خوزستان

کاروانسرای افضل شوشتر چهارمین اثر ثبت جهانی خوزستان می‌شود

حسین پنبه‌دانه پور فرماندار شهرستان شوشتر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوشتر، اظهار کرد: کاروانسرای افضل به عنوان مجموعه تاریخی به عنوان منتخب وزارتخانه میراث فرهنگی کاندیدای ثبت در فهرست آثار جهانی یونسکو است که بررسی‌ها برای این منظور در حال انجام است.

وی افزود: در کشور پرونده چند مجموعه کاروانسرا و اثر تاریخی جهت ارائه به یونسکو و ثبت جهانی معرفی شده‌اند که از استان خوزستان پرونده کاروانسرای افضل به عنوان تنها بنای دارای شرایط لازم از نظر وزارتخانه میراث فرهنگی به یونسکو ارائه شده است.

وی ادامه داد: کارشناسان و ارزیابان یونسکو نیز از روز گذشته در شوشتر مستقر شده و تمام موارد مربوط به پرونده ثبت جهانی این اثر را مورد بررسی قرار داده‌اند.

فرماندار شوشتر با اشاره به رضایت نماینده سازمان جهانی یونسکو، بیان کرد: با تلاش مجموعه مدیریتی شهرستان و کمک‌های آقای طالبیان مشاور وزیر و آقای موسوی مدیرکل میراث فرهنگی استان، الحمدالله نظر کارشناسان نسبت به بنای کاروانسرای افضل، موقعیت جغرافیایی، مهمان نوازی مردم شوشتر و سایر نکات دیگر مثبت ارزیابی شد و امیدواریم که برای ثبت جهانی شدن این اثر به عنوان دومین مجموعه جهانی در شهرستان مسئله خاصی نباشد.

پنبه‌دانه پور گفت: کاروانسرای افضل اثر به جا مانده از دوران قاجار است که با توجه به قرار گرفتن در مرکز شهر و در نزدیکی بازار مرکزی شوشتر دارای جذابیت‌های خاص تاریخی و گردشگری است.

به گزارش برگزیده های ایران، ۱۳ اثر تحت عنوان مجموعه سازه‌های آبی شوشتر هم در سال ۸۸ به ثبت جهانی رسیده‌اند و در صورت تایید کاروانسرای افضل، دومین اثر در این شهرستان ثبت جهانی خواهد شد. علاوه بر این‌ها چغازنبیل و شوش هم جزء آثار ثبت جهانی در خوزستان هستند.

انتهای پیام /


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا