کردستان

کتابخانه تخصصی کودکان در سقز راه‌اندازی می‌شود

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از سقز، علی محمدیان شامگاه امروز در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه شهرستان سقز، فاقد کتابخانه تخصصی کودک است، اظهار کرد: کتابخانه شهید فرقانی از کتابخانه عمومی به کتابخانه تخصصی کودکان و نوجوانان تبدیل می‌شود.

وی با عنوان اینکه یکی از اولویت‌های ستاد بازآفرینی شهری، ساخت فضاهای فرهنگی است و با استدلال به کمبود فضای کتابخانه‌ای در شهرستان سقز از شورای شهر و شهرداری خواست تا نسبت به ساخت کتابخانه و فرهن‌گسرا در محله تازه‌آباد اقدام لازم صورت گیرد.

محمدیان اضافه کرد: برای ساخت این مکان فرهنگی، غیر از ستاد بازآفرینی و شورا و شهرداری، اداره کتابخانه‌ها و انجمن‌های مردم نهاد حوزه فرهنگ نیز مساعدت خواهند کرد و کمیته برنامه‌ریزی هم برای آن اعتبار مصوب خواهد کرد.

تشکیل کمپین آشتی با کتاب در سقز 

محمدیان با اشاره به ریزش اعضای کتابخانه‌های عمومی، خواستار راه‌اندازی کمپین‌های با عنوان آشتی با کتاب و کتابخانه شد.

وی همچنین با بیان اینکه اقدام‌های مشترک شهرداری با انجمن زانست در راستای راه‌اندازی کتابخانه‌های محلی بسیار ارزشمند است، تصریح کرد: اختصاص فضاهای جدید در بوستان‌ها برای توسعه فضای کتابخانه‌ای ضروری است.

معاون فرماندار سقز، همچنین از شهرداری خواست تا برای فضای مرده محدوده کتابخانه شهید امینی داخل پارک مولوی کُرد و اداره کتابخانه عمومی، هاب فرهنگی طراحی کند.

شهردار سقز هم با اشاره به اینکه بیشتر عنوان‌های فرهنگی چون شهر خلاق موسیقی و در آینده نزدیک شهر خلاق کتاب، متعلق به سنندج خواهد بود، افزود: باید مدیران کل در استان و مدیران شهرستانی برای تقویت حوزه فرهنگ و هنر سقز به عنوان دومین شهر بزرگ استان بیشتر تلاش کنند و به تبعیض مثبت اعتقاد داشته باشند.

تبدیل سقز به شهر دوستدار کتاب

ارسطو گویلی با بیان اینکه به حوزه کتاب و کتابخوانی و توسعه این مهم، معتقد هستم، افزود: باید فضای شهر سقز را برای عنوان شهر دوستدار کتاب آماده کرد.

گویلی اضافه کرد: شاخص مشترک تمام شهرهای توسعه یافته، کتابخوانی است و شهرداری برای توسعه امر کتابخوانی برنامه‌های ویژه‌ای دارد که حتی بخشی از آنها راه‌اندازی کتابخانه سیار و احداث کتابخانه مدیریت شهری و تاریخ شهر در شهرداری خواهد بود.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سقز هم با اشاره به آمار، فضای کتابخانه‌ای و تعداد کتابخانه‌ها را برای شهرستان سقز نامناسب دانست.

سمیه ایزدیار اضافه کرد: دلیل بخشی از عدم تمایل مردم به عضویت در کتابخانه نبود کتابخانه در محلات و تمرکز آن در یک بخش از شهر، کمبود و به روز نبودن منابع است.

ضرورت راه‌اندازی کتابخانه‌های بزرگ در روستاهای سقز

وی عنوان کرد: در برخی از شهرهای شهرستان چون سنته و برخی از آبادی‌ها بزرگ مانند؛ چون گلتپه، ایرانخواه و قهرآباد باید کتابخانه‌های بزرگ دایر کرد.

پرداخت سهم نیم درصد شهرداری، تاسیس کتابخانه های جدید در محلات حاشیه، حمایت از انجمن‌های مردم نهاد و اهتمام بیشتر شورای شهر و شهرداری به امر کتابخوانی از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۴


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا