مازندران

گلایه از نداشتن الگوی مشخص گردشگری در مازندران/ تاکید بر گردشگری فرهنگی

به گزارش برگزیده های ایران از شهرستان ساری، محمدباقر محمدی‌لائینی عصر امروز در سومین جلسه شورای هماهنگی عمومی استان با بیان اینکه مازندران قطب گردشگری کشور است، اظهار کرد: در چهار دهه هنوز طرح کلی در رابطه با گردشگری و الگوی مشخص طرح توسعه گردشگری بالادستی نداریم.

نماینده ولی فقیه در استان مازندران افزود: در استانداری مازندران معاونت گردشگری نداریم و این در حالیست که به دلیل شرایط خاص استان باید در استانداری معاونت گردشگری فعال شود.

محمدی‌لائینی تصریح کرد: همه دستگاه‌ها با انگیزه فرهنگ دینی دغدغه مسائل فرهنگی و سواحل را دارند و دلیل اینکه خیلی از کارها سامان پیدا نمی‌کند طرح جامع برای گردشگری تهیه و تدارک دیده نشده است.

این مسؤول با اشاره به اینکه بسیاری از خانواده‌ها و جوانان اعتقادات دینی دارند و هنجار‌ها را رعایت می‌کنند،اظهار کرد: یک عده در جامعه هنجارشکنی می‌کنند که در ۷۰ درصد موارد باید کار فرهنگی و ۳۰ درصد باید برخورد قانونی صورت گیرد.

وی به رعایت عفاف و حجاب در ادارات دولتی اشاره کرد، گفت: دولت و حاکمیت در هر سه قوه در حوزه کاری در شرایط و فضای کاری خودشان مسائل عفاف و حجاب را رعایت کنند و کسانی که کارمند هستند باید بیشتر از همه به مقوله حجاب و عفاف را رعایت کنند.

*برنامه‌ریزی جامع فرهنگی در استان وجود ندارد

معاون فرهنگی و هنری سپاه کربلا مازندران نیز بیان اینکه یک برنامه‌ریزی جامع فرهنگی در استان وجود ندارد، گفت: قانون‌هایی وجود دارد که اجرا نمی‌شود و یا با خلأ قانونی در زمینه گردشگری روبرو هستیم که در این  زمینه باید تدوین و تصویب قانون‌ها را داشته باشیم و با نمایندگان مجلس نشستی خواهیم داشت.

احسان آهنگر افزود: اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران با تشکیل کمیته تخصصی و با استفاده از ظرفیت نخبگان گردشگری اقدامات لازم را به عمل بیاورد تا همه مجموعه‌ها با یک نقشه واحد در حوزه گردشگری حرکت کنند.

*نبود طرح جامع گردشگری موجب رانت‌خواری می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران نیز اظهار کرد: در ۳۱ استان کشور تنها دو استان طرح جامع گردشگری دارند و این مسئله در استان مازندران پیچیدگی خاص خودش را دارد.

فرزانه افزود: در شورای برنامه‌ریزی اعلام شد که طرح جامع سند واجب است اگر طرح جامع گردشگری را داشته باشیم کسی در کارگروه نمی تواند اظهارنظر کند و زمین را خود سر تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه نبود طرح جامع موجب رانت‌خواری می‌شود، گفت: تغییر کاربری یعنی فساد و اگر گردشگری به آنها نتواند کمک کند خلاف می‌سازند.

وی با بیان اینکه ۲۱۴ پروژه با پیشرفت ۳۰ تا ۹۰ درصد در استان در حوزه گردشگری وجود دارد، افزود: بانک‌ها در این زمینه تسهیلات نمی‌دهند.

*بهره‌برداری لازم از سواحل صورت نگرفت

مدیرکل صدا و سیمای مازندران با بیان اینکه ۴۲ سال از انقلاب گذشته است و سند گردشگری در مازندران نداریم، اظهار کرد: با وجود محورهای توسعه در مازندران صنعت گردشگری به مازندران نیامد و کشاورزی هم مورد توجه دولت‌ها قرار نگرفت، انگشت اتهام به این سمت است که مازندران قطب گردشگری کشور است.

هادی ابراهیمی افزود: بخش عمده اهداف گردشگری سواحل دریا است که هنوز استان نتوانسته بهره‌برداری لازم را از سواحل دریا داشته باشد.

وی تاکید کرد: در استان مازندران سند توسعه گردشگری نداریم و از دلایل عمده‌ این است که اهداف گردشگری ما در استان متولی ندارد.

مدیرکل صدا و سیمای مازندران یاداور شد: با این نگاهی که دولت به استان دارد که گردشگری موجب رونق اقتصاد استان شود باید بدانیم بضاعت گردشگری استان چقدر است.

ایراهیمی اشاره کرد: اگر می‌خواهیم سند توسعه نوشته شد باید تمام اضلاع طرح با حضور نخبگان و فرهیختگان نوشته شود و کارگروه ویژه برای نوشتن سند تشکیل شود وباید به وجه فرهنگی طرح نگاه ویژه شود.

* طرح جامع گردشگری زیرساختی است نه فرهنگی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با بیان اینکه در طرح ساماندهی دریا کارهای بزرگی انجام شد، اظهار کرد: در این بخش اعتبارات خاص استانی و برای برای این طرح در نظر گرفته نشد و امسال حدود کمتر از ۵۰ درصد از حقوق ناجیان غریق پرداختن نشد.

حسین حسن‌نژاد افزود: هدف شورای فرهنگی عمومی یک نگاه عمومی به گردشگری و قطعا نگاه فرابخشی است و همه دستگاه‌ها ذینفع هستند و همه نقاط طبیعی ما گردشگری است.

وی بیان کرد: طرح جامع گردشگری معطوف به حوزه سازه‌ای‌ و زیرساختی است و مربوط به بخش‌های فرهنگی نیست.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران در ادامه اشاره کرد: امروز بسیاری از طرح‌ها در کشور انجام نشد به خاطر نبود طرح آمایش کشور است و به همین دلیل طرح جامع گردشگری در استان اتفاق نیفتاد.

*غرب‌زدگی در بسیاری از مدیران وجود دارد

دبیر ستاد امر به معروف مازندران نیز در این جلسه اظهار کرد: بحث عفاف و حجاب زمینه اجتماعی دارد چرا که حجاب را نماد تمدن ایرانی اسلامی می‌دانیم.

مهرداد محمدی افزود: غرب‌زدگی در بسیاری از مدیران وجود دارد که ادعای این مدیران زیاد است که ما اجرای درست قانون را در این زمینه نداشتیم.

این مسؤول با بیان اینکه حجاب موجب تحکم خانواده می‌شود، اشاره کرد: خانواده هسته اصلی اجتماع است و اگر این مقوله در جامعه کمرنگ شود نهاد خانواده تضعیف می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه امروزه بزرگترین آسیب اجتماعی در مازندران نزاع و درگیری در خانواده است، گفت: امروزه جرایم و دعاوی از درون خانواده است.

وی تاکید کرد: در مدارس و دانشگاه‌ها معلمان و اساتید دانشگاه را افراد مجرد را جذب می‌کنند که باید نگاه به این مسئله تغییر کند و از افرادی که متاهل هستند استفاده شود تا موجب تحکیم خانواده شود.

رئیس دانشگاه مازندران در پاسخ به استفاده از اساتید مجرد در دانشگاه‌ها اظهار کرد: جذب اساتید در کشور یک مسئله بزرگ ملی است چراکه در سال گذشته ۹۰۰ نفر از نخبگان از کشور خارج شدند.

حوریه تقوی دبیر عفاف و حجاب دفتر نماینده ولی فقیه در استان اظهار کرد: عمده‌ترین مسئله در رابطه با حجاب این است که ما در باورهای‌مان دچار مشکل شدیم و برای مسئله عفاف و حجاب ایجاد فرهنگ کنیم که دچار تعارض شده است.

وی افزود: ما به دنبال زنان و مردان عفیف هستیم که در کنار این زنان و مردان عفیف به هدف‌مان برسیم.

به گزارش فارس، در سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان مازندران تفاهم‌نامه عفاف و حجاب به استانداری و سپاه کربلای مازندران اهدا شد.

انتهای پیام/۸۶۰۵۱/ج/ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا