علمی و فناوری

کشف یک مقبره سلطنتی مرموز با قدمت ۳۵۰۰ سال / عکس

کشف یک مقبره سلطنتی مرموز با قدمت ۳۵۰۰ سال / عکس

باستان‌شناسان بر اساس اولین عناصر کشف شده بر این باورند که این مقبره سلطنتی متعلق به‌یکی از دودمان‌های سلسله هجدهم فرعونی مصر (۱۵۵۰ تا ۱۲۹۲ سال قبل از میلاد) است. این مقبره سلطنتی توسط محققان مصری و انگلیسی در ساحل غربی رود نیل، جایی که دره معروف ملکه‌ها قرار دارد، کشف شده است.

دره ملکه‌ها که با نام بیبان الحریم نیز شناخته می‌شود، دره‌ای در اقصر مصر است که در طول سلسله‌های ۱۸، ۱۹ و ۲۰ مصر باستان به‌عنوان گورستانی برای همسران و فرزندان فراعنه استفاده می‌شد.

این دره دارای حدود ۷۵ مقبره از جمله مقبره نفرتاری همسر فرعون رامسس دوم است که یکی از زیباترین مقبره‌های دره محسوب می‌شود. مقبره‌های دره به‌خاطر نقاشی‌ها و کتیبه‌هایی که به خوبی حفظ شده‌اند، شهرت دارند و بینش‌های ارزشمندی از زندگی و اعتقادات مصریان باستان ارائه می‌دهند.

مقبره سلطنتی کشف شده متعلق به کیست؟

هنوز مشخص نیست چه کسی با چه اشیائی درون این مقبره وجود دارد، اما پیرز لیترلند، رئیس هیئت تحقیقاتی بریتانیا گفت که این مقبره سلطنتی می‌تواند متعلق به یک ملکه یا شاهزاده خانم از تبار Thutmosid باشد.

فراعنه توتموسید متشکل از مشهورترین پادشاهان مصر باستان، مانند توتموس سوم، آمنهوتپ دوم، حتشپسوت و توت‌عنخ‌آمون می‌باشد.

کشف یک مقبره سلطنتی مرموز با قدمت ۳۵۰۰ سال / عکس

فراعنه توتموسید در طول سلطنت خود، قلمرو مصر را از طریق لشکرکشی‌های نظامی گسترش دادند، بناهای معماری به یاد ماندنی مانند معابد، مقبره‌ها و مجسمه‌های خارق‌العاده‌ای ساختند و هنر، ادبیات و دین را ترویج کردند. آنها همچنین قدرت و ثروت دولت مرکزی و دربار سلطنتی را گسترش دادند.

سلسله هجدهم، عصری طلایی برای مصر باستان محسوب می‌شد و قدرتمندترین و مرفه‌ترین سلسله در پادشاهی جدید بود. کشف این مقبره سلطنتی مرموز نور جدیدی بر میراث فرهنگی این دوران خواهد افکند و اهمیت آن را نمی‌توان دست کم گرفت.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا