کردستان

چرا سنندج «شهر کتاب ایران» شد؟/مدیرکل ارشاد کردستان: مردم سنندج نشان داده‌اند همیشه با کتاب مانوس هستند

عبید رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در سنندج اظهار داشت: دیروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سنندج بعنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران معرفی شد.

وی ضمن تبریک انتخاب سنندج به عنوان پایتخت کتاب ایران، زیرساخت‌های موجود، تعهد و معرفی برنامه‌های متنوع در سال جاری را از دلایل انتخاب سنندج به عنوان پایتخت کتاب ایران دانست و اظهار امیدواری کرد، این رویداد به ارتقا فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به اینکه شاخصه‌های اصلی ارزیابی شهر کتاب در حوزه کتاب و کتابخوانی بوده است، افزود: ایجاد زیرساخت‌ها و نحوه استقبال مردم از نمایشگاه‌های کتاب و همچنین طرح‌های متنوع فصلی و خرید کتاب نشان داده‌اند در طول تاریخ همیشه با کتاب مانوس بوده‌اند.

وی به برگزاری جام کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: کردستان در جام باشگاه کتابخوانی همیشه جزو برگزیدگان کشور بوده و امید است این امر به ارتقا فرهنگ کتابخوانی کمک کند و کتاب در سبد خانوار فرهنگی قرار گیرد.

رستمی توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، توزیع عادلانه کتاب در شهرستان‌ها و نگاه ویژه به کودک و نوجوانان را از اهداف مهم اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان بیان کرد.

وی به توزیع نامتوازن امکانات فرهنگی در استان اشاره کرد و گفت: تمام مناطق شهر بویژه محلات کم برخوردار و حاشیه شهر نیازمند توجه ویژه است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان بر معرفی برنامه‌های متنوع فرهنگی با هدف آشنا کردن کودکان و نوجوانان با کتاب تاکید کرد.

وی به سرمایه‌های اجتماعی، مترجمان، نویسندگان و شاعران شاخص استان از جمله محمد قاضی، عطا نهایی، ماموستا هه‌ژار و ابراهیم یونسی اشاره کرد و یادآور شد: معرفی این سرمایه‌های فرهنگی به جامعه ضروری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان مردم استان را مردمی فرهنگ‌دوست دانست و گفت: امید است این رویداد فرهنگی دستاوردهای فرهنگی ارزشمندی برای مردم بدنبال داشته باشد.

وی توزیع عادلانه امکانات فرهنگی برای تمام اقشار جامعه دغدغه فرهنگ و ارشاد عنوان کرد.

رستمی از همکاری مدیرکل کتابخانه‌های استان، شهرداری، شورای شهر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بخش خصوصی و موسسات فرهنگی در راستای برگزاری رویداد فرهنگی پایتخت کتاب قدردانی کرد.

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، انتخاب پایتخت کتاب ایران از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و با اعلام فراخوان شبکه ترویج کتاب‌خوانی که زیر نظر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی هر سال شهرهایی که داوطلب دریافت این عنوان هستند، برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند و داوران با انتخاب بهترین طرح‌های ارائه‌شده، پایتخت کتاب را  انتخاب می‌کنند.

 سنندج، شیراز، کاشان، یزد، بوشهر، اهواز و نیشابور هفت شهری هستند که تاکنون به عنوان پایتخت «کتاب ایران» معرفی شده‌اند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۵


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا