کردستان

کردستان تجلی‌گاه وحدت عملی شیعه و سنی/ ماموستایان دینی: ایران نماد بارز وحدت عملی است

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از سنندج، مردم کردستان را قدیمی‌ترین ایرانیان می‌دانند؛ کسانی که ۵۴۰۰ شهید شیعه و سنی را تقدیم انقلاب کرده‌اند و امروز نیز همچنان در یک سنگر در دفاع از ایران اسلامی در مرزهای کردستان جان می‌دهند تا دشمن همچنان در رسیدن به اهدافش ناکام بماند.

مردمان کردستان اعم از کرد و ترک و شیعه و سنی در دوران اوایل انقلاب و در پاکسازی استان از وجود نامبارک ایادی استکبار و گروهک‌های ضدانقلاب در یک سنگر بودند و اکنون نیز در یک سنگر از مرزهای کشور در این خطه فرهنگی پاسداری می‌کنند.

در حالی که تمامی دشمنان نظام و دین به هر طریق ممکنی تلاش می‌کنند تا وحدت را برهم بزنند، اما مردم ما به سطح بالایی از بصیرت و دشمن‌شناسی رسیده‌اند و توطئه‌های تفرقه‌انگیز برای آنان کهنه شده است.

پیروزی انقلاب اسلامی موجب احیای دین اسلام و ارزش‌های فراموش‌شده شد و امام خمینی(ره) بنیان‌گذار این نظام پربرکت برای برطرف‌کردن اختلافات جزئی و توجه به وجوه مشترک بسیار زیادی که بین مذاهب شیعه و سنی وجود دارد، ۱۲ ربیع‌الاول (میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) به روایت اهل سنت) تا ۱۷ ربیع‌الاول (میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) به روایت اهل تشیع) را هفته وحدت نامگذاری کردند.

امام راحل با دوراندیشی و درک صحیحی که از شرایط جهان و وضعیت مسلمانان داشتند، وحدت را سرلوحه امور قرار دادند و تا به امروز در سایه‌سار وحدت و انسجام ملی و وحدت بین شیعه و سنی در کشور، انقلاب اسلامی استمرار داشته و در منطقه‌ای پرآشوب از امنیت پایدار قابل‌قبولی برخوردار است.

مردمان مسلمان در استان کردستان اعم از شیعه و سنی، ضمن عمل به دستورات وحدت‌بخش قرآن و رسول گرامی اسلام، منویات بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب در خصوص حفظ و تقویت وحدت ملی و حرکت در مسیر آموزه‌های دین را سرلوحه کارهای خود قرار داده‌اند و همین رویکرد موجب شده است تا توطئه‌ها و طراحی‌های نفاق‌آور دشمنان راه بجایی نبرد.

مقام معظم رهبری در اردیبهشت سال ۸۸ در سفر تاریخی شان به استان کردستان و در جمع مردم شهر سنندج در میدان آزادی این شهر اظهار داشتند: “شما نگاه کنید ببینید آن کسانی که می‌خواهند وحدت ملت ایران را به هم بزنند، چه کسانی هستند؟ بدانید که اینها عوامل دشمن‌اند؛ یا خودشان از متن دشمن دارند حرف می‌زنند، یا سرانگشت دشمن‌اند؛ برو برگرد ندارد. آن کسی که ندای تفرقه‌ بین شیعه و سنی را سر می‌دهد و به بهانه‌ مذهب، می‌خواهد وحدت ملی را به هم بزند، چه شیعه باشد و چه سنی، مزدور دشمن است؛ چه بداند، چه نداند”.

آن کسی که ندای تفرقه‌ بین شیعه و سنی را سر می‌دهد و به بهانه‌ مذهب، می‌خواهد وحدت ملی را به هم بزند، چه شیعه باشد و چه سنی، مزدور دشمن است؛ چه بداند، چه نداند”

 

معظم‌له در ادامه افزودند: “گاهی بعضی‌ها مزدور دشمن‌اند و خودشان نمی‌دانند. خیلی از این مردم بیچاره بی‌خبر سلفی و وهّابی که به وسیله‌ دلارهای نفتی تغذیه می‌شوند تا بروند در اینجا و آنجا عمل‌های تروریستی انجام بدهند – در عراق یکجور، در افغانستان یکجور، در پاکستان یکجور و در نقاط دیگر یکجور – نمی‌دانند که مزدور دشمن‌اند”.

رهبر معظم انقلاب همچنین در جمع مردم سنندج تصریح کردند: “آن مرد شیعی هم که می‌رود به مقدسات اهل سنت اهانت می‌کند و دشنام می‌دهد، او هم مزدور دشمن است، ولو نداند که چه می‌کند. من عرض می‌کنم: عوامل اصلی دشمنان‌اند. بعضی از این سرانگشتان – هم در بین اهل سنت، هم در بین شیعه ـ غافل‌اند، نمی‌دانند و نمی‌فهمند چه کار می‌کنند؛ نمی‌دانند برای دشمن دارند کار می‌کنند”.

تعدی به خاک برخی کشورهای مسلمان نتیجه نبود وحدت بین جوامع اسلامی است

ماموستا ابن الخیاط امام جمعه موقت سقز می‌گوید: خداوند در آیات متعدد قرآن بر اهمیت وحدت و خودداری از تفرقه تاکید و خطاب به مسلمانان می‌فرماید «ای مسلمانان همگی به رشته ناگستنی قرآن چنگ بزنید و از تفرقه دوری کنید».

وی افزود: امروز دشمنان اسلام با سوء استفاده از عدم اتحاد مسلمانان به مردمان مظلوم فلسطین و سایر کشورها و ممالک اسلامی تعدی و مسلمانان را به خاک و خون می‌کشانند.

ماموستا ابن الخیاط به جریان‌های تکفیری و افراطی از دیدگاه اسلام هم گریزی زد و خاطرنشان کرد: تکفیر مسلمانان از دیدگاه اسلام محکوم و چنین کسانی خودشان در زمره کافرین قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: اهل سنت به شدت تکفیر را محکوم و آن را جزء دایره اسلام نمی‌دانند در حالی تکفیری‌ها توسل به پیامبر و اهل بیت(ع) را تکفیر می‌داند که خداوند از پیامبر به عنوان رحمت‌للعالمین نام می‌برد.

 کردستان نماد وحدت ملی و نویدبخش وحدت اسلامی

شکی وجود ندارد که این تلاش برای ایجاد وحدت در ایران برخاسته از منویات قرآن و فرمایشات پیامبراکرم (ص) و بزرگان دین است که رهبران دینی و سیاسی ما خود به آن عمل کرده و تلاش می‌کنند تا آن را به کل جامعه تعمیم دهند.

اگر برخی‌ها تلاش‌های زیادی برای خدشه‌دار کردن وحدت و ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی می‌کنند، شکی وجود ندارد که بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری؛ این قبیل افراد قطعا تحت تاثیر کسانی هستند که از وحدت مسلمانان زیان می‌بینند.

مردم استان کردستان سال‌های سال است که در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و خوشبختانه کمترین مشکلی از بابت مسائل قومیتی و یا مذهبی وجود ندارد و همین به نماد وحدت ملی و نویدبخش وحدت اسلامی در جهان مبدل شده است.

برخی جریانات که در رسانه‌ها خود را منتسب به شیعه یا منتسب به اهل تسنن می‌کنند ولی با شیوه‌های غیراخلاقی و مبتنی بر بی‌‌بصیرتی به تخریب یکدیگر می‌پردازند، بر کسی پوشیده نیست، که این هم از دشمنان جمهوری اسلامی نشات می‌گیرند.

باور ما همان حرف بنیانگذار جمهوری اسلامی است که فرمودند: “هر شیعه‌ای که علیه سنی حرف بزند و هر سنی‌ای که علیه شیعه حرف بزند، هیچ کدام دلسوز اسلام نیستند!” و این باور همه مردمان مسلمان استان کردستان هم هست و با شرایط امروز این موضوع کاملا قابل درک است.

مسلمانان با وحدت می‌توانند دنیا را فتح کنند

ماموستا سیدعارف عنایتی عضو شورای افتای استان کردستان هم در این باره اظهار کرد: بحث وحدت امت اسلامی یکی از اصول و مبانی فقهی اصولی، شرعی و دینی در تمام مذاهب اسلامی است.

متاسفانه امروز این وحدت دچار آسیب‌هایی شده خداوند بارها و بارها به صورت مستقیم تمام مسلمانان و حتی ادیان الهی را دعوت به وحدت کرده است چون مسلمانان با وحدت می‌توانند دنیا را فتح کنند و آخرتی سعادتمند را برای خود رقم بزنند.

وی با طرح این سوال که چرا تا امروز این وحدت به شکل واقعی در جهان اسلام تحقق پیدا نکرده است؟ گفت: اگر این وحدت شکل می‌گرفت دیگر شاهد این همه جنگ و خونریزی در کشورهای مسلمان نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز اکثر کشورهای اسلامی با هم اختلاف دارند و در برخی کشورهای مسلمانان انسان‌های مسلمان را در مساجد به خاک و خون می‌کشند.

وی گفت: اگر امروز دشمنان برای مقابله با اسلام متحد شده‌اند نیاز است کشورهای اسلامی نیز به اتحاد عملی برسند تا اسلام را از گزند استکبار حفظ کرد.

وحدت اسلامی به معنی یکدست کردن دیدگاه‌‌های فقهی نیست

وحدت اسلامی هر چه که باشد ظاهراً از سوی مدافعین و خواستاران آن به معنی یکدست کردن و یکپارچه نمودن آراء و نظرات و دیدگاه‌‌های فقهی و کلامی و سیاسی نیست. یعنی از دید کسانی که مجدانه و صادقانه‌ می‌کوشند میان صفوف مسلمانان وحدت ایجاد کنند، وحدت به معنای یکرنگ شدن و به جامه‌ی هم درآمدن نیست. لازمه‌ وحدت اسلامی این نیست که مثلا شیعه‌‌‌ای از انگاره‌‌ها و ضوابط مذهب خود دست بردارد و یا یک اهل سنت مذهب خود را تغییر دهد تا همه به یک سیرت و سان درآیند.

اگر بخواهیم برای رسیدن به وحدت اسلامی منتظر یکدست‌شدن عقاید و باورهای مذهبی بنشینیم باید گفت که از این پنجره سری بیرون نخواهد آمد و از این خانه دری گشوده نخواهد شد. تقریباً اکنون همه به این نتیجه رسیده‌اند که صرف داشتن اختلاف و یا تنوع نظر و دیدگاه‌‌‌، مخل وحدت اسلامی نیست.

تمسک به اصول اصلی اسلام، از ارکان مهم وحدت عملی است

ماموستا عبدالسلام محمدی امام جمعه دهگلان نیز معتقد است: وحدت اسلامی و وحدت فرق اسلامی یک موضوع مهم است که قرآن کریم همه فرق و مذاهب را حول یک گفتمان واحد دعوت می‌کند.

وی عنوان کرد: خداوند جامعه بشریت را به همگرایی دعوت می‌کند و می‌فرماید، با هم متحد باشید و از تفرقه دوری کنید.

امام جمعه دهگلان افزود: وحدت بین امت اسلام و فرق و مذاهب اسلامی هم در قرآن مورد اشاره و تاکید قرار گرفته و از ارکان و مولفه‌های مهم وحدت عملی اسلامی تمسک به اصول قطعی اسلام است که مهم‌ترین اصل قطعی آن قرآن و سنت پیامبر است.

از ارکان و مولفه‌های مهم وحدت عملی اسلامی تمسک به اصول قطعی اسلام است که مهم‌ترین اصل قطعی آن قرآن و سنت پیامبر است.

 

وی تصریح کرد: هرکس با توجه به جایگاه و مسئولیتی که دارد باید به مسئله وحدت و همگرایی عمل کند و آن مورد توجه قرار دهد.

ماموستا محمدی از قرآن کریم، قبله و پیامبر مکرم اسلام و …به عنوان مشترکات دین نام برد و گفت: بصیرت‌افزایی و شناساندن اهداف دشمنان باید توسط علما و فضلا بیان و زمینه تحقق وحدت هرچه بیشتر در جامعه فراهم شود.

 رمز وحدت و همگرایی اسلامی در کلمه توحید است

ماموستا اقبال بهمنی مسئول دبیرخانه ائمه جمعه استان کردستان هم می‌گوید: فطرت الهی بشر بر گرایش به توحید استوار است و عقل و خرد آدمی نیز در تمام ادوار زنگی بشر آنجا که به غرض‌ها و تمایل‌های شیطانی آلوده نشده بر همین گرایش توحید استوار است

وی افزود: منازعات و پراکندگی‌ها و تفرقه‌ها خلاف مصلحت جامعه اسلامی و در مسیر انحطات است لذا انبیای الهی از آدم تا خاتم نیز اساس دعوت خود را بر یک اصل که آن هم توحید، اتحاد جامعه و نفی از مظاهر شرک بوده است، نهاده اند.

به گفته این روحانی اهل سنت، وقتی به قرآن نگاه می‌کنیم خداوند تبارک و تعالی صراحتا در قرآن می‌فرماید برای تشکیل امت واحده تلاش کنید.

وی با بیان اینکه امت واحده در زیر سایه عبودت الهی تحقق پیدا می‌کند، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید تمام امت واحده تلاش کنند و به ریسمان الهی چنگ بزنند و از تفرقه دوری کنند.

ماموستا بهمنی افزود: خداوند جامعه بشری را به وحدت، همگرایی، دوری از انحطاط و دوری از تفرقه دعوت کرده است.

وی اضافه کرد: تمام افکار و مذاهب را نمی‌شود یکی کرد اما ضمن احترام به عقاید یکدیگر باید در کنار هم با همدلی و اتحاد در برابر دشمنان ایستادگی کرد و ارزش‌های دین اسلام را حفظ و این دین الهی را گسترش دهیم.

ماموستا بهمنی با بیان اینکه همه مذاهب در یک مسلک و دین واحد هستند، گفت: رمز وحدت و همگرایی اسلامی در کلمه توحید است ما مسلمانان همه یک خدا، یک پیامبر، یک قرآن یک قبله واحد داریم اشتراکات به این بزرگی راهی برای پرداختن به اختلافات جزئی نمی‌گذارد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا