زنجان

چگونگی اجرای طرح جوانی جمعیت از دغدغه‌های بهزیستی است/ معلولان مردزنجانی بیشتر از زنان است

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از زنجان، محمد محمدی قیداری در نشست خبری هفته معلولین با اشاره به اینکه توجه به موضوع معلولیت و شامل‌سازی افراد دارای معلولیت در همه برنامه‌های توسعه و کاهش فقر یکی از برنامه‌های این اداره کل است، اظهار کرد: مشارکت افراد دارای معلولیت در فعالیت‌های خانوادگی، اجتماعی، آموزشی، اوقات فراغت، کار و فرهنگی، قابل دسترس کردن محیط فیزیکی برای افراد دارای معلولیت، بالابردن میزان اثربخشی اقدامات درمانی و رضایتمندی افراد دارای معلولیت از پیامدهای توانمندسازی این افراد است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان توانمندسازی افراد دارای معلولیت از مهمترین برنامه های بهزیستی است و برداشته شدن موانع و ارائه تدابیر کارشناسانه، قابلیت‌های این قشر را بروز می‌دهد و زمینه حضور فعال آنها را در سطح جامعه فراهم می‌کند.

محمدی با اشاره به اینکه برابری و عدم تبعیض از مهمترین شاخصه‌های مطالبه اجتماعی در راستای حقوق افراد دارای معلولیت است، یادآور شد: آگاه‌سازی، مهمترین گام برای شناساندن توانایی‌های افراد دارای معلولیت است که در این زمینه رسانه‌های جمعی در برابر تمامی گروه های اجتماعی از آن جمله افراد دارای معلولیت رسالتی دارند که تامین کننده نیازهای اطلاعاتی و بازتاب دهنده نوع نگاه و وضعیتشان باشد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با تاکید بر پیشگیری از بروز معلولیت، بیان کرد: علاوه بر خطاهای انسانی، استاندارد نبودن خودروها و جاده‌ها نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد معلولیت به شمار می‌رود که باید به سمت استانداردسازی حرکت شود.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر پیشگیری، بحث توانمندسازی معلولان نیز حائز اهمیت است، توانبخشی مبتنی بر جامعه در بخش روستایی حدود ۱۰ سال است که شروع شده و پایان یافته است و همچنین شناسایی معلولان در روستا انجام شده و تحت پوشش قرار گرفتند.

محمدی به برنامه تشکیل صندوق‌های خرد محلی متشکل از افراد کم درآمد دارای معلولیت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سه صندوق با عضویت افراد دارای معلولیت فعال هستند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان اضافه کرد: اجرای این برنامه بر پایه تشکیل گروه‌هایی متشکل از افراد دارای معلولیت است  که اعضا باید بتوانند تسهیلات دریافتی را صرف یک فعالیت درآمدزا کرده تا با ایجاد دسترسی به منابع مالی لازم، سطح معیشت و درآمد افراد دارای معلولیت ارتقا یابد.

وی افزود: در موضوع توانمندسازی، دانش‌آموزان در اولویت قرار دارند که در همین راستا یک هزار و ۱۳۹ دانش‌آموز و دانشجوی دارای معلولیت، کمک‌هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند.

محمدی قیداری در ادامه با اشاره به اینکه ۲۲ هزار و ۳۳۴ معلول در استان زنجان وجود دارد، افزود: از این تعداد ۸ هزار و ۳۹۲ نفر خانم و ۱۳ هزار و ۹۴۲ نفر آقا هستند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان درباره طرح افزایش جمعیت و موضع بهزیستی در این باره نیز گفت: بحث کم و کیف و اجرای این طرح و اینکه چه اثراتی خواهد داشت از طریق سازمان در حال پیگیری است، اما جزو دغدغه‌های ما است و این قابل لمس است که چه اتفاقی خواهد افتاد و بهزیستی در تلاش است که تبصره‌ای برای غربالگری وجود داشته باشد.

انتهای پیام/۷۳۰۰۵


 2021-12-03 10:05:30

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا