اقتصادی

کیهان، از نرخ جدید دلار رونمایی کرد/ قیمت دلار در روزهای آینده چه تغییری می‌کند؟

کیهان، از نرخ جدید دلار رونمایی کرد/ قیمت دلار در روزهای آینده چه تغییری می‌کند؟

به گزارش خبرگزاری برگزیده، از آنجایی که افزایش اخیر قیمت ارز و طلا ارتباطی با شاخص‌های اقتصادی کشور نداشت، کاهش تنش‌های منطقه به بازار ارز و طلا هم سرایت کرد و قیمت دلار و سکه سقوط قابل‌توجهی داشت. به نظر می‌رسد با ادامه مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز و طلا باید شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها بود.

کیهان در گزارشی نوشت: کارشناسان بسیاری معتقدند افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا در هفته گذشته دلیل اقتصادی نداشت و به دلیل افزایش تنش در منطقه بود. سرانجام پس از گذشت چند روز از کشته و زخمی شدن چند سرباز آمریکایی در مرز سوریه و اردن، برخلاف تصور برخی افراد آمریکا توان انجام هیچ اقدامی علیه گروه‌های مقاومت را نداشت.

در ادامه سردرگمی و پاسخ کور نیروهای اشغالگر آمریکا هم موجب شد تا ترس بازارهای ارز و طلا از گسترش درگیری‌ها و کشیده شدن آن به بخش گسترده‌ای از منطقه غرب آسیا، به طور کامل از بین برود.

از طرفی توخالی بودن تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه نیروهای حزب‌الله باعث بی‌محلی حزب‌الله شد و به این ترتیب بسیاری از تنش‌هایی که رسانه‌های غربی به آن دامن می‌زدند، کاهش پیدا کرد. این کاهش تنش هم بر بازارهای ارز و طلا اثر گذاشت و باعث تخلیه بخشی از حباب این بازارها شد.

بازگشت دلار آزاد به کانال ۵۶

مانند دفعات گذشته بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار تاکید داشتند که این افزایش قیمت‌ها به شاخص‌های اقتصادی کشور ارتباطی ندارد و با ورود سیاستگذار ارزی دوباره قیمت‌ها نزولی خواهد شد.

معاملات دلار در بازار غیررسمی طی دو هفته گذشته افزایشی بوده اما در جریان معاملات دیروز نرخ دلار در بازار کاهش ۱۵۰۰ تومانی را تجربه کرده است.

بررسی میدانی بازار ارز نشان داد، ‌ دلار آزاد دیروز توسط دلالان مقابل صرافی‌ها ۵۶ هزار و ۴۲۰ تومان معامله شد.

همچنین روز گذشته قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا در بخش اسکناس بدون تغییر ۴۲ هزار و ۹۲۰ تومان و در بخش حواله‌ ۳۹ هزار و ۵۲۱ تومان کشف قیمت شد.

دلار دیروز در ‌صرافی‌ها هم به نرخ ۴۲ هزار و ۴۹۱ تومان خریداری و با نرخ ۴۳ هزار و ۱۲۶ تومان فروخته شد. قیمت ‌یورو هم دیروز در صرافی‌ها با نرخ توافقی به قیمت ۴۶ هزار و ۲۹۲ تومان معامله شد. اسکناس درهم امارات نیز ۱۱ هزار و ۶۸۷ تومان ارزش‌گذاری شد.

مازاد شدید حواله

نگاهی به میزان ارزهای عرضه شده در سامانه نیما طی روزهای پایانی هفته گذشته نشان می‌دهد که علی‌رغم افزایش عرضه از سوی بازارساز، خریداری برای ارزهای اصلی که در نیما عرضه می‌شود، وجود ندارد.

طی دو روز پایانی هفته قبل ارزهای اصلی شامل درهم، دلار، یورو، ین، روبل روسیه، روپیه هند و یوان چین در نیما عرضه شدند. آمارهای دریافتی نشان می‌دهد که مجموع ارز عرضه شده از سوی بازارساز در نیما طی روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن ماه ۳۶۱ میلیون دلار بوده است و از این میزان فقط ۹۲ میلیون دلار معامله شده است.

روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه نیز از مجموع ۳۶۳ میلیون دلار ارز عرضه شده در بازار نیما تنها ۱۰۲ میلیون دلار معامله شده است. چهارشنبه گذشته ۲۰۹ میلیون درهم نیز در نیما عرضه شده که تنها ۱۲۱ میلیون درهم معامله شده است. ضمن اینکه از ۱۶۲ میلیون دلار عرضه و تنها ۵۹ میلیون دلار معامله شده است.

بررسی آمار میزان ارزهای عرضه و معامله شده در نیما نشان می‌دهد که بازارساز با قدرت در تأمین مالی نیازهای اساسی نیما حضور دارد و مشکلی در تأمین ارز متقاضیان وجود ندارد.

با این حال اما تلاش دلال‌های بازار برای افزایش قیمت ارز قابل تأمل است؛ چراکه آمارهای رسمی نشان می‌دهد مشکلی در تأمین ارز کشور وجود ندارد و آنچه در این ایام به نوسانات ارزی دامن می‌زند، تلاش دلال‌ها و سوداگران ارزی برای التهاب‌آفرینی با استفاده از خبرهای سیاسی و تحولات منطقه است.

افت میلیونی سکه و ادامه روند نزولی قیمت‌ها

طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر، قیمت انواع سکه‌های طلا هم دیروز در بازار کاهش داشت. در میدان فردوسی تهران، سکه طرح قدیم‌ با کاهش یک میلیون تومانی به نرخ ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان داد و ستد شد.

همچنین سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با کاهش یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی به قیمت ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد و حباب آن به‌طور چشمگیری کاهش یافت.

«محمد کشتی آرای»، فعال بازار طلا هم در ارتباط با وضعیت بازار طلا و سکه در روز گذشته، اظهار داشت:‌ امروز (شنبه) برخلاف هفته گذشته، روند قیمت‌ها در بازار نزولی است تا جایی قیمت دلار و سکه کاهش محسوسی نسبت به روز پنج‌شنبه داشته است.

وی با اشاره به کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، گفت: قیمت سکه نیز با کاهش یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی نسبت به معاملات پایانی روز پنج‌شنبه به ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

این فعال بازار طلا از کاهش حباب سکه و بازگشت به کانال چهار میلیونی خبر داد و تصریح کرد: با کاهش قیمت‌ها در بازار سکه، حباب سکه نیز کاهش یافته و به چهار میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسیده است.

او درباره ادامه روند نزولی قیمت‌ها در روزهای آتی هم گفت: باتوجه به تعطیلی بازارهای جهانی نباید شاهد تغییر قیمت خاصی در بازار طلا حداقل تا دوشنبه باشیم؛ ولی اگر مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز ادامه داشته باشد، باید شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا، سکه و ارز بود.

نوسان نرخ دلار ماندگار نیست

«عباس جعفری»، کارشناس پولی و بانکی هم اظهار کرد: افزایش نرخ ارزی که در حال حاضر شاهد آن هستیم به دلیل تنش‌های خاورمیانه است و دلیل بنیادی برای افزایش نرخ ارز وجود ندارد. در این باره باید دقت داشت که سرمایه‌گذار هم هوشمند است و هم ترسو و در چنین شرایطی تصمیم می‌گیرد که سرمایه خود را به بازارهای پایدار مانند بازارهای طلا و ارز ببرد. البته تجارب قبلی نشان داد که با فروکش کردن بحران‌ها سرمایه‌گذاری و خرید هیجانی در بازار طلا و دلار نیز کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه منابع زیادی از دارایی‌های ایران در خارج از کشور در حال آزادسازی است، ادامه داد: به خصوص وزیر امور خارجه در صحبت‌های اخیر خود تاکید کرد که منابع ایران در قطر آزاد و قابل استفاده است زیرا هم دولت آمریکا و هم قطر مشکلی با آزادسازی منابع ارزی ایران ندارند و در سازکاری مشخص، این منابع استفاده می‌شود. این موضوع موجب تزریق جو روانی به جامعه و کاهش انتظارات مردم خواهد شد که کاهش نرخ ارز را در بر خواهد داشت.

جعفری تصریح کرد: از طرف دیگر فشارها بر رژیم صهیونیستی افزایش یافته است و شاهد تغییراتی در رویکرد این رژیم خواهیم بود و در کنار آن دیگر بحران‌های منطقه‌ای نیز فروکش خواهد کرد که در نتیجه نرخ ارز در داخل کشور کاهش می‌یابد. یعنی نرخ دلار از کانال فعلی عقب‌نشینی می‌کند و قطعا تا سطوح قبلی ریزش خواهد داشت.

بازارسازی بدون ارزپاشی

این کارشناس پولی و بانکی با اشاره به این که بعد روانی ناشی از بحران‌های سیاسی خارجی و داخلی عامل افزایش نرخ ارز بوده است، گفت: با توجه به روابط دوستانه ایران با کشورهای منطقه، دسترسی به منابع، افزایش درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت، صادرات غیرنفتی و البته با مدیریت هوشمندانه بازار ارز، شاهد بازگشت قیمت‌ها خواهیم بود.

وی تاکید کرد: بازارساز در این شرایط بسیار هوشمندانه رفتار می‌کند و بدون ارزپاشی و با ابزارهایی که در اختیار دارد، نوسان بازار ارز را مانند تجارب قبلی در ماه‌های گذشته کنترل خواهد کرد و قیمت دلار را کاهش خواهد داد.

۳ عامل مؤثر بر رشد نرخ ارز

میثم مهرپور، کارشناس اقتصادی هم در رابطه با عوامل مؤثر در رشد نرخ ارز تأکید کرد: چند عامل تشدید انتظارات تورمی به‌خاطر مسائل موجود در کشور، شرایط منطقه‌ای و شروع سال نو چینی تأثیر به سزایی در افزایش نرخ ارز اخیر داشته است البته اثر سال نو چینی تا چند روز آینده یعنی بیستم بهمن‌ماه نقش خود را از دست خواهد داد.

این کارشناس اقتصادی افزود: از طرف دیگر، همواره در ماه‌های پایانی سال با افزایش تقاضا برای درخواست ارز مواجه می‌شویم. البته هیچ‌کدام از این عوامل به‌تنهایی نقش اصلی را در رابطه با افزایش نرخ ارز بازی نکرده؛ بلکه هرکدام از این موارد در این افزایش قیمت‌های اخیر سهم دارد و نقش عمده این افزایش قیمت‌ها به انتظارات تورمی و مسائل منطقه‌ای مربوط می‌شود.

تأثیر انتشار گواهی سپرده

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ‌اتفاق مثبت انتشار گواهی سپرده خاص بانک مرکزی با نرخ سود ۳۰ درصد بیان کرد: در شرایط فعلی این اقدام بانک مرکزی به نظر می‌رسد با استقبال قابل‌توجهی از سوی بخش حقیقی و حقوقی و به‌طورکلی از سوی افرادی که منابع ریالی مازاد دارند روبه‌رو می‌شود؛ اما بهتر بود این تصمیم زودتر گرفته می‌شد؛ یعنی اگر این مسئله یک ماه پیش رخ می‌داد شاید می‌توانست این افزایش و نوسانات نرخ ارز در بازار را مدیریت کند.

مهرپور با بیان اینکه در تمام دنیا انتشار و عرضه سپرده‌گذاری‌ها به‌عنوان یکی از ابزارهای مالی که در اختیار دولت یا بانک مرکزی است مورداستفاده قرار می‌گیرد، گفت: در این تصمیم میزان سود در نظر گرفته برای سپرده‌گذاری قابل‌ تأمل است؛ یعنی می‌تواند به‌نوعی منابع ریالی خرد و درشت سرگردان در جامعه را جمع‌آوری کرده و جلوی ورود و حضور آن‌ها را در بازارهای سفته‌بازانه بگیرد؛ بنابراین این تصمیم در کنار سایر عملکرد روزمره بانک مرکزی اقدام مفید و مثبتی بوده به عبارتی به‌مثابه آب روی آتش است.

تعدیل قیمت ارز در آینده

به عقیده این کارشناس اقتصادی باتوجه ‌به اتفاقات داخلی، منطقه‌ای سیاسی و بین‌المللی افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی نرخ ارز نشان‌دهنده مدیریت خوب بانک مرکزی است و تاکنون نرخ ارز حتی از سقف قیمتی آن در سال گذشته نیز پایین‌تر است و طی روزهای آینده این افزایش قیمت‌ها تعدیل شده و شاهد ثبات نسبی در نرخ ارز خواهیم بود.

وی با اشاره به فعال و پویا بودن و تحرک داشتن بانک مرکزی یا سیاست‌گذار پولی عنوان کرد: با توجه ‌به شرایط و اتفاقاتی که در عرصه‌های مختلف رخ می‌دهد بانک مرکزی یک برنامه یا ایده جدید را پیاده می‌کند و جلوی اتفاقاتی که باعث شوک و افزایش قیمت می‌شود را با سیاست‌ها، تصمیم‌ها و فعالیت‌های جدید خود می‌گیرد به عبارتی منفعل نیست. در حال حاضر انتشار گواهی سپرده خاص یکی از این اقدامات مؤثر خواهد بود.

۲۲۳۲۲۵

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا