اخبار روز

چین: از فناوری به عنوان سلاح استفاده نکنید

چین: از فناوری به عنوان سلاح استفاده نکنید

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه سوآس چاینا مورنینگ پست، “شیه فنگ”، معاون وزیر خارجه چین در اجلاسی به میزبانی موسسه مطالعات مالی “چونگیانگ” در دانشگاه “رنمین” پکن امروز (دوشنبه) گفت: من متوجه شدم که تعدادی از مدیران شرکت‌های خارجی برنامه‌هایی را برای سفرها و بازدیدهای گروهی به چین آغاز کرده و آماده آمدن به چین هستند تا فرصت‌های جدید سرمایه گذاری را انجام دهند چون می‌ترسند که روند مدرن شدن چین را از دست بدهند.

وی افزود: یک خط آهن سریع السیر باید دو مسیر داشته باشد و شما نمی‌توانید تا زمانیکه درهای خود را بسته‌اند، انتظار همکاری از دیگران را داشته باشید. این متناقض است.

این دیپلمات همچنین دولت‌های برخی از کشورها را بابت رقابت ناعادلانه علیه چین از جمله اعمال محدودیت علیه صادرات فناوری متهم کرد و افزود: نباید از فناوری به عنوان سلاح برای چالش‌های ژئوپلیتیکی استفاده کرد. رقابت باید مسئولانه، قابل قبول و عادلانه باشد و بجای آنکه دیگری را از صحنه رقابت حذف کنید باید به آن برسید.

این مقام مسئول چینی ادامه داد: برای کسب مزیت رقابتی، برخی کشورها از دستگاه دولتی استفاده می‌کنند و قوانین بازار و قوانین اقتصادی را زیر پا می‌گذارند، جنگ‌های تعرفه‌ای، جنگ‌های تجاری، جنگ‌های فناوری، جنگ‌های تراشه‌ای و جنگ بر سر قوانین را در تلاش برای سرکوب و ایجاد انحراف از حقوق سایر کشورها برای توسعه به راه می‌اندازند که غیر قابل توجیه است.

معاون وزیر خارجه چین ادامه داد، پکن و آمریکا به عنوان دو قدرت جهانی باید همکاری خود را تقویت کنند و گسترش دهند نه اینکه تقابل کنند چون این مسأله در نهایت به منافع دو کشور آسیب می‌زند.

این دیپلمات همچنین در اظهاراتش از تعلیق ویزا برای اتباع کره جنوبی و ژاپنی دفاع کرد و گفت: زمانیکه چین در طول همه گیری کرونا کنترل خود را تقویت کرد، برخی از کشورها از چین خواستند تا درهای خود را باز کند، اما اکنون که چین درها را باز کرده، این کشورها در عوض محدودیت‌های غیرمنطقی را بر چین اعمال می‌کنند که مردم چین آن را درک نمی‌کنند

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا