اجتماعی

پیش‌بینی ورود ۲۵۰۰۰۰ زائر از کشورهای همسایه به ایران/ آماده‌باش ۹ بالگرد برای اربعین

پیش‌بینی ورود ۲۵۰۰۰۰ زائر از کشورهای همسایه به ایران/ آماده‌باش ۹ بالگرد برای اربعین

– اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران،‌ جعفر میعادفر در نشست خبری هفته دولت در ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تشریح اقدامات اورژانس کشور در اربعین ۱۴۰۲ اشاره و بیان کرد: عملیات اورژانس برای اربعین امسال از ۲۷ مرداد شروع شده و تا ۱۸ شهریور ادامه دارد. بعد از آن اورژانس برای مراسم ۲۸ صفر در خراسان رضوی متمرکز خواهد شد.

میعادفر افزود: نیروهای اورژانس برای راهپیمایی باشکوه اربعین در ۸ مرز شامل دو مرز ورودی و ۶ مرز خروجی مستقر هستند.

وی ادامه داد: برای اربعین امسال ۳۷۳ دستگاه آمبولانس، ۵۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۹ بالگرد و ۳ هواپیما و ۳۴ دستگاه موتورلانس، ۱۰ بیمارستان صحرایی و ۶ درمانگا ه صحرایی به زائران امام حسین (ع) خدمت‌رسانی خواهند کرد.

وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود از مرزهای شرقی ۲۵۰ هزار زائر از هند، پاکستان و افغانستان وارد کشور شوند. زائران خارجی قبل از ورود به گیت‌های ما توسط کادر بهداشتی مراقبت مرزی  بررسی شده و در صورت لزوم واکسینه می‌شوند و اجازه ورود هیچ بیماری به کشور داده نخواهد شد.

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان این که اورژانس همچنین در مرزهای تمرچین، باشماق، مهران، چذابه و شلمچه مستقر است، یادآور شد: در این مناطق هوا بسیار گرم است و ایجاد زیرساخت‌های ثابت در مرزها ضرورت دارد، زیرا امکان خدمت‌رسانی زیر چادرها بسیار سخت است.

وی افزود: در مرز مهران یک مرکز درمانی دو طبقه ایجاد شده، در مرز خسروی یک طبقه درمانگاه آماده خدمت‌رسانی است. در مرز تمرچین هم ۵۰ درصد کار انجام شده و در مرز شلمچه ساختمان بهداشتی و درمانی کامل شده است. در مرز چذابه نیز یک بخش از کار انجام شده و سال بعد تکمیل می‌شود.

وی گفت: برای درمان گرمازدگی زائران کانکس‌های سرد نزدیک مرزها مستقر کرده‌ایم تا زائران در صورت گرمازدگی آنجا استراحت کوتاهی داشته باشند و سپس ادامه مسیر دهند.

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان این‌که بعد از پلیس بیشترین تماس‌های مردمی مربوط به اورژانس است، گفت: اورژانس کشور طی ۲۳ ماه دولت مردمی سیزدهم اورژانس به بیش از ۳۱ میلیون تماس مردمی پاسخگویی کرده است و در این بازه زمانی حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار ماموریت برای سلامتی مردم انجام داده است.

وی افزود: ۳ هزار و ۱۷۸ پایگاه زمینی اورژانس در کشور فعال است که ۱۳۶۶ پایگاه شهری و ۱۸۵۱ پایگاه جاده‌ای است. همچنین اورژانس کشور ۵۲ پایگاه هوایی و ۲ پایگاه دریایی در اختیار دارد.

اعزام کادر درمان ایام اربعین به مرزها از امروز/ استقرار ۴۳۰ آمبولانس و ۱۰ بیمارستان صحرایی در مرزها

وی ادامه داد: از نظر ناوگانی حدود ۵۷۰۰ آمبولانس در اختیار داریم. از نظر سایر لجستیک‌ها حدود ۶۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۳۷۰ دستگاه موتورلانس و بیش از ۲۶ هزار پرسنل در اختیار داریم.

رئیس سازمان اورژانس کشور بیان کرد: اورژانس از سازمان‌هایی است که ۹۰ درصد نیروهایش عملیاتی هستند. بخشی از نیروها هم نیمه عملیاتی بوده و فقط حدود ۴ درصد در کل کشور نیروهای پشتیبانی داریم.

میعادفر اضافه کرد: طی دو سال اخیر در بخش اورژانس هوایی حدود ۶۶۵۰ ماموریت هوایی داشته ایم که عدد بسیار قابل توجهی است؛ چون امکانات کشور محدود است و هزینه‌های خدمات اورژانس هوایی بسیار بالاست.

وی با بیان این که ماموریت‌های اورژانس فعال و واقعی و مختص بیماران است، گفت: فقط در بخش اورژانس هوایی در این دو سال ۷۷۳۰ بیمار به مراکز درمانی منتقل شده اند و بیشترین ماموریت‌ها در مناطق عشایری و صعب العبور است که دسترسی به جاده ندارد.

میعادفر خاطرنشان کرد: اورژانس در انتقال مادران باردار از این مناطق موفق عمل کرده و در دو سال گذشته ۳۷۳۷ زایمان در داخل آمبولانس‌ها انجام شده است و در واقع همکاران ما نقش ماما و متخصص زنان را ایفا کرده‌اند.

وی یادآور شد: ۲۹۸ پایگاه اورژانس در ۲۳ ماه گذشته راه‌اندازی شده و ۱۱۶ پایگاه جدید نیز با استفاده از ظرفیت داخلی و خیرین ساخته‌ایم.

رئیس سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: در این دولت اورژانس‌های هوایی بروجرد، مسجد سلیمان، بستک هرمزگان و پایگاه دوم تهران راه اندازی شده و ۷۵ پد بالگرد را با همکاری مردم و دانشگاه‌‌ها و ۸ آشیانه اورژانس هوایی را با کمک خیرین ساخته‌ایم که هر آشیانه حداقل به ۱۰ میلیادر تومان اعتبار نیاز دارد.

میعادفر افزود: دو پد بالگرد با جدیدترین استانداردهای دنیا (الویتور پد) در بیمارستان‌های غدیر و حضرت مهدی(عج) تهران ایجاد شده است که پد بالگرد غدیر به طور کامل راه اندازی شده است.

وی با اشاره به این که از محل کمک‌های خیرین و بین‌المللی ۱۴ دستگاه آمبولانس برای مناطق محروم دریافت کرده‌ایم، گفت: حدود ۱۷۵ دستگاه موتورلانس خریداری شده و در اختیار شهرهای بزرگ ترافیکی قرار داده شده است.

رئیس سازمان اورژانس افزود: ۲۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز طی این دو سال خریداری کرده‌ایم که هر کدام کار یک درمانگاه سیار را انجام می دهند و قادرند ۸ تا ۱۱ بیمار را همزمان بستری کنند.

میعادفر با بیان این که ۳۴۵۰ مجوز استخدام از ۲۵ هزار استخدام آینده وزارت بهداشت سهم اورژانس است، گفت: یکی از اقدامات خیلی مهم ما راه اندازی سیستم اتوماسیون عملیات اورژانس کشور بوده است.‌ هم اکنون ۹۰ درصد کارهای اورژانس در کشور بدون استفاده کاغذ و تحت اتوماسیون انجام می‌شود.

وی افزود: یکی از اقدمات مهم دیگر اورژانس این بوده که در هر شهرستان یک مرکز پیام داشتیم که از آنجا باید برای انجام ماموریت تماس می‌گرفتند که اکنون هر ۶۴ دانشگاه علوم پزشکی یک مرکز پیام دارد و با این یکپارچه‌سازی توان عملیاتی اورژانس افزایش یافته است.

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان این که بعد از ۶ سال اولین جلسه شورای عالی سلامت با محوریت اورژانس در این دولت برگزار شد، گفت: در این جلسه ۱۶ مصوبه برای رفع مشکلات اورژانس اخذ کردیم و برای اولین بار در این دولت یک دانشگاه علوم پزشکی تیپ یک رشته کارشناسی فوریت‌های پزشکی ایجاد کرد.

میعادفر اضافه کرد: اعتباربخشی مراکز فوریت های پزشکی نیز امسال انجام شد و تمام پایگاه های هورژانس کشور مورد بازرسی قرار گرفت و به آنها رنکینگ تعلق گرفت.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا