کردستان

کتاب مواجهه سینمای آمریکا با فرهنگ و تاریخ ایران رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از سنندج، کتاب مواجهه سینمای آمریکا با فرهنگ و تاریخ ایران تالیف بهمن شایان سلطانی و امیر حسین چیت سازیان است که چندی قبل به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان چاپ و منتشر شده است.

در جریان برگزاری این مراسم که با حضور شماری از علاقه مندان به هنر سینما برگزار شد، دکتر جلال نصیری نویسنده، فیلمساز و منتقد سینما دیدگاه های خود را در خصوص این اثر تالیفی اعلام کرد.

امین مرادی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در مراسم رونمایی از این کتاب، اظهار کرد: حوزه هنری انقلاب اسلامی مفتخر است که در حوزه تولید اثر حرف برای گفتن دارد و در همین راستا ما امروز شاهد رونمایی از تازه‌ترین کتاب چاپ شده حوزه هنری کردستان هستیم.

 وی بیان کرد: برگزاری این مراسم بعد از دو سال وقفه به دلیل وضعیت و شرایط کرونایی جامعه، یک آغاز خوب برای دنبال کردن فعالیت‌های فرهنگی و هنری است و انتظار می‌رود که از این پس با رعایت مسائل بهداشتی و پروتکل‌های اعلام شده زمینه برای رشد و رونق فعالیت‌های بهتری فراهم شود.

 تعامل و همکاری اصحاب فرهنگ و هنر مهم‌ترین سرمایه حوزه هنری است

وی گفت: تعامل و همکاری اصحاب فرهنگ و هنر با حوزه هنری مهم‌ترین سرمایه این نهاد انقلابی است و به همین دلیل ما از حضور و مشارکت همه عزیزان استفاده کرده و تلاش داریم در حد توان و ظرفیت در اختیار در خدمت این قشر تلاشگر باشیم.

جلال نصیری در خصوص تالیف این اثر اظهار کرد: مواجهه سینمای آمریکا با فرهنگ و تاریخ ایران یک اثر شایسته تقدیر است و به همین دلیل باید هم از نویسنده اثر و هم از حمایت ویژه حوزه هنری در راستای تهیه و چاپ این اثر تقدیر کرد.

وی ادامه داد: در حوزه نظری سینما به ویژه در استان کردستان دچار کمبودهای جدی هستیم و به همین دلیل باید زمینه هر چه بهتری در راستای تالیف کتب بیشتری با محوریت سینما در این استان فراهم شود.

این نویسنده و فیلمساز کردستان گفت: در این اثر به خوبی چهارچوب نظری در خصوص اهداف و سیاست‌های پشت پرده سینمایی آمریکا تشریح شده است و به همین دلیل مطالعه آن برای مخاطب مفید بوده و فرد می‌تواند اطلاعات خوبی از واقعیت های سینمای آمریکا دریافت کند.

وی با بیان اینکه بررسی ۱۴ فیلم تولید شده در خصوص ایران در سینمای هالیوود یکی دیگر از ویژگی‌های خوب کتاب است، بیان کرد: انتظار می رود که در چاپ‌های بعدی در خصوص روش شناسی و همچنین پیشینه آثار متعدد تالیفی در خصوص نگاه سینمای هالیوود نسبت به ایران و به ویژه منطقه خاورمیانه مباحث بیشتری صورت گیرد.

بهمن شایان‌سلطانی نویسنده این اثر در سخنانی ضمن تقدیر از حمایت‌های ویژه حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در راستای چاپ این اثر، بیان کرد: کارهای پژوهشی و تحقیقاتی به ویژه با محوریت سینما یکی از نیازهای لازم و ضروری در استان کردستان است.

بیان واقعیت‌های پشت پرده هالیوود در یک کتاب

وی ادامه داد: در این کتاب تلاش کرده‌ام که با زبانی ساده و البته قابل فهم برای عموم مخاطب و در جایگاه یک منتقد و بدون هر گونه جبهه‌گیری خاصی، واقعیت‌ها و پشت پرده سینمای هالیوود را بیان کنم.

این نویسنده و محقق عنوان کرد: واقعیت این است که سینمای هالیوود دارای یک ساختار کلی است و بر اساس این ساختار حتی وقتی فیلمسازان آمریکایی در خصوص ایران و حتی خاورمیانه فیلم می‌سازند مجبورند که در این ساختار قرار گیرند.

وی اظهار کرد: نشان دادن غیرواقعی ایران و منطقه خاورمیانه از سوی سینمای هالیوود و دادن یک تصویر غلط و نادرست از آن یک دستور کلی است و هر کسی که در هالیوود در این خصوص فیلم می‌سازد باید این دستور کلی و چهارچوب تعیین شده را رعایت کند.

 

نمایشگاه نقاشی مهناز فدکی در گالری سوره سنندج گشایش یافت

امروز همچنین در مراسمی به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان نمایشگاه نقاشی مهناز فدکی طی مراسمی با حضور رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان و شماری از هنرمندان و علاقمندان به هنرهای تجسمی در گالری سوره پردیس سینمایی بهمن سنندج گشایش یافت.

در این نمایشگاه ۳۰ تابلو با سایز ۱۰۰*۹۰ سانتیمتر از آخرین آثار مهناز فدکی به نمایش عموم گذاشته شده است.

نقاشی‌های به نمایش گذاشته شده از سوی این هنرمند کردستان در سبک انتزاعی تولید شده و در معرض نمایش عمومی قرار گرفته است.

نمایشگاه آثار نقاشی مهناز فدکی تا تاریخ ۱۳ آذر ماه سال جاری و در دو نوبت صبح و عصر در محل گالری سوره پردیس سینمایی بهمن سنندج واقع در خیابان فردوسی این شهر آماده پذیرایی از علاقمندان است.

مهناز فدکی متولد ۱۳۵۴ سنندج و فارغ التحصیل مقطع کارشناسی روانشناسی و کارشناس ارشد پژوهش هنر می‌باشد و در کنار فعالیت‌های هنری، سالهاست که به عنوان معلم در مدارس استان کردستان فعالیت دارد.

این هنرمند کردستانی از سال ۱۳۶۸ فعالیت هنری خود را در رشته طراحی و نقاشی آغاز نموده و تاکنون هشت نمایشگاه انفرادی در سنندج و در سال ۲۰۱۷ نیز با ۳ اثر در نمایشگاه گروهی در گالری ساعتچی لندن حضور داشته است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا