فارس

کمربند غربی شیراز; استخوانی لای زخم/ نصب سرعت‌گیر تنها علاج موقت است

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، از زمانی که کمربندی شیراز در محور جنوب شرق، خارج از شهر قرار داشت سالها می گذرد وشهر گسترش یافته و کمربندی با وجود آنکه ضوابط جاده را همچنان دارد، تحت تملک راهداری است و همچنان محل عبور کامیون و خودروهای سنگین، اما به علت قرار گرفتن در میان شهرک‌های مسکونی، به محل عبور و مرور شهری مبدل شده و از آن مانند یک خیابان درون شهری استفاده می شود.

استاندارد دو گانه سرعت جاده و خیابان، یکی از اصلی ترین عوامل حادثه خیز بودن این مسیر است، عاملی که سبب شد پس از ضرب العجل استاندار برای انجام اقدامات فوری و کاهش قابل توجه تصادفات تا پایان سال، مسئولین راه برای حل آن اقدام به نصب سرعت گیر برای کاستن سرعت خودروها به سرعت مطمئنه ویژه مناطق مسکونی کنند. 

محمدتقی تذروی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار برگزیده های ایران از شیراز ضمن تشکر از استاندار، دادستان و شهردار شیراز در خصوص اقدامات انجام شده اخیر گفت: در یک ماه گذشته جلسات متعددی برگزار شده و انصافا امروز حساس ترین موضوع بحث کمربندی است.

تذروی با بیان این که جان مردم برای ما از همه چیز با ارزشتر است، گفت: ما می‌دانیم اگر یک حادثه در سطح شهر، در کمربندی رخ دهد، در این شکی نیست که مادری داغدار می‌شود، بچه ای یتیم می‌شود، کمر پدری خم می‌شود، ما هم دغدغه داریم مشکل کمربندی حل شود، انصافا هم در دستور کار گذاشته شده و دائم جلسه دارند.

کمربندی نمی‌تواند تبدیل به بلوار شود

وی تصریح کرد: جلسات متعددی در مورد کمربندی گذاشته شده، اما دوستان توجه نمی کنند، این کمربندی است و امکان ندارد به بلوار تبدیل شود.

اگر بخواهیم شکل بلوار بگیرد، ضوابط خاص خود را دارد و اگر کمر بندی تحویل شهرداری شود، یک تابلو ابتدا آن نصب می‌کند که ورود کامیون ممنوع، دوم سرعت بالای ۵۰ کیلومتر ممنوع، اما در حال حاضر نمی توان جلو ورود کامیون به آن را گرفت.

ایمن‌سازی تنها نصب سرعت گیر نیست

تذروی در خصوص مناطق قرمز کمربندی جنوب شیراز گفت: کمربندی ۱۸ کیلومتر است و طول منطقه حادثه خیز ۱۱ کیلومتر از پل امام حسن تا پل نواب را در برمی‌گیرد که بیشترین حوادث در این قسمت است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شیراز در مورد نصب سرعت گیر در کمربندی گفت: جلسه ای در استانداری برگزار شد و مقرر شد که با اقدامات اولیه این قسمت را ایمن سازی کنند. کلمه ایمن سازی فقط سرعت گیر نیست، اقدامات مختلف را شامل می‌شود، می تواند حضور پلیس باشد یا نصب علائم و تابلو باشد که متأسفانه مسئولان راه و شهرسازی اقدام به نصب سرعت گیر کردند.

تذروی با اذعان به اینکه این سرعت گیر به قصد ایمنی سازی نصب شده است، گفت: اما در کمربندی که در حلقه ماشین‌های سنگین است نصب چنین سرعت گیری حادثه ساز شده است چون کمربندی برای ما عملکرد شهری ندارد، عملکردش خارج از شهر است و نباید سرعت گیر نصب می‌شد، باید با علائم و چراغ راهنما سرعت ها را کنترل می کردند.
بودجه و امکانات تنها بخاطر یک درصد مردم 

عضو شورای شهر شیراز همچنین تصریح کرد: یک درصد مردم مقررات را رعایت نمی کنند و ما بودجه و امکانات را برای همین یک درصد می گذاریم و بخاطر  یک درصد، نود و نه در صد دیگر مردم اذیت می‌شوند. 

تذروی تاکید کرد: اما برای حفظ جان مردم، همان یک درصد را باید سامان دهی کنیم و نرخ حوادث را پایین بیاوریم.

وی در خصوص اقدامات ایمنی برای کاهش تصادفات گفت: شهرداری شیراز دسترسی مستقیم همه شهرک ها به کمربندی را گرفته است، احداث شکلهای هندسی باعث شده هرکس قصد ورود به کمربندی را دارد در کنترل قرار بگیرد و کمی مقدار آمار تصادف را پایین بیاوریم اما کمربندی در کنترل ما نیست.

وی افزود: هرکس در حوزه استحفاظی خودش در حال فعالیت است، ما گفتیم دوربین نصب شود، متأسفانه رفتند سرعتگیر زدند که سرعتگیر هم آمار تصادف را بیشتر بالا برد و حالا مجبوریم تاکید کنیم این سرعت گیر را دوباره جمع کنند و چراغ راهنما، چشم گربه ای نصب کنند.

تذروی در خصوص پایان ضرب العجل استاندار گفت: جلساتی هم با حضور استاندار و دادستان برگزار شده و کارگروه مورد نظر استاندار نیز تشکیل شده است و همه تلاش می‌کنند مشکل حل شود در ضمن استاندار دارد تدبیر می‌کند و دائم تذکر می دهند که سال آینده کمترین تلفات را ببیند.

کاهش سرعت در مناطق مسکونی حتی در آزادراه‌ها

به گزارش برگزیده های ایران، در عین حال علیرضا سیاه پور، مدیرکل راهداری استان فارس در گفتگو با خبرنگار برگزیده های ایران از شیراز در خصوص سرعت گیر نصب شده در محدوده پل عدالت شیراز گفت: شما می توانید به عنوان کاربر جاده ای بازدید کنید، ما هر ضابطه فنی که امکان داشت، رعایت کردیم که یک متخصص فنی می تواند برود بازدید کند و اگر اشکالی دید ما حتما پاسخگو هستیم و ضمن احترام به شورای شهر، شورای ترافیک به عنوان مسئول فنی در این باره می تواند اظهار نظر کند و ما با نظر آنها اقدام به نصب سرعت گیر کردیم.

وی با بیان اینکه البته که یک سری افراد می‌خواهند خارج از ضوابط قانونی تردد کنند و این محدودیت ها آزادیشان را تحت تاثیر قرار داده است تأکید کرد: حتی در آزادراه که بیشترین مشخصات فنی در آن رعایت می‌شود و بیشترین سرعت را هم می توانند داشته باشند، وقتی به منطقه مسکونی برسد و تردد با منطقه مسکونی تداخل داشته باشد باید سرعت به ۵۰ کیلومتر برسد.

۱۰ سال است نتوانستیم سرعت را کاهش دهیم

سیاه پور با اذعان به اینکه ۱۰ سال است می خواهیم سرعت را کاهش دهیم اما نتوانستیم، تصریح کرد: ما هر کاری کردیم سرعت پایین نیامد، مجبور شدیم سرعت گیر نصب کنیم. مسیر را مدرج کردیم، شیار لرزاننده زدیم، اما کفایت نکرد، راهی جز سرعت گیر نبود.

مدیرکل راهداری استان فارس افزود: ما هر کاری می توانستیم کردیم، اگر کسی راه دیگری بلد است، بیاید پیشنهاد دهد که با این شرایط می‌شود سرعت را روی ۵۰ آورد و در منطقه مسکونی، کسی تخلف نکند، ما حرفش را می پذیریم، نه اینکه فقط انتقاد کنند و راهکار ارائه ندهند.

سیاه پور در خصوص علائم هشدار دهنده اعلام کرد: سیصد، دویست و پنجاه متر قبل از سرعت گیر، تابلو اطلاع رسانی نصب کرده ایم همچنین دو ردیف چشم گربه ای زده ایم و روی سرعت گیر هم رنگ آمیزی کردیم و سولار چشمک زن پلیسی و چشمک زن خطر هم نصب کرده ایم.

وی تاکید کرد: هرکس راه دیگری بلد است بیاید راهکار بدهد، بگویند به این روش میشود جان مردم را نجات داد، نه اینکه فقط حرف بزنند و انتقاد کنند و قرار نیست ما به خاطر کسانی که قصد تخلف دارند، با سر و صداها عقب نشینی کنیم.

نصب سرعت‌گیر ادامه خواهد یافت

سیاه پور در خصوص اتمام مهلت ضرب العجل استاندار گفت: استاندار گفتند یک ماه به ما برنامه بدهید که تا آخر سال تصادفات کاهش پیدا کند که ما تنها راه کم هزینه و زودبازده ای که داریم همین است که در شورای ترافیک مصوب کردیم و الان در حال انجام دادن هستیم.

وی درباره تصمیمات شورای ترافیک گفت: اقدامات بیشتر روی مسدود سازی و کاهش سرعت است که طبق مصوبات شورای ترافیک و بودجه‌ای که به ما داده می‌شود، در حال انجام است.

علیرضا سیاه پور در خصوص اقدامات عملی انجام شده در یک ماه اخیر نیز توضیح داد: تجمیع دسترسی ها که وظیفه شهرداری است و اقداماتی هم انجام شده، خط کشی که انجام شد و نصب سرعت گیر که ادامه خواهد داشت و همچنین ارتقاء روشنایی مسیر که در حال برگزاری مناقصه و انتخاب پیمان کار هستیم.

مدیر کل راهداری استان فارس در مورد کارگروه مورد تاکید استاندار نیز توضیح داد: کارگروهی که استاندار تاکید کردند در مورد واگذاری کمربندی به شهرداری است و یک کارگروه با عمدتا مباحث حقوقی تملک زمین ها و تفاهم بین دو دستگاه است که تشکیل شده و جلساتش در حال برگزاری است.

نیم درصد افراد تخلف منجر به حادثه دارند

سیاه پور با ذکر آماری از حوادث رانندگی کمربندی گفت: بحث تصادفات کمربندی ۷۰ درصدش خطای انسانی است و در این مسیر ۱۴ کیلومتری، روزانه ۵۰ تا ۵۲ هزار رفت و همین تعداد هم برگشت، تردد وجود دارد که کمتر از نیم درصد این افراد خارج از ضوابط حرکت کرده و تخلف منجر به حادثه انجام می‌دهند. یعنی ۲۵۰ نفر که حتی کمتر از این تعداد است و ۵۰هزار و ۷۵۰ نفر باید جور این ۲۵۰ نفر را بکشند.

وی افزود: یکسری از همین افراد هستند که این حساسیت را ایجاد می‌کنند.

تنها راه، کاهش سرعت است

مدیرکل راهداری استان فارس بیان کرد: ما تصادف داشتیم که راننده ساعت ۲ شب با سرعت ۱۸۰ به تیر برق برخورد کرده و جان باخته است. چرا باید راننده با چنین سرعتی حرکت کند؟ این قصور از ما نیست از خود راننده است.

وی با بیان اینکه قبل از هر تقاطع را مدرج کردیم و شیار لغزاننده زدیم گفتند صدایش مردم را اذیت می کند، مجددا بستیم، تصریح کرد: تنها راه زودبازده کنونی بستن دسترسی ها و پایین آوردن سرعت است.

برای حل مشکل رسانه‌ها کمک کنند

این مسئول ارشد با در خواست همراهی رسانه ها بیان کرد: رسانه ها کمک کنند، بدون کمک رسانه تصادفات کاهش پیدا نمی‌کند، رسانه به عنوان نماینده فرهنگی جامعه، مردم را راضی کند و کنار ما باشد.

وی در خصوص نیاز به همراهی همه دستگاهها گفت: اگر منطقه مسکونی نباشد ما کل مسیر از پل امام حسن تا شهرک صنعتی را مسدود می کنیم و اجازه هیچ ورود و خروجی نمی دهیم و مطمئن باشید در این شرایط تصادفات ۵۰ درصد کاهش می یابد.

سیاه پور توضیح داد: ما به عنوان متولی جاده می‌توانیم دسترسی ها را بخاطر تصادف کامل مسدود کنیم و اعلام کنیم شهرداری وظیفه دارد دسترسی های خودش را تأمین کند اما مردم چه کار کنند، چه کسی جوابگوی مردم خواهد بود؟ این راه حل نیست، شهرداری، ما، رسانه، همه باید در کنار هم باشیم.

ناهنجاری سرعت عامل اصلی حوادث رانندگی منجر به فوت

مدیرکل راهداری استان فارس یکی از عوامل اصلی کشته های فارس را ناهنجاری سرعت دانست و مجددا با بیان اینکه  ۱۰ سال است می خواهیم سرعت را کاهش دهیم و نتوانسته ایم، موکدا اعلام کرد: هیچ راهی نیست جز این که سرعت را در نقاطی که حادثه منجر به مرگ زیاد است با سرعت گیر کاهش دهیم. 

فعلا مقطع بحرانی و قرمز ما از پل عدالت است تا سلطان آباد که باید این قسمت را مدیریت کنیم، کاملا ضوابط استاندارد سرعت گیر را رعایت کردیم و علائم هشدار دهنده و اطلاع رسانی قبل از سرعت گیر هم کاملا انجام شده است.

وی در انتها بار دیگر تاکید کرد: اگر کسی پیشنهادی دارد که با روشهای دیگر بشود سرعت را پایین آورد، ما استقبال می کنیم و بررسی می کنیم اگر با ضوابط استاندارد ما همخوانی داشته باشد، حتما استفاده می کنیم.

کاهش حوادث با رفتار کنترلی

اصنافی روز گذشته در ششمین آیین یادمان قربانیان حوادث رانندگی، با کنایه به نصب سرعت گیر در کمربندی توسط راهداری گفت: طبق آمارهای معاونت حمل و نقل و ترافیک با رفتار کنترلی در معابر شهری و نصب دوربینهای کنترل سرعت، حوادث کاهش یافته است، امیدواریم رفتارهای کنترلی منجر به ارتقای فرهنگ شهروندی و ترافیکی، کاهش تصادفات و موارد فوتی ناشی از آن شود تا راهداری مجبور نباشد در کمربندی سرعت گیر نصب کند.

شهردار اسبق پاسخگوی عملکرد خود باشد

به گزارش فارس، بحران کمربندی شیراز، مسئله‌ای نیست که تنها مسئولین کنونی که به تازگی مسئولیت را پذیرفته اند و مسئولان سابق که به تازگی اداره امور را واگذار کرده اند موظف به پاسخ گویی کند.

این مسیر سالهاست به یک قتل گاه مخوف تبدیل شده است و مسئولین شهری اسبق شیراز که ۷ سال سکان اداره شهر را در اختیار داشتند وقتی می توانند در جایگاه مطالبه گر قرار بگیرند که نخست پاسخگوی عملکرد خود باشند.

آیا کمربندی شیراز و امنیت شهروندان ساکن اطراف آن در برنامه ریزی های شهری ۷ ساله جایی داشتند؟ مسئله ای که می شد در آن سالهای طلایی به راحتی و با هزینه کم حل شود رها شد تا امروز به یک منطقه بحرانی با آمار جان باختگان بالا تبدیل شود و با هزینه های بسیار مسئولین کنونی سعی در سامان دهی آن داشته باشند.

طعنه و کنایه به جای همراهی در ادبیات مسئولین شهری

مسئله کمربندی شیراز هر لحظه اش برابر با تهدید جان یک انسان است و در حالی که به مساعدت و همراهی همه دستگاهها نیاز است طعنه و کنایه در ادبیات مسئولین شهری خودنمایی می کند، کنایه هایی که نه تنها مسئله ای را حل نمی‌کند بلکه مسیر حل مشکل را پیچیده تر می‌کند.

آیا مدیریت شهری نمی داند تنها قربانی این گونه رفتارها، مردمی هستند که چشم انتظار عملکرد مسئولین هستند؟ در مسئله ای که موضوع اصلیش حیات مردم است، طعنه کنایه های مدیریتی و سیاسی جز زخمی بر زخمهای مردم نخواهد افزود.

همچنین گرچه توقع حل مشکل چندین ساله کمربندی از مسئولین کنونی استان که به تازگی سکان دار امور شده اند در این مدت کوتاه نمی رود اما مطابق گفته رهبر معظم انقلاب، مسئولین برای وعده‌های خود باید روزشمار و زمان بندی اعلام کنند.

مسئله کمربندی با جان و حیات مردم عجین شده، فوت وقت در این مسئله برابر با فوت یک انسان خواهد بود بنابراین انتظار این است که مانند سایر تصمیمات و مصوبات مشمول زمان و امروز و فرداهای ممتد شود.

انتهای پیام/ ج


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا