کردستان

گزارش فارس از بازار داغ جراحی‌های زیبایی در کردستان/ دلایل گرایش به عمل بینی چیست

خبرگزاری برگزیده های ایران کردستان/سمیه صمدنیا؛ وارد مطب که می‌شوم جای سوزن انداختن نیست، تقریباً صندلی خالی نیز پیدا نمی‌شود و بسیاری در داخل سالن و حیاط مطب به انتظار ایستاده‌اند.

دوتا منشی جوان به دلیل ازدحام جمعیت، نوبت‌ها را برای چند ماه دیگر به تعویق می‌اندازند.

از قشرها و سنین مختلف در مطب دیده می‌شوند با آنها که هم‌سخن می‌شوم هر کدام قصه‌ای دارند بعضی‌ها مجرد و به نیت ازدواج و جذب جنس مخالف به اینجا آمده‌اند و بعضی هم به دنبال زیبایی بیشتر و برخی از روی چشم و هم‌چشمی اقدام به عمل زیبایی کرده‌اند.

هر چند که تعداد خانم‌ها بیشتر است اما بین آنها مردان نیز دیده می‌شوند که بسیاری از آنها به دلایل متعددی از جمله حفظ آبرو حاضر به گفت‌وگو و قرار گرفتن در مقابل دوربین نیستند از جمله یک مرد که به شغل وکالت مشغول است و به دلیل موقعیت شغلی حاضر به گفت‌وگو با ما نیست.

شاید در دنیای مدرن امروزی در کنار مسائل پیچیده اقتصادی و اجتماعی یکی از دغدغه‌های جوانان فراهم کردن هزینه‌های عمل‌های زیبایی و انتخاب یک پزشک ماهر باشد.

هرچند که آمار دقیقی از عمل‌های زیبایی در کردستان و حتی ایران در دسترس نیست اما شواهد نشان از افزایش روزافزون عمل‌های زیبایی دارد.

بر اساس گزارش انجمن بین‌المللی جراحی پلاستیک (ISAPS) که در ژوئن ۲۰۱۷ منتشر شد کشورهای آمریکا، برزیل، ژاپن، ایتالیا و مکزیک در رتبه‌های اول تا پنجم عمل‌های جراحی زیبایی تهاجمی و کم تهاجمی در سال ۲۰۱۶ قرار داشته و ۴۱.۱ درصد کل این عمل‌ها را به خود اختصاص داده‌ بودند.

روسیه، هند، ترکیه، آلمان و فرانسه در رتبه‌های ششم تا دهم و ایران نیز در رتبه بیستم این جدول قرار دارد.

بر اساس این آمار میزان تقاضای عمل‌های زیبایی از سوی زنان بیشتر است به طوری که ۸۶.۴ درصد عمل‌های زیبایی در جهان مربوط به زنان است و رایج ترین عمل جراحی در آمریکا و برزیل در زمینه پروتز سینه و لیپوساکشن از بین بردن چربی‌های شکم و در کره جنوبی در زمینه جراحی پلک و خط فک و در ایران نیز در زمینه جراحی بینی ذکر شده است.

بالاخره بعد از ساعت‌ها انتظار در میان ازدحام و شلوغی مطب، مرجان خانم ۳۷ ساله و متاهل که دارای دو فرزند است با ما به گفت‌وگو پرداخت، او می‌گوید: برای انجام جراحی زیبایی بینی به این مطلب مراجعه کرده‌ و علاقه‌مندم که تغییراتی در صورتم ایجاد شود بلکه احساس جوانی و شادابی بیشتر داشته باشم چرا که اتفاقاً مشکل حادی در بینی خود نمی‌بینم اما معتقد هستم که هر چه سن پایین تر و جوان‌تر باشد به طور طبیعی جسم انسان زیباتر و شاداب‌تر است و هر چه سن رو به بالا می‌رود تغییر و تحولاتی در جسم شکل می‌گیرد از جمله چین و چروک صورت افتادگی بینی و چاقی بدن و غیره که به عقیده من نیاز به جراحی زیبایی در سنین بالا بیشتر از سنین پایین است.

از او درباره عقاید و رضایت همسرش راجع به جراحی زیبایی می‌پرسم؛ می‌گوید: همسرم بارها مرا نصیحت می‌کند و معتقد است که من زیبا هستم و احتیاجی به جراحی زیبایی ندارم اما به دلیل اصرار من با انجام این کار موافقت کرده است.

ثنا خانم هم ۱۹ ساله و حدود ۲ ماه است که جراحی زیبایی بینی انجام داده است و از نتیجه عمل بسیار رضایت دارد و می‌گوید اکنون که عمل زیبایی بینی را انجام داده‌ام از چهره خود لذت میبرم و موجب بالا رفتن اعتماد به نفس در من شده است، چرا که قبل از جراحی زیبایی اعتماد به نفس بالایی نداشتم و به راحتی قادر به ارتباط برقرار کردن با دیگران نبودم، ثنا خانم می‌گوید قبل از عمل جراحی یکی از بزرگترین دغدغه‌هایم انتخاب پزشکی ماهر بود و مدت زمان زیادی را برای انتخاب پزشک جست وجو کردم.

محمدرضا سلطان‌مرادی پزشک و فوق‌تخصص گوش، حلق و بینی که دارای بیشترین تعداد عمل زیبایی است، در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران اظهار داشت: حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از جراحی‌های بینی موفقیت آمیز است به طوریکه چنانچه جراحی به طور صحیح صورت پذیرد عوارض یا مشکلات خاصی بعد از عمل جراحی به وجود نخواهد آمد و چه بسا درصد بالایی از بیمارانی که انحراف بینی دارند مشکلات تنفسی آنها بهتر خواهد شد.(البته در مواردی که فرد سابقه آلرژی یا پولیپ بینی دارد ممکن است مشکل تنفس با جراحی به طور کامل رفع نشود)

وی در خصوص سن متقاضیان جراحی زیبایی بینی هم اظهار داشت: در داخل مطب از همه گروه‌های سنی متقاضی وجود دارد اما ببشترین تعداد مربوط به خانم‌های ۲۰ تا ۴۰ ساله است.

وی اشاره ای نیز به سن مناسب جهت جراحی زیبایی داشت و گفت سن بالاتر از ۱۸ سال می‌تواند سن مناسب جراحی باشد.

این متخصص گوش، حلق و بینی در خصوص اینکه کدام یک از انواع بینی گوشتی یا استخوانی نتیجه مطلوب‌تری را دریافت خواهند کرد، اذعان داشت: نتیجه عمل در بینی استخوانی بهتر است، البته به انواع پوست نیز بستگی دارد و چنانچه بینی گوشتی انواع مختلفی دارد و بستگی به ضخامت غضروف‌های بینی گوشتی که هر چقدر این غضروف‌ها درشت تر باشند نتیجه مطلوب تری دریافت خواهد شد.

سلطان‌مرادی بیان کرد: نتیجه مورد نظر پس از جراحی زیبایی بینی حدود ۶ الی ۱۲ ماه به طول می‌انجامد و این زمان در عمل‌های ترمیمی بیشتر و ممکن است ۱۲ الی ۱۸ ماه طول بکشد. 

وی راجع به علت ورم نامتقارن بینی بعد از جراحی اظهار داشت: گاهی اوقات به میزان گستردگی عمل جراحی و میزان انحراف بینی به سمت چپ یا راست ورم نامتقارن بینی ممکن است شکل گیرد، و این ناهمواری و غیر قرینگی در برخی موارد،قبل از عمل هم وجود داشته و با جراحی به طور کامل ممکن است اصلاح  نشود و حتی در بسیاری از موارد، علت و ریشه عدم تقارن بینی ،عدم تقارن دو طرف صورت در قبل از عمل است، به عبارت دیگر کمتر احتمال دارد بینی قرینه به دنبال جراحی دچار غیر قرینگی شود، ولی بسیار محتمل است که اگر بینی بعد از عمل،کجی و غیر قرینگی داشته باشد، قبل از عمل هم این حالت حداقل بمیزان کمتری وجود داشته ویا صورت بیمار در قبل از عمل،خود نامتقارن بوده است. و چنانچه علت عدم تقارن دو طرفه بینی صرفا ورم نامتقارن باشد با گذشت زمان رفع خواهد شد.

سلطان‌مرادی در خصوص راهکارهای رفع ورم بینی اذعان داشت: نتیجه عمل رینوپلاستی نیاز به زمان دارد، به طوریکه باید زمان لازم سپری شود اما بعضی از عوامل نیز می‌تواند در درکاهش ورم موثر باشد از جمله استفاده کمتر از نمک و ترشیجات، استفاده از بالش‌ بلند در مواقع خوابیدن به طوریکه ناحیه سر بالاتر از بدن قرار بگیرد، و همچنین نحوه چسب زدن میتواند در کاهش ورم موثر باشد، چه بسا برخلاف تصور بسیاری از افراد که چسب زدن سفت و محکم را در کاهش ورم موثر می‌دانند، در واقع نه تنها موثر نیست بلکه نتیجه معکوس نیز دارد چرا که چسب زدن سفت و محکم منجر به مانع گردش خون در رگ‌ها می‌‌شود، و اکسیژن و تغذیه بافت بینی کمتر می‌شود و منجر به رفع ورم بینی نخواهد شد، لذا چسب باید در حالت تعادل باشد. لازم به ذکر است که ورم قسمت بالایی و قسمت‌های استخوانی بینی زودتر رفع خواهد شد اما ورم قسمت نوک و پره های بینی به مدت زمان بیشتری نیاز دارد.

وی به حالت چشم‌ها بعد از عمل رینوپلاستی اشاره داشت و گفت: جراحی بینی اثری در حالت چشم‌ها ندارد بلکه گاهی اوقات به علت پهنای استخوان بینی قبل از عمل و باریک شدن آن بعد از جراحی ممکن است به علت خطای دید فاصله چشم‌ها بیشتر دیده شود که البته این موارد بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد.

آقا امیر هم شهروند سنندجی ۲۸ ساله و مجرد است که تصمیم به انجام جراحی زیبایی بینی داشته است و اما اکنون از انجام این عمل منصرف شده است و می‌گوید: به دلیل تمایل به زیبایی و برای به دست آوردن چهره‌ای جذاب‌تر تصمیم به جراحی زیبایی بینی گرفته بودم اما به دلایلی از جمله عوارض طبیعی بعد از عمل همچون تنگی نفسی و همچنین به دلیل مشغله کاری و نداشتن وقت کافی چرا که مراقبت‌های ویژه بعد از عمل نیاز به زمان بیکاری بیشتری دارد و همچنین به دلیل گفته‌های قانع‌کننده اطرافیانم نیاز به این جراحی را ضروری ندانستم از انجام آن منصرف شدم.

علت‌های گرایش افراد به عمل زیبایی

حسن قربانی روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در سنندج اظهار داشت: علل گرایش افراد به عمل‌های زیبایی می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد که به چندین بخش می‌توان تقسیم کرد که یکی از این عوامل بعد زیبایی شناختی است که یکی از مسائل مهم و قابل توجه بشر است و بسیاری از قضاوت ها و پیش داوری ها بر همین اساس صورت می‌پذیرد، که ابعاد این مسئله را می‌توان با ارائه مثالی از ورود دو کودک به طور همزمان به یک مجلس و اجتماع شرح داد و می‌توان گفت به طور غریزی و ناخودآگاه کودکی که زیباتر است بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که این جلب توجه و رضایتمندی از سوی دیگران یکی از گرایش‌های ذاتی انسان است.

وی افزود: یکی از دلایلی که موجب تمایل افراد به زیبایی می‌شود قضاوت افراد بر اساس ظاهر می‌باشد چرا که یک نوع جهت‌گیری غریزی یا فطری در وجود انسان است که اگر کسی ظاهر زیبایی داشته باشد ویژگی‌های نسبی خوب را به او نسبت می‌دهند و بلعکس ویژگی‌های نسبی بد را به افرادی که ظاهری مورد پسند نداشته باشند و به اصطلاح عامیانه ظاهری زشت داشته باشند نسبت می‌دهند.

در بعد زیبایی‌شناختی نمی‌توان با یک دیدگاه منفی به جراحی زیبایی نگاه کرد

وی اذعان داشت: بعضی از افراد به دلیل داشتن چهره هایی نه چندان جذاب که مورد پسند اکثریت جامعه نیستند مورد حقارت افراد واقع می‌شوند که منجر به پایین آمدن اعتماد به نفس و سرخوردگی و انزوای فرد می‌شود چرا که این افراد با تغییر دادن چهره خود می‌توانند به اعتماد به نفس بالا و احساس رضایتمندی از چهره خود دست یابند لذا در بعد زیبایی شناختی نمی‌توان به صورت کامل با یک دیدگاه منفی به اعمال جراحی زیبایی توجه کرد.

افرادی که اختلالات شخصیتی و روانی دارند انجام چندین جراحی زیبایی نیز نمی‌تواند آن‌ها را خشنود کند.

 قربانی افزود: اختلالات شخصیتی و روانی یکی دیگر از عوامل گرایش به عمل‌های زیبایی است به طوری که بعضی از افراد با وجود داشتن ظاهری مناسب اما تصوری بسیار ناراضی از چهره و ظاهر خود دارند که به اصطلاح آن را (بدریختی بدن) می‌نامند. و این گونه افراد با انجام جراحی‌ زیبایی نیز نمی‌توانند به موجود ایده‌آلی که در ذهن خود دارند دست یابند و به همین دلیل ممکن است که به انجام عمل‌های متعدد روی بیاورند و در نهایت نیز باز هم از چهره خود ناراضی و حتی ممکن است گله و شکایت از جراحان نیز داشته باشند این در حالی است که این گونه افراد به دلیل اختلالاتی که در شخصیت آنهاست باید به روانشناسان مراجعه کنند چرا که بسیاری از  این افراد با گذشت زمان دچار افسردگی، ناامیدی و گاها به خودکشی منجر می‌شود.

این کارشناس روانشناسی بالینی در پاسخ به این پرسش آیا جذب جنس مخالف در انجام عمل‌های زیبایی تاثیر دارد؟، افزود: بطور یقین جذب جنس مخالف نیز می‌تواند یکی از عوامل گرایش به عمل‌های زیبایی باشد چراکه جذابیت در ایجاد و دوام رابطه تاثیر دارد هرچند که جذابیت امری است نسبی و ملاک زیبایی افراد متفاوت است.

قربانی افزود: بسیاری از خانم‌ها به دلیل نداشتن استقلال اقتصادی، حمایت اجتماعی، همچنین به دلیل خیانت‌هایی که در جامعه مشاهده می‌شود به نوعی دچار استرس و ترس از دست دادن شریک زندگی خود می‌شوند و همین امر گرایش این افراد را به سمت عمل‌های زیبایی می‌کشاند و از سوی دیگر این امر با مخالفت بسیاری از مردان مواجه می‌شود که می‌تواند دلایل مشابهی همچون ترس از زیباتر شدن شریک زندگی خود و ترس از جدایی آنها را به مخالفت می‌کشاند، چه بسا که این دیدگاه به طور کامل نمی تواند صحیح باشد چرا که بسیاری از خیانت‌ها به دلیل اختلافات شخصیتی و رفتاری بوده است نه صرفاً به دلیل ظاهر افراد.

وی معتقد است: رسانه‌ها و فضای مجازی نیز می‌تواند نقش موثری در گرایش افراد به جراحی زیبایی داشته باشند، بطوریکه سلبریتی ها و افراد ایده‌آلی که در فضای مجازی شناخته می‌شوند، بسیار در ذهن افراد تاثیر گذار هستند چرا که به خصوص در ایران بسیاری از سلبریتی ها تجربه چندین جراحی زیبایی را داشته‌اند.

عوامل طبی و پزشکی

این کارشناس روانشناسی بالینی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل گرایش به انجام جراحی زیبایی عوامل طبیعی و پزشکی می‌تواند باشد، به طور مثال کسانی که دچار شکستگی یا انحراف بینی و یا دارای لب‌های شکری و… هستند، چه بسا که اعمال این جراحی‌ها می‌تواند کمک شایانی به این گونه افراد باشد.

شخصیت خودشیفته 

وی اذعان کرد: بعضی از افراد شخصیت خودشیفته دارند به طوری که به صورت افراطی نیاز به جلب توجه و به دنبال زیبایی بیشتر و دارای شخصیتی نمایشی هستند چه بسا با اعمال جراحی زیبایی مسائل این نوع افراد حل نمی‌شود چرا که نیاز به جلب توجه در این گونه افراد به صورت افراطی است.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که، انجام جراحی‌های زیبایی چه پیامدهای می‌تواند داشته باشد؟، افزود: جراحی‌های زیبایی می‌تواند پیامدهای فردی و اجتماعی مثبت و منفی به همراه داشته باشد چرا که بعضی از افراد بعد از عملهای جراحی حس خوبی نسبت به ظاهر خود خواهند داشت، وبرای بسیاری نیز که دلایل پزشکی همچون شکستگی بینی و … را دارند چه بسا بسیار مفید است  و اما برای برخی از افراد که به طور مثال دچار اختلال شخصیتی و روانی هستند انجام چندین جراحی هم نمی تواند احساس رضایتمندی در آنها ایجاد کند.

بینی‌ سربالایی غربی‌ها(بینی خوکی) جایگزین بینی‌ سرپایینی آریایی(بینی عقابی)  اصیل شده است 

 وی ادامه داد: در بعد پیامد اجتماعی نیز می‌تواند به تغییر ارزش‌های فرهنگی و نوعی خودباختگی فرهنگی تبدیل شود به طور مثال همان‌طور که در شعرها و آوازهای سنتی کردها مشاهده می‌کنیم ملاک زیبایی خانم‌ها را لبهای نازک توصیف کرده‌اند در حالیکه امروزه با توجه به فرهنگ غرب گرایی لبهای گوشتی و یا بینی  سربالا ملاک زیبایی شناخته شده است و بینی‌ عقابی و سرپایینی که به نوعی نشان از نژاد آریایی اصیل است زشت تلقی می‌شود،البته که این مساله مختص به ایران نیست و تبدیل به مسأله ایی جهانی شده است و چه بسا بسیاری از مردمان کره و ژاپن که دارای چشم‌های بادامی هستند بیشترین عمل زیبایی پلک را انجام می‌دهند، که این تغییر ارزش‌ها می‌تواند به نوعی به برتری نژادی منجر شود.

راهکار پیشنهادی 

قربانی اذعان داشت: انسان‌ها به دو بعد جسمی و روحی تجزیه می‌شوند که متاسفانه در دنیای امروزی به بحث مادی و جسمی توجه بیشتر می‌شود به همین دلیل گرایش به جراحی‌های زیبایی در جهان دیده می‌شود.

وی گفت: رسانه‌ها می‌توانند نقش موثری در تغییر ارزش‌ها و الگوپذیری از جامعه خویش داشته باشند چرا که می‌توان با تمرکز بر ابعاد روحی انسان بسیاری از مسائل را حل کرد هر چند که درباره زیبایی شناختی نباید کامل دیدگاه منفی نسبت به اعمال جراحی زیبایی داشت به جز در مواردی که به نوعی اختلال شخصیتی منجر می‌شود که باید جراحان و پزشکان و این گونه افراد را به روانشناسان ارجاع دهند.

آقا واحد نیز راننده تاکسی و مععتقد است چهره طبیعی انسان‌ها زیباتر است و می‌گوید؛ شخصیت باطنی آدم‌ها با ارزشتر از ظاهر آن هاست چه بسا بسیاری از انسان‌ها با داشتن سیرتی زیبا جذاب تر از کسانی هستند که ظاهری زیبا با شخصیتی زشت دارند.

فرید ۴۶ سال دارد و می‌گوید؛ اخیراً در کشورهای غربی کمپین‌هایی از جمله توسط سلبریتی‌ها مبنی بر مخالفت با جراحی زیبایی و سوق دادن افراد به داشتن چهره طبیعی راه‌اندازی شده است چرا که رسانه‌ها و فضای مجازی می‌توانند در این امر بسیار تاثیرگذار باشند اما متاسفانه در ایران ظاهر افراد بسیار مورد توجه است به طوری که حتی در انتخاب ازدواج نیز ظاهر افراد یکی از مبناهای مهم و قابل توجه است.

این شهروند سنندجی می‌گوید؛ امروزه متاسفانه شاهد بسیاری از افرادی هستیم که توان پرداخت هزینه‌های ابتدایی زندگی را نیز ندارند اما بسیار در تلاش هستند که هزینه‌های سرسام‌آور جراحی زیبایی را فراهم و اقدام به عمل زیبایی کنند.

 وی معتقد است: هر مرحله از زندگی روند طبیعی خاص خود را دارد به طوری که یک فرد جوان بایدکه با یک مرد کهنسال متمایز باشد و این جراحی‌ها به مانند یک ماسک دروغین است چرا که بعد از مدتی چندین جراحی زیبایی نیز نمی‌تواند پاسخگوی نیاز این فرد باشد.

فیروز هم می‌گوید: علاوه بر مسائل دینی و مذهبی معتقد هستم خداوند انسان‌ها را همان‌طور که آفریده زیبا هستند و همچنین سیرت زیبا بهتر از صورتی زیبا است و مخالف تغییر چهره با جراحی هستم

و اما…

 شاید بسیاری از معضلات و مسائل انسان‌های امروزی از دیدگاه‌های مادی‌گرایی و توجه بیش از حد به ابعاد جسمانی انسان شکل می‌گیرد به طوری که نه تنها در بحث زیبایی جسمانی بلکه در بحث اقتصادی و اجتماعی نیز گرایش به تجملات و مدگرایی بیش از پیش دیده می‌شود و این در حالیست که اگر بتوان با تغییر ارزش‌ها که البته رسانه‌ها می‌توانند نقش موثری در این رابطه داشته باشند، بتوان ساده زیستی و توجه به بعد شخصیتی انسان بیشتر مورد توجه قرار گیرد، شاید بتوان بسیاری از مسائل جامعه امروزی قابل حل باشد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۷/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا