کردستان

کشت پاییزه گندم و جو در۱۹۷ هزار هکتار از اراضی قروه

عبدالله عبدالملکی در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در قروه اظهار داشت: ۱۲۴ هزار هکتار از اراضی قروه به کشت گندم آبی اختصاص یافته است همچنین ۷۲ هزار هکتار نیز به صورت دیم زیر کشت گندم رفته است.

وی در ادامه افزود: در سال زراعی جاری یک هزار هکتار جو آبی و ۳۰۰هکتار جو به صورت دیم کشت شده که با توجه به کاهش بارندگی‌های پاییزه احتمال دارد میزان کشت جو نسبت به سال زراعی گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یابد.

وی با اشاره به کشت ارقام گندم در مزارع قروه تصریح کرد: در مزارع  آبی گندم ارقامی مانند پیشگام و میهن و در اراضی اراضی دیم ارقام سرداری، آذر ۲، هما، باران، واران و اوحدی کشت شده است همچنین بذر آبی جو شامل بهمن و جلگه و در نوع دیم نیز شامل آبیدر، انصار و سهند است.

عبدالملکی با اشاره به نحوه تامین بذر گندم و جو مورد نیاز کشاورزان در قروه اظهار کرد: بخشی از بذر مورد نیاز کشاورزان  از طریق شبکه رسمی تولید و توزیع بذر توزیع می‌شود و بخشی هم توسط کشاورزان از محصول تولیدی خود تهیه شده تامین می‌شود، بر همین اساس قیمت هر کیلوگرم بذر گندم آبی ۷۸۰۰تومان، دیم ۷۶۰۰تومان و بذر جو آبی ۸۲۰۰ تومان  و نوع دیم ۸هزار تومان است.

مدیر جهاد کشاورزی قروه به نحوه توزیع انواع کودشیمیایی به کشاورزان اشاره کرد و گفت: فرآیند توزیع کود شیمیایی برای کشت‌های پاییزه از ابتدای تابستان آغاز شده است، همچنین بر اساس اسناد، مدارک و الگوی کشت برای هر هکتار گندم و جو آبی ۱۰۰ کیلوگرم کود ازته،۱۰۰ کیلوگرم فسفاته و ۱۰۰ کیلوگرم پتاسه مصرف می‌شود.

به گفته وی، برای گندم و جو دیم ۵۰ کیلوگرم ازته، ۵۰ کیلوگرم فسفاته و ۲۵ کیلوگرم پتاسه در نظر گرفته شده که بر اساس درخواست و مراجعه کشاورزان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

عبدالملکی گریزی نیز به قیمت انواع کودهای شیمیایی مصرفی کشاورزان زد و افزود:  قیمت دولتی هر کیسه اوره  ۵۰ کیلویی ۶۵ هزار تومان، فسفات هر کیسه ۵۰ کیلویی ۴۲ هزار تومان و پتاس هر کیسه ۵۰ کیلویی ۵۴ هزار تومان است.

وی در پایان به کشاورزان توصیه کرد؛ بر اساس میزان آبیاری و بارش‌های فصلی اقدام به کودپاشی مزارع گندم و جو کنند.

انتهای پیام ۲۳۳۰/۸۶
 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا