اخبار روز

گنجشک چگونه می‌تواند اراده یک قو را بداند؟/تحریم‌ها مانع اجرای قرارداد ۲۵ ساله است

گنجشک چگونه می‌تواند اراده یک قو را بداند؟/تحریم‌ها مانع اجرای قرارداد ۲۵ ساله است

ابوالفضل خدائی: گسترش روابط ایران با شرق با توجه به رویکرد دولت سیزدهم، به دغدغه و نگرانی کشورهای غربی تبدیل شده است. این مساله از رسانه های این کشورها نیز پنهان نمانده و تحلیل های مختلفی در این مورد مطرح می شود. در دیدار رئیسی و شی جینپینگ وی اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان تهران و پکن را اقدامی مهم در جهت تثبیت ثبات در منطقه دانست و رهبر چین نیز با اشاره به اینکه کشورش قاطعانه معتقد به توسعه روابط با ایران است برای حمایت از شرکت‌هایی که تمایل به سرمایه‌گذاری در ایران دارند اعلام آمادگی کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در واکنش به سفر رئیسی نوشت: دو کشور مسائل پرتنشی با آمریکا دارند و تلاش می کنند در کنار روسیه وزنه ای قدرتمند در برابر ایالات متحده باشند.

پولیتیکو نیز به همین مساله اشاره کرد و نوشت: ایران و چین رقیب آمریکا به شمار می روند در تلاش برای توسعه همکاری هستند.

ای بی سی آمریکا به اجلاس سال گذشته سمرقند اشاره کرد که در آن چین از ایران اعلام حمایت کرد.

گنجشک چگونه می‌تواند اراده یک قو را بداند؟/تحریم‌ها مانع اجرای قرارداد ۲۵ ساله است

بیشتر بخوانید:

آقای رئیسی، مراقب باشید چین گران فروشی نکند

رحیم‌پور: چین حتی با پول خودمان در ایران سرمایه‌گذاری نکرد

صدای آمریکا نیز تعمیق روابط ایران و چین در حوزه سیاسی و اقتصادی و مخالفت آنان با سلطه غرب مطرح کرد.

فاکس نیوز نیز نوشت: هر دو کشور روابط پرتنشی با ایالات متحده داشته و سعی کرده‌اند خود را در کنار روسیه در برابر آمریکا جلوه دهند.

ان بی سی نیوز نیز ادعا کرد: شی جین پینگ، رهبر چین و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در حالی در پکن دیدار کردند که ایران به دنبال روابط قوی تر با چین و روسیه برای خنثی کردن تحریم های غرب بر سر توسعه برنامه هسته ای خود است.

رویترز نیز نوشت: رهبر چین روز سه شنبه ضمن ابراز حمایت از جمهوری اسلامی در حفظ حقوق و منافع خود، خواستار حل سریع و مناسب پرونده هسته ای ایران شد. شی جین‌پینگ به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در گفت‌وگوهای پکن گفت: چین به «مشارکت سازنده» در مذاکرات برای ازسرگیری مذاکرات برای اجرای توافق هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد.

نشریه تایمز نیز با اشاره به عضویت ایران در شانگهای نوشت: این گروه قصد دارد به عنوان وزنه تعادلی در برابر نفوذ غرب عمل کند و بزرگترین سازمان منطقه ای جهان است. این نشریه نوشت: چین در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری ایران است اما در اولین سال ریاست جمهوری رئیسی تنها ۱۶۲ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است. با این حال، چین همچنان بزرگترین شریک تجاری ایران است. بر اساس آمار ثبت شده توسط گمرک ایران در ۱۰ ماهه نخست سال جاری ایران که در اسفندماه به پایان می رسد، صادرات تهران به پکن به ارزش ۱۲.۶ میلیارد دلار و ۱۲.۷ میلیارد دلار کالا از چین وارد شده است. تایم نوشت: تحریم ها مانع بزرگی برای توسعه قراردادها و پروژه های جدید به عنوان بخشی از پیمان همکاری ۲۵ ساله است.

عرب نیوز نیز نوشت: ایران و چین روابط اقتصادی قوی به ویژه در زمینه های انرژی، ترانزیت، کشاورزی، تجارت و سرمایه گذاری دارند.

رسانه های چین نیز پوشش گسترده ای در مورد این سفر داشتند. سی جی تی ان نیز نوشت: روابط چین و ایران بر اساس چندین حوزه منافع مشترک و همچنین نگرانی های مشترک در مورد تحریم های غرب علیه این کشور اسلامی است. پکن می گوید همکاری با تهران می تواند به تقویت همبستگی بین کشورهای خاورمیانه کمک کند.

گلوبال تایمز نیز نوشت: «استراتژیک» به عنوان واژه‌ای پرمصرف در سراسر همکاری‌های چین و ایران وجود دارد و به نوعی به طور فشرده مفهوم روابط بین دو کشور را نشان می‌دهد. این رسانه چینی در نتیجه‌گیری سرمقاله خود درباره اهمیت سفر رییسی و نوع نگاه رسانه‌های غربی به آن تصریح کرد: برخی از رسانه‌های آمریکایی و غربی، سفر رئیس‌جمهور رئیسی به چین را به‌عنوان «چین و ایران که برای گرما در کنار هم جمع شده‌اند» ارزیابی کردند. چنین دیدگاهی برای ما تعجب آور نیست، زیرا این موضوع نتیجه تفکر مخالف هر دو کشور با غرب بوده و همچنین به این دلیل که واشنگتن چشم‌انداز بین‌المللی را تحریف کرده است. از طریق یک آینه تحریف شده، همه چیزهایی که آمریکا و غرب می‌بینند، پیچ خورده است. با این حال، باید گفت که این امر روابط چین و ایران را دست کم می‌گیرد. یک ضرب المثل قدیمی می‌گوید: گنجشک چگونه می‌تواند اراده یک قو را بداند؟ ما از سفر رئیس جمهور رئیسی استقبال می‌کنیم و مشتاقانه امیدواریم که روابط چین و ایران به اوج جدیدی برسد.

روزنامه چاینا دیلی نیز در گزارش خود درباره مذاکرات هیات‌های بلندپایه سیاسی و اقتصادی دو کشور خاطرنشان کرد: شی جین پینگ در دیدار با رییسی تاکید کرد که این کشور در حال پیشبرد سیاست جوان‌سازی ملت چین در همه جبهه‌هاست و بدنبال آن است که از مسیر چینی به سمت مدرنیزه شدن حرکت کند.

شینهوا از قول رییس جمهور چین نوشت: چین همواره روابط خود با ایران را از منظر راهبردی نگریسته و توسعه داده است؛ صرف نظر از اینکه شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای چگونه تغییر می‌کند، چین همواره همکاری دوستانه با ایران را توسعه خواهد داد و برای توسعه جدید راهبرد جامع جامع چین و ایران تلاش خواهد کرد.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا