بوشهر

گلایه امام جمعه بوشهر از پیمانکاران و کارفرمایان؛ کارگران از ترس اخراج جرأت مطالبه حقوقشان ندارند

به گزارش برگزیده های ایران از بوشهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری امام جمعه بوشهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه بوشهر با تبریک میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار اظهار داشت: حضرت زینب (س) دو کار بزرگ کرد، یکی اینکه در میدان جهاد شرکت کرد، با کاروان حضرت سیدالشهدا وارد عرصه شد یعنی جهادگری کرد و بعد از آن مکتب حضرت سیدالشهدا را ترویج داد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: این طور نبود که بعد از صحنه کربلا و شهادت حضرت سیدالشهدا قدرت مقاومت و استقامت خود را از دست بدهد و خانه‌نشین شود. یک سال بیشتر عمر نکرد بعد از شهادت حضرت سیدالشهدا اما این یک سال به اندازه یک تاریخ کار کرد و شاید اگر آن حرکت‌های افشاگرانه و تبلیغی حضرت زینب (س) نبود بخش دوم قیام سیدالشهدا از بین می‌رفت و به همین جهت است که حضرت زینب (س) را پیام‌آور مکتب حضرت سیدالشهدا در تاریخ ثبت شده است.

امام جمعه بوشهر با قدردانی از جهادگری و خدمات جامعه پزشکی و پرستاری گفت: این عزیزان نشان دادند که با تمام وجود و تمام مشکلات در خدمت مردم هستند. با وجود مشکلات اداری و خانوادگی، برخی اوقات حقوق آن‌ها پرداخت نمی‌شد، توانایی نبوده، اضافه کاری‌ها ماه‌ها پرداخت نمی‌شد و مراجعه می‌کردند، امکانات خیلی کم بود و از جهتی حجم مشکلات بیماران در سطح ملی و مقداری در سطح استان فوق العاده بالا بود اما این بزرگواران در خدمت مردم ایستادند و حماسه خدمت پزشکی و درمانی در این جامعه آفریدند.

صفایی بوشهری با اشاره آغاز مجدد مذاکرات برجام گفت: آمریکا و کشورهای دوست آمریکا باید بدانند که سرانجام برجام برای ایران وقتی قابل قبول است که تمامی تحریم‌ها یکجا برداشته شود، این نگاه ایران از میز مذاکره است. این که فرانسه می‌آید بیان می‌کند که ایران به دنبال بازگشت است به روند قبل، نه ما قائل هستیم همان برجامی که امضا کردید، همان اجرا شود، شما همه اذعان کردید که تحریم‌ها باید برداشته شود و اولویت مختلف برجام آمریکا می‌باشد.

وی افزود: دومین این‌ها انگلیس و فرانسه و آلمان است. این کشورها قائل به امضای خود هم نبوده و برای امضای خود ارزش قائل نیستند؛ آن‌ها کشورهایی هستند که در طول تاریخ جنایت‌ها کردند و سپس آن را توجیه نمودند. ژاپن و ویتنام را بمباران می‌کنید و بعد ادعای حقوق بشر می‌کنید؟! در برجام هم نگاه آن‌ها این است که تا می‌توانند ایران را تحت فشار قرار دهند که از آرمان‌ها و ارزش‌های خود دست بردارد ولی بدانند این دولت با هدایت‌های مقام معظم رهبری و این مردم یک قدم از تفکرات و اندیشه‌ها و آرمان‌ها و ارزش‌های خود عقب نخواهند گذاشت.

خطیب جمعه بوشهر با بیان اینکه از تیم مذاکره کننده بر اساس هدایت‌های مقام معظم رهبری حمایت می‌کنیم تاکید کرد: آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بدانند که اگر در مذاکرات برجام باز خلل وارد کنند و به تعهدات خود عمل نکنند بی‌اعتمادی و بی‌اعتباری خود را در جهان امضا کردند و دیگر کسی به آن اعتماد ندارد کما که الآن هم کسی به آن‌ها اعتماد ندارد.

وی در ادامه سخنان خود در رابطه با اشتغال در استان بوشهر گفت: بسیاری از مراکز صنعتی بزرگ ملی در استان بوشهر است از تمام ایران هم قدرت جذب نیرو می‌باشد و نیرو گرفته می‌شود اما یک ضابطه‌ای وجود دارد قانونی که باید به جوانان و متقاضیان اشتغال آن استانی که در این صنایع در آن است نگاه ویژه شود و مردم و جوانان بوشهر چیزی فراتر از قانون نمی‌خواهند و اگر گفته شده باید در این مراکز، به ویژه مراکز صنعتی ۵۰ درصد از نیروهای بومی استان گرفته شود باید به آن عمل شود و اگر عمل نشود تمامی مراکزی که باید نظارت کنند، برخورد قانونی با این مراکز داشته باشند.

صفایی بوشهری افزود: باید بررسی کنند که علت چیست که جوان تحصیل کرده متعهد بوشهری باید بیکار باشد. تا کی باید این تبعیض‌ها و چشم پوشی‌ها و این‌ عدم حمایت از جوانان استان بوشهر ادامه داشته باشد؟ در این باره با رئیس جمهور و وزرا چندین بار صحبت شده است و آقای رئیس جمهور هم همین اخیراً که بوشهر تشریف داشتند دستور داد اما عمل نمی‌شود.

خطیب جمعه بوشهر گفت: مسؤولان مدیریت در امور صنعتی استان بوشهر به قانونی که خودتان امضا کرده‌اید عمل کنید، جوان تا جوان است می‌تواند کار کند و اگر کار نکند این ظرفیت و انرژی که دارد متراکم، ناراحت، افسرده می‌شود، ازدواج و زندگیش به تأخیر می‌افتد، در منزل دچار مشکل می‌شود و شما هم از این ظرفیت قوی استفاده نکرده اید.

وی افزود: شما می‌گویید که این جوانان تخصص ندارند، خوب این همه فنی و حرفه‌ای‌ها و دانشگاه وجود دارد و بنده هم به نیروگاه اتمی و به وزارت نفت گفته‌ام که جوانان بوشهر را آموزش متناسب دهید که قرارداد هم بسته‌اید و انجام دهید. این‌ها را سرکار ببرید دیگر و بسیاری از جوانان هم تخصص مناسب با شما دارند، استخدام کنید و شائبه برای مردم ایجاد نکنید که این‌ها نیروهای غیر بومی را استخدام می‌کنند. آمار را نیز درست بگویید که چند درصد از نیروهای شما بومی هستند و چه پست‌هایی بومی هستند؟ همه بومی‌ها خدماتی هستند و یا در رده‌های بالایی و میانی مسؤولیت دارند؟

وی با تاکید بر پرداخت حقوق به موقع کارگران گفت: کارگر می‌گوید چند ماه است حقوق نگرفته ام، شمایی که پیمانکار و کارفرما هستید و این همه از بوشهر بهره برداری می‌کنید چرا به کارگرانتان دیر حقوق می‌دهید، این‌ها زندگی دارند ولی فریاد نمی‌زنند چون می‌ترسند از کار بیکار شوند، شما حریم را نگه دارید.

صفایی بوشهری گفت: اگر حقوق مدیران خود شما به موقع پرداخت نشود راضی هستید؟ فریادتان تا آسمان می‌رود اما کارگر بیچاره شما دو تا سه ماه حقوقش را نمی‌دهید اما صدایش هم در نمی‌آید و فقط رنج می‌کشد، فریادش و گله‌اش را پیش افراد دیگر می‌برد از خوف این که بیکار نشود، این با موازین حقوقی و موازین اسلامی سازش ندارد.

انتهای پیام/ ق


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا