیدان، معتمدین محلی، متنفذان و افراد واجد شرایطی که می توانند در جهت اصلاح ذات البین همکاری نمایند به ساماندهی صلح یاران و هیئت های صلح بپردازد که در راستای منویات مقام معظم رهبری، مبنی بر حل و فصل دعاوی از طریق مصالحه،گسترش فرهنگ صلح و آشتی و  توجه  به  تاکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر اهمیت صلح و سازش برای ۹۷۱ نفر از استان سیستان و بلوچستان  ابلاغ همیاران شوراهای حل اختلاف  صادر شده است.

 وی گفت: سیستان و بلوچستان در زمینه صلح و سازش در پرونده های ارجاعی در سال گذشته بسیار خوب عمل کرده و امسال نیز با استفاده از ظرفیت خوب همیاران شوراهای حل اختلاف در این زمینه بیش از پیش موفق عمل خواهیم کرد.

استان سیستان و بلوچستان استانی است که در آن ساختار قومی و طایفه ای از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است در واقع بزرگان، معتمدان و ریش سفیدان در حل و فصل دعاوی ناشی از اختلافات طایفه ای نقش  اثرگذاری دارند.

—————————

گزارش: مریم سرگزی

انتهای پیام/۳۱۳۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا