فارس

گاوبست؛ روستایی بدون دخانیات و طلاق در لارستان

به گزارش برگزیده های ایران از لارستان، گاوبست، نام روستایی واقع در بخش صحرای باغ لارستان است. مردم این روستا بعد از ۴۵۰ سال از کوهستان گاوبست خارج شده و برای دسترسی به امکانات در نزدیکی عمادشهر ساکن می شوند.

البته در این مدت آنها در ارتباط با سایر نقاط شهری و کشوری بوده اند اما محل زندگی و روستای آنها در کوهستانی دور بوده که رفتن به آنجا، ساعت‌ها کوهپیمایی نیاز داشته است.

زندگی در کوهستان، در قلب طبیعت و حفظ اصالت‌های تاریخی، قومی، مذهبی، مردم گاوبست را از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار ساخته است.

آنها در سال ۱۳۸۷ تصمیم گرفتند از این کوهستان خارج شده تا دسترسی به امکانات برای آنها آسان تر شود. به این ترتیب روستای خود را در محل جدیدی بنا کردند؛ هرچند همچنان با طبیعت انس دارند و دوستدار کوهستان گاوبست هستند.

محمد چوبکی، دهیار سابق روستای گاوبست در تشریح وضعیت این روستا با بیان اینکه اصالت اهالی روستای گاوبست به منطقه «کهمره‌سرخی» اطراف کازرون برمی‌گردد، گفت: بنا به گفته پیشینیان در حدود ۴۵۰ سال پیش این مردم با مهاجرت به عمادشهر در این قسمت از لارستان سکونت یافتند و به جهت آنکه در آن زمان کوه گاوبست شکار بسیاری داشته است، بنا به درخواست مهاجرین، در این قسمت ساکن شدند.

وی اظهار داشت: در سال ۱۳۸۲ که نخستین شورای اسلامی در این خطه تشکیل شد، امور مختلفی نظیر مدرسه، آب، برق، راه و غیره مورد پیگیری قرار گرفت و از آنجا که روستایی به نام گاوبست در وزارت کشور ثبت شده بود، پیشنهاد جابجایی روستا مطرح شد.

چوبکی افزود: با استقبال مسئولان وقت تاکنون همکاری بسیار خوبی برای ایجاد خدمات زیرساختی انجام و از سال ۱۳۸۷ به تدریج کار اسکان در سایت جدید روستای گاوبست صورت گرفت.

روستایی که مصرف دخانیات در آن ممنوع است

دهیار سابق گاوبست با بیان به اینکه از سال ۱۳۹۳ امکان اسکان اهالی روستا در محل جدید فراهم شد و اکنون در این مدت کوتاه خدمات بسیار خوبی در روستای گاوبست نظیر آب، برق، تلفن، اینترنت، کتابخانه عمومی، مدرسه، دارالقرآن، واگذاری زمین، خیابان کشی و غیره فراهم شده است، تصریح کرد: مهمترین کمبودهای روستا زمین ورزشی و آسفالت معابر است.

وی با ابراز خرسندی نسبت به اینکه در جمعیت ۴۵۰ نفری روستای گاوبست حتی یک نفر اهل سیگار و قلیان نیست و مصرف دخانیات در این روستا ممنوع است، خاطرنشان کرد: اهالی این روستا اهل کار و کوهنوردی هستند.

دهیار سابق روستای گاوبست، با اشاره به اینکه مردم این روستا با تقوا و متدین هستند، ادامه داد: ۶ نفر از اهالی روستا حافظ کل قرآن می باشند.

وی با بیان اینکه در روستای گاوبست حتی یک نفر که در مراجع قضائی و انتظامی دارای پرونده باشد، وجود ندارد، افزود: اگر اختلافی نیز بین افراد به وجود آید، به شکل کدخدامنشی با حضور ریش‌سفیدان حل و فصل می‌شود.

چوبکی آمار طلاق در روستای گاوبست لارستان را صفر اعلام کرد و یادآور شد: این صحبت‌ها را شاید کسی باور نکند اما وجود دارد.

 گفتنی است مراسم خرمن کوبی گاوبست با عنوان “خرمن کوبی سنتی و ترانه‌های مربوط به آن در روستای گاوبست لارستان ” به شماره ۲۱۵۸، ” در سال ۱۳۹۹ به ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور رسیده است.

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا