خوزستان

کشف جانور نسوکیای دم دراز در هور العظیم+ عکس

به گزارش برگزیده های ایران از اهواز، یک جانور  نادر با نام نسوکیای دم دراز برای نخستین بار در ایران توسط سید باقر موسوی محیط‌بان خوزستانی و با راهنمایی علمی دکتر شیخلی از دانشگاه بغداد در بقایای هورالعظیم کشف و مقاله مرتبط با کشف این جانور کمیاب در سطح بین‌المللی و در یکی از معتبرترین مجله‌های دنیا منتشر شد.

نسوکیای دم دراز در بقایای هور العظیم کشف شد

ناصر عبیات فعال محیط زیست در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: نسوکیای دم‌دراز برای اولین بار در عراق کشف و نامگذاری شده بود که بعد از چند دهه  توسط این محیط بان خوزستانی  در بقایای هورالعظیم نیز کشف شد.

وی با بیان اینکه این اکتشاف برای جامعه جانورشناسان از اهمیتی خاص برخوردار است، افزود:  نسوکیای دم‌دراز پستانداری بسیار کمیاب و در معرض خطر انقراض بوده و گستره آن فقط در قسمت‌های کوچکی از تالاب‌های بین النهرین قرار دارد.

 

این فعال محیط زیست گفت: با اکتشاف جدید و تصویربرداری از این جانور  کمیاب در زیستگاهش، مساحت  و گستره جدیدی برای آن مشخص و حوزه پراکنش آن علاوه بر عراق، برای ایران هم تعیین شد.

امیر سرخه فعال محیط زیست خوزستان نیز در این رابطه به خبرنگار فارس، گفت: انتشار مقاله بین المللی کشف نسوکیای دم‌دراز با نام علمی Nesokia Bunnii و نام انگلیسی Long-tailed Nesokia برای نخستین بار در ایران توسط محیط بان خوزستانی سید باقر موسوی صورت گرفت.

ثبت نسوکیای دم دراز در مجله بین المللی

وی افزود: این محیط بان پس از دو سال و نیم کار و مطالعه میدانی با راهنمایی علمی دکتر شیخلی به موفقیت‌های چشمگیری در زمینه اکتشاف این جونده دست پیدا کرد و   مستندات و عکس و فیلمهایی که از نسوکیای دم‌دراز گرفته است استثنایی و در سطح بین‌المللی بی‌نظیر هستند.

این فعال محیط  زیست گفت: محیط بان خوزستانی با یافتن چندین آشیانه این پستاندار، موفق شد آنها را زنده گیری کند  و یک جونده جدید، زیبا و شگفت‌انگیز برای اولین بار در کشور، در بقایای هورالعظیم کشف کند.

سرخه بیان کرد: کشف نسوکیای دم‌دراز با مشارکت و تأیید بزرگترین دانشمندان و متخصصان بین المللی در مورخه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۰ در یکی از معتبرترین مجله‌های بین المللی منتشر شد و این جاندار به فهرست گونه‌های جانوری کشورمان اضافه شد.

وی با بیان اینکه کشف نسوکیای دم‌دراز یکی از سومین کشفهای او در سطح کشور است، عنوان کرد: پیش از این گونه‌های  شنگ ماکسویل و جغد فرعون نیز توسط محیط بان خوزستانی برای نخستین بار در ایران کشف و مقاله هر یک از آنها نیز در سطح بین‌المللی منتشر شده است.

 

به گزارش برگزیده های ایران، تنوع جامعه پستانداران در تالاب بسیار محدود است ولی از این نظر که تأثیرات عمیقی بر روی ساختار زندگی انسانی دارد حائز اهمیت است.

در مجموع بیش از ۱۲ گونه ماهی در هور زیست می‌کنند که عبارتند از بنی – عنزه- گطان- حمری-شلج- آمور- برزم- بیاح- کپور نقره‌ای و غیره.

هورالعظیم محل زمستان‌گذرانی بسیاری از پرندگان آبزی و کنارآبزی از قبیل: اردک‌ها، غاز خاکستری، چنگر، انواع آبچلیک و … است.

و پنج گونه کمیاب تالاب عبارتند از میوه خور، اکراس آفریقایی، عروس غاز، غاز پیشانی سفید کوچک و اردک مرمری هستند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا