تبلیغات

گس فی اتریوم چیست (Gas fee) و چه مفهومی دارد؟

گس فی چیست؟ گس اتریوم چیست؟مزایا و معایب گس اتریوم. با چه روش هایی می توان گس اتریوم را کاهش داد.

گس فی چیست؟

بسیاری gas fee یا همان کارمزد شبکه را بارز‌ترین نقطه ضعف اتریوم قلمداد می‌کنند. وقتی برای اولین بار قدم به حوزه رمزارزها میگذارید؛ با عباراتی مانند، هولد کردن، فومو، گس فی، و نهنگ‌ها و غیره روبه‌رو می‌شوید که در نگاه اول ممکن است شما را گیج کند.

در دنیای ارزهای دیجیتال، هزینه ی انجام تراکنش ها در شبکه های بلاکچینی را با عنوان گس فی می‌شناسیم. پردازش تراکنش‌ها هزینه‌هایی را در بردارد. کاربران شبکه بابت تایید تراکنش خود در شبکه و انتقال آن‌ها روی شبکه بلاک چین این هزینه را می‌پردازند.

 

چرا باید برای انجام یک تراکنش کارمزد پرداخت کرد؟

متاسفانه در برخی موارد، روبرو شدن با هزینه کارمزد در آخرین مرحله تراکنش باعث سرخوردگی افراد می‌شود. برخی مواقع هزینه انتقال، قیمتی نزدیک به خود دارایی جابه‌جا شده دارد که حتی برخی افراد از gas fee شبکه‌ها به عنوان راهی برای کلاهبرداری یاد می‌کنند؛ امّا در حقیقت ماجرا آن طور که شما فکر می‌کنید؛ نیست. اگر دانش معاملاتی کافی برای ورود به بازار ارز دیجیتال را ندارید و همینطور مایلید به کسب سود مستمر از این بازار دست یابید، پیشنهاد ما استفاده از بهترین کانال سیگنال ارز دیجیتال رایگان است.

برای اینکه درک بهتری از مفهوم کارمزد داشته باشید؛ باید آن را به هزینه ارسال یک کالا تشبیه کنید. برخی مواقع دسترسی کالای مورد نظر مسیر پر پیچ و خمی را طی می‌کند. در این شرایط، نباید انتظار داشته باشید که از احتساب هزینه ارسال آن محصول صرف نظر شود. برخی مواقع هم پروسه ارسال یک محصول به آسانی انجام می‌شود و به تبع هزینه انتقال کمتری را هم در پی خواهد داشت.

 

گس اتریوم چیست؟

ابتدا بیایید دقیق تر با ارز دیجیتال اتریوم آشنا شویم. اتریوم یک پلتفرم نرم افزاری است که اجرای یک سری محاسبات ریاضی را با آن انجام می‌دهند. این محاسبات به صورت همزمان بر تعداد زیادی از کامپیوترها انجام شده که اصطلاحا به آن‌ها گره یا نود (node) گفته می‌شود.

 

با وجود اینکه هر کسی می‌تواند نقش یک نود را در شبکه یا بلاک چین اتریوم ایفا کند؛ به برخی از فعال‌ترین نودها «ماینر» یا استخراج کننده گفته می‌شوند. به وسیله ماینرها در واقع شبکه را از خطر حمله و نفوذ محافظت می‌کنید و کار اولویت‌بندی پردازش محاسبات را انجام می‌دهید.

 

باید بدانید که بدون ماینرها هیچ تراکنشی روی بلاک چین اتریوم انجام نخواهد شد. لذا باید قدر آن‌ها را بدانید و هزینه گس اتریوم، تلاش‌ها و فعالیت‌های آن‌ها را پرداخت کنید. برای پرداخت مزد زحمات ماینرها نیاز دارید تا کارهایی که روی اتریوم انجام می‌شوند را به صورت کمی و عددی اندازه‌گیری کنید. به واحد سنجش این کار گس گفته می‌شود.

اتریوم در مدت زمان مشخص فقط می‌تواند تعداد محدودی از تراکنش‌ها را پردازش کند. به همین علت ماینرها بایستی درخواست‌هایی که ارسال می‌شوند را اولویت‌بندی کنند. بدون انجام این کار، شبکه ممکن است به دلیل ازدیاد تراکنش‌ها با حمله اسپمرها دچار ازدحام و کندی شود.

ماینرها از شاخص‌هایی به نام قیمت گس (GasFee) و حد گس (Gas limit) برای اولویت‌بندی انجام تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

 

گس اتریوم چیست؟

افراد طرفدار ارزهای دیجیتال به خصوص اتریوم، حتما با نام گس اتریوم (Ethereum gas) روبرو شده‌اند. اما گس اتریوم چیست؟ گس اتریوم به سوخت بلاک چین اتریوم گفته می‌شود.

 

در واقع باید گفت گس اتریوم چیزی شبیه هزینه پردازش تراکنش در شبکه بیت کوین است؛ اما در حقیقت گس یا سوخت شبکه اتریوم بسیار پیچیده‌تر از آن به شمار می‌رود که آن را می‌توانیم به عنوان هزینه یک تراکنش درنظر بگیریم.

برای ورود به دنیای ارز دیجیتال نیاز است در یک صرافی معتبر حساب کاربری باز کنید. صرافی بینگ ایکس BingX، یک صرافی قابل اعتماد است که کمترین کارمزد معاملاتی بین صرافی‌های ارز دیجیتال را دارد. از طرفی در این صرافی می‌توانید همزمان معاملات ارز دیجیتال و فارکس را انجام دهید.

گس اتریوم

مزایای گس اتریوم

گس اتریوم برای طرفدارن خود دارای یک سری مزیت هایی است.

 

  1. جلوگیری از شلوغی شبکه
  2. خنثی کردن حملات اسپم
  3. اجرای یک مکانیسم کاملا روان
  4. تزریق انگیزه به ماینرها برای پردازش تراکنش‌ها

 

معایب گس اتریوم

گس اتریوم در کنار مزیت ها یک سری  معایبی را هم برای طرفداران خود به دنبال دارد.

 

  1. تعیین هزینه مورد نیاز برای انجام یک تراکنش در بلاک چین اتریوم
  2. گران بودن
  3. بالا بودن هزینه محاسبات اتریوم

 

هزینه گس فی اتریوم

قیمت تراکنش‌ها در دنیای کریپتو بر اساس چه معیاری تعیین می‌شود؟ عوامل متعددی در تعیین هزینه گس فی اتریوم نقش دارند. در دنیای امروز میزان هزینه‌های شبکه بر اساس اصل عرضه و تقاضا محاسبه می‌شود.

به عنوان مثال در شبکه پر ترافیکی مانند اتریوم، تعداد زیادی از ماینرها درحال نهایی‌سازی تراکنش‌های خود هستند که همین موضوع از مهم‌ترین دلایل اعداد و ارقام شوکه‌کننده در مقابل گس فی‌های اتریوم حساب می‌شوند.

اگر شما درحال برداشت توکن‌های SLP خود باشید و یا قصدتان این باشد تا برای یکی از دوستان خود ارز ETH واریز کنید؛ گس فی بر اساس میزان تقاضا و شمار کاربران در تعامل با شبکه تغییر پیدا می‌کند و نوع تراکنش از عوامل تعیین‌کننده حساب نمی‌شوند.

علاوه براین یکی دیگر از شاخص‌ترین عوامل تاثیرگذار بر هزینه کارمزدها، به قیمت ارز مختص هر شبکه ارتباط دارد. این مساله درباره بیت کوین و اتریوم بیش از پیش صادق بوده است.

گس فی شبکه‌ها مانند ارزهای بازار فراز و فرودهای زیادی را تجربه می‌کنند که به عوامل مختلفی وابسته هستند.

 

چرا هزینه گس فی شبکه اتریوم زیاد است؟

اتریوم بلند پروازی‌های خود را با  گس‌فی‌های‌ نجومی شبکه جبران می‌کند. ‌حجم معاملات روزانه اتریوم به طور میانگین، به عددی بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد که بر اشباع بودن شبکه دلالت دارد.

 

علاوه بر مبادلات ارزی، این پلتفرم پیشرو در Defi، وظیفه پردازش حجم انبوهی از تراکنش‌‌های مختلف را بر عهده دارد.

یکی از عوامل تاثیرگذار بر هزینه گس فی اتریوم رقابت ماینرها بر سر تصاحب حق اعتبارسنجی یا validation   است. این مسئله در اتریوم مشهود بوده، زیرا به دلیل ترافیک شبکه، امکان نهایی‌سازی تراکنش‌ها به صورت همزمان وجود ندارد. همین امر موجب شده تا فعالیت ماینرها افزایش پیدا کند. این موضوع باعث افزایش هزینه گس فی خواهد شد.

افرادی که با ساز و کار حاکم بر اتریوم آشنایی دارند؛ می‌دانند که در این بلاک چین، هر nodeوظیفه پردازش یک تراکنش را بر عهده دارد. نُودهای بلاک چین با نظارت بر فعالیت ماینرها تراکنش‌ها را تایید می‌کنند.

همین موضوع و حجم بالای فعالیت‌ها باعث تحمیل مشکلات مقیاس پذیری به شبکه شده‌اند. این مورد به عنوان یکی از دلایل افزایش قیمت کارمزدهای شبکه شناخته می‌شود.

همیار کریپتو با تمرکز بر ترید در بازارهای مالی جهانی در دو حوزه ارز دیجیتال و فارکس، یکی از برترین موسسات آموزشی کشور است که دانشجویان مختلفی از اقصی نقاط ایران و جهان را به عرصه ترید و کسب درآمد دلاری معرفی کرده است.

با چه روش‌هایی می‌توان مشکلات شبکه اتریوم را حل کرد؟

ضعف شبکه اتریوم در مقیاس‌پذیری یکی از دلایل اصلی کارمزدهای بالای اتریوم شناخته می‌شود؛ اما این حفره شبکه با برخی راه حل‌های لایه دوم تا حد زیادی پر شده است.

 

پالیگان

پالیگان یکی از پروژه‌هایی بوده که در راه برطرف‌سازی مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم و کاهش gas fee، به وجود آمده است. نوع ساز و کار این پروتکل بسیار جالب بوده، زیرا این شبکه با بهره‌گیری از قابلیت‌های لایه اصلی اتریوم، امنیت تراکنش‌ها را تامین می‌کند.

 

بسیاری از صاحب نظران، Polygon  را به عنوان «اینترنت بلاک چین‌های اتریوم» می‌شناسند. به عبارتی، هدف اصلی شبکه پالیگان در بهبود مقیاس‌پذیری شبکه اتریوم خلاصه می‌شود. Polygon با استفاده از مکانیزمی مهم به نام ZK-roolups در عملکرد بهتر این شبکه نقش دارد.

 

آربیتروم

شبکه Arbitrum هم از راه حل‌های لایه ۲ محسوب شده که هدف از طراحی این پروتکل، گسترش ظرفیت‌های قراردادهای هوشمند اتریوم و کاهش هزینه‌های شبکه است. هدف آربیتروم پردازش قراردادهای EVM و تراکنش‌های مختلف در لایه دوم شناخته می‌شود.

 

آربیتروم و پالیگان هر دو هدف مشابهی دارند و در عین مقیاس‌پذیری با کیفیت‌تر و کاهش هزینه gas fee، از امنیت بالای لایه اول شبکه هم استفاده می‌کنند. تا به امروز هر دو شبکه مسیری امیدوار کننده را طی کرده‌اند و انتظار می‌رود که آینده درخشانی پیش روی آن‌ها باشد.

 

کلام پایانی

دنیای رمز ارزها بسیار بزرگ است و با وارد شدن به آن همواره چیزهای جدیدی در مسیر کشف می‌کنید. در این بین، مفهوم gas fee هم از مفاهیم مهم این حوزه محسوب می‌شود که همیشه با آن سر و کار خواهید داشت.

توجه داشته باشید که به موثرترین شکل ممکن تراکنش‌های خود را انجام دهید.  چرا که قیمت گس فی در طول روز متغیر است.

ساعاتی را برای انجام تراکنش انتخاب کنید؛ که حجم فعالیت‌های شبکه مورد نظرتان کمتر باشد. معمولا ساعات انتهایی شب یا ابتدایی صبح روزهای شنبه و یکشنبه  شبکه اتریوم در خلوت‌ترین ساعات خود قرار دارد. علاوه بر زمان تراکنش‌ها، می‌توانید فعالیت‌های خود را بر بستر  پلتفرم‌های کم هزینه‌تر انجام دهید.

آموزش ارز دیجیتال

ارتباط با همیار کریپتو

آموزش ارز دیجیتال، فارکس و کسب سود از بازارهای مالی را با تیم حرفه ای همیار کریپتو تجربه کنید.

برای ارتباط با همیار کریپتو می‌توانید به سایت مجموعه به آدرس زیر مراجعه و یا همیار کریپتو را در گوگل سرچ کنید.

www.hamyarcrypto.com

تماس و مشاوره: ۰۲۱۹۱۶۹۱۶۱۴  –  ۰۹۳۰۹۱۲۷۴۷۴

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا