فارس

کمربندی شیراز، قتلگاهی در انتظار تصمیمی کشوری

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، ماجرای خطرآفرین بودن کمربندی شیراز و تبدیل شدن آن به قتلگاهی که روزانه تعدادی از شهروندان را درگیر می‌کند موضوع پرچالشی است که به سال‌های دور باز‌می‌گردد چالشی که مهم‌ترین دلیلش بدون متولی بودن این خیابان است. 

بارها گزارش‌های مختلفی پیرامون کشمکش‌های موجود در بحث کمربندی اطراف شیراز که حالا به نوعی به میانه شهر کشیده شده است، منتشر و از اینکه هیچ‌کس مسئولیت این کمربندی را عهده‌دار نمی‌شود گلایه کرده‌ایم؛ چرا که نبود نور و آسفالت مناسب و توسعه شهر شیراز در اطراف کمربندی، آن را به قتلگاهی تبدیل کرده است که مردم را در تصادفاتی که رخ می‌دهد در خود می‌بلعد. 

پیش از این مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس از سرقت وسایل روشنایی و دوربین و هزینه هنگفت روکش کردن آسفالت این کمربندی یاد کرد و مشکلاتی که در مدیریت آن وجود دارد. 

علیرضا سیاهپور در مصاحبه‌های قبل با برگزیده های ایران معتقد بود که به دلیل منتقل شدن کمربندی شیراز به داخل شهر و توسعه شهرک‌های اطراف آن، کمربندی به درون شهر کشیده شده و طبیعتاً مدیریت آن باید بر عهده شهرداری قرار گیرد، تصمیمی که باید در سطح کلان کشوری برای آن چاره‌اندیشی شده و هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود. 

در سفر اخیر هیئت دولت به استان فارس و بازدید از کمربندی شیراز توسط وزیر مسکن و شهرسازی این موضوع به شورای ترافیک منتقل شد و با قول مساعد وزیر به جهت تعیین تکلیف این رینگ میانی در شهر شیراز، قرار است به زودی برای مشخص کردن متولی اصلی آن تصمیم‌گیری شود تا مدیریتی واحد بتواند مشکلات این کمربندی را برطرف کرده و کار با واگذاری به دیگران، پشت گوش نیفتد. 

گرچه سامان‌دهی این ۴۵ کیلومترِ خطرناک بسیار مهم به نظر می‌آید، اما نباید در این میان فرهنگ رانندگی صحیح را نیز نادیده بگیریم؛ چه بسا جوانان بسیاری که با سرعت بیش از حد مجاز این جاده را به جاده مرگ خود تبدیل کرده‌اند‌. 

لذا ضروری است علاوه بر پرداختن به مشکلات بسیارِ کمربندی که به تفصیل به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم از فرهنگ صحیح رانندگی که بسیاری نسبت به آن بی‌توجهیم نیز سخن گفت. 

اعداد و ارقام نشان می‌دهند که بیشترین آمار تصادفات کمربندی مربوط به ۱۸ کیلومتری است که با شهرک‌های مسکونی تلاقی دارد؛ لذا این مهم نشان می‌دهد که سر و سامان دادن به کمربندی به عنوان یکی از چالش‌های اصلی شهر شیراز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و در اسرع وقت برای آن تصمیم‌گیری شود. 

از آنجا که اداره کل راهداری، شهرداری و استانداری هر سه در سامان‌بخشی به کمربندی شیراز نقش دارند و نبود یک متولی واحد منجر به بلاتکلیفی شده است، ماجرا تحقق یا عدم تحقق قول مساعد وزیر را از سوی معاون عمرانی استاندار فارس پیگیری کردیم. 

مدیریت کمربندی شیراز به شهرداری واگذار می‌شود

رضایی کوچی، با اشاره به بازدید وزیر مسکن و شهرسازی از این پروژه در سفر اخیر هیئت دولت به فارس گفت: همه مشکلات مربوط به کمربندی به وزیر منتقل و بنا شد هر چه سریع‌تر تصمیماتی برای حل این مشکل اتخاذ شود. 

وی در گفتگو با فارس با اشاره به اینکه مهم‌ترین بخش در تعیین تکلیف متولی کمربندی، تملک اراضی مجاور است، افزود: در کنار خط‌کشی، نصب علائم راهنمایی، نصب دوربین، استقرار پلیس و غیره مساله تملک اراضی بسیار مهم است و نیاز به بودجه دارد. 

معاون استاندار فارس با بیان اینکه پیشنهاد کرده‌ایم با توجه به قرار گرفتن کمربندی در شهر شیراز و خارج شدن از مسیر اصلی، بهتر است مدیریت آن به شهرداری واگذار شود، اظهار داشت: مقرر شد با حضور شهردار شیراز، نماینده وزارت راه و استانداری، منابع کافی جهت تملک اراضی اطراف کمربندی در اختیار شهرداری قرار داده و کمربندی به طور کامل به شهرداری واگذار شود. 

وی ضمن تاکید بر لزوم نقش‌آفرینی دستگاه‌های خدمات‌رسان همچون آب، برق، گاز و تلفن در مسیر گفت: این دستگاه‌ها نیز برای انجام اصلاحات باید مداخله کرده و خدمات را ارائه کنند. 

رضایی کوچی با اشاره به حادثه‌خیز بودن این محور و اینکه از رینگ اطراف شهر خارج شده و به وسط شهر منتقل شده است، گفت: این کمربندی کاربری اصلی خود را از دست داده است و اکنون در اطراف آن منازل مسکونی، تجاری و خدمات عمومی مستقر شده‌اند که نیازمند دریافت خدمات شهری هستند لذا باید هر چه سریع‌تر این بحث تعیین تکلیف شده، واگذاری صورت گیرد و تمهیدات لازم برای بهبود شرایط و تامین ایمنی این رینگ خطرناک اندیشیده شود. 

به گزارش فارس، کمربندی شیراز که سال‌ها پیش بدون در نظر گرفتن افق توسعه شهر شیراز به‌عنوان رینگ پیرامون شهر احداث شد، طی سال‌های اخیر و با قرار گرفتن در شهر یکی از محورهای حادثه‌خیز شیراز محسوب می‌شود که با توجه به آسفالت نامطلوب، دسترسی‌های نامناسب، نبود دوربین‌های نظارتی، نبود علائم راهنمایی و … روزانه شاهد بروز تصادفات بسیاری است و به جاده مرگ شهرت دارد. 

بنابراین امید است که دولت جدید با توجه به اهمیت رفع این چالش هر چه سریع‌تر بودجه موردنیاز کمربندی را به آن اختصاص داده و با تعیین تکلیف نهایی متولی آن، مشکل کمربندی را برای همیشه برطرف کند.

انتهای پیام/ن


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا