زنجان

یک سوم پرونده‌های دادگستری در شورای حل اختلاف رسیدگی می‌شود

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از زنجان، حجت‌الاسلام هادی صادقی ظهر امروز در دیدار با کارکنان شورای حل اختلاف استان زنجان با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه اظهار کرد: ای کاش حالا که عیب‌ها مطرح می شود در مورد اقدامات خوب انجام شده که قابل توجه هم بوده صحبتی می‌شد.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه با تاکید بر اینکه اعضای شورای حل اختلاف با افتخار وارد این حوزه شده و جزو افراد ممتاز محسوب می‌شوند، افزود: فعالیت در حوزه صلح و سازش اقدامی بسیار والا و ارزشمند محسوب می‌شود که باید قدر دانسته شود.

وی با بیان اینکه هنوز هم هستند افرادی که به کارکنان شورای حل اختلاف در قوه قضاییه به عنوان شهروند درجه ۲ نگاه می‌کنند، تصریح کرد: مسؤولان مرکز برای احقاق حقوق کارکنان این شورا در چند جبهه در حال فعالیت و جنگ هستند و از قضا این شورا مخالفانی در داخل و خارج قوه قضاییه دارد که در تصمیم گیری‌ها تاثیرگذار هستند.

هادی به مباحث مطرح شده در مورد استخدام کارکنان شورای حل اختلاف اشاره و تاکید کرد: قانون استخدام کارکنان شورای حل اختلاف مشکلاتی در داخل و خارج از مجموعه دادگستری دارد که حل آن نیازمند تلاش در همه ابعاد است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف با بیان این مخالفت‌هایی با استخدام نیروهای شورای حل اختلاف وجود دارد، افزود: باید متوجه بود که کارشناسان زیادی در مجموعه دولت، مجلس و سازمان برنامه و بودجه مخالف استخدام هستند بنابراین حل موضوع نیازمند کار و تلاش زیاد است که مرکز در حال پرداختن به آن است.

وی حذف قاضی را یکی از مسائل مطرح شده در مورد استخدام کارکنان شورای حل اختلاف دانست و افزود: باید متوجه بود که حذف قاضی موضوع استخدام این نیروها را به صورت کلی منتفی خواهد کرد چراکه حضور قاضی موجب ترغیب صاحبان پرونده برای حضور در شورای حل اختلاف است و اگر قاضی از این مجموعه حذف شود دیگر رغبتی برای این حضور هم نخواهد بود.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف با بیان اینکه یک سوم پرونده‌های تشکیل شده در شورای حل اختلاف رسیدگی می‌شود، ادامه داد: حذف شورای حل اختلاف بار عظیمی از پرنده‌ها را به قوه قضاییه تحمیل خواهد کرد و باید به مخالفان متذکر شد که در این مورد باید دوراندیشی شود.

وی افزود: حذف قاضی، حضور افراد را در شورای حل اختلاف که سال‌ها در آن زحمت کشیدند را هم بی‌معنی کرده و مشکلات قوه قضاییه را افزایش خواهد داد.

هادی با بیان اینکه موضوع حذف قاضی از شورای حل اختلاف با رئیس قوه مطرح و حل شده است، تصریح کرد: بعد از ابلاغ موافقت رئیس قوه با حضور قاضی در شورای حل اختلاف موضوع به کمیسیون مربوطه مجلس ابلاغ شده، منتهی در این مرحله عده‌ای جلوی آن را گرفتند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف به مطرح شدن موضوع پاداش‌ها در جلسه اشاره و تاکید کرد: باید برای صحبت در این مورد باید انصاف را رعایت کرد، چرا که میزان پاداش‌ها نسبت به اول سال گذشته دو و نیم تا سه برابر شده است این در حالی است که حقوق و دریافتی کارکنان دولت به این صورت افزایش یافته است.

وی با تشریح دریافتی فعالان در شورای حل اختلاف گفت: اختلاف دریافتی در این شورا حدود ۷۰۰ هزار تومان است که بسته به کار انجام شده دارد.

هادی کمبود پرونده و کمبود صلح و سازش را از دلایل پایین بودن و یا بالا دریافتی اعضای شورای حل اختلاف دانست و گفت: ضریب موجود در دریافتی‌ها به دلیل اهداف تعیین شده برای شورا است به این صورت که میزان کارکرد در سازش دریافتی اعضا موثر است.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف با تاکید بر اینکه درصدد ایجاد فاصله برای کارکردهای سازش برای اعضای شورای حل اختلاف هستیم، گفت: این ضریب برای سازش در پرونده‌های مهم‌تر چندین و چندین برابر خواهد شد که همین حالا هم در اجرا و پرداخت است.

وی به تفاوت موجود در دریافتی‌های برخی افراد با وضعیت مشابه اشاره و تصریح کرد: این تفاوت‌ها بر اساس نیاز است نه کارکرد است، از طرفی هم خلاف عدالت نیست.

رئیس مرکز حل اختلاف با بیان اینکه شاخص موجود با هم ترکیب عدالت مورد نظر در پرداختی‌ها لحاظ می‌شود، ادامه داد: واقعیت این است که تلاش می‌شود نسبتی بین مجموعه و کارکنانش ایجاد شود تا افراد حدی از معیشت که البته خیلی کم است را داشته باشند.

وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه در صدد کاهش پرداختی‌ها به اعضای شورای حل اختلاف بود که با تلاش انجام شده منتفی شد، افزود: در حال حاضر کار اصلی در مجلس است و در هفته آینده جلساتی با نمایندگان مجلس در کمیسیون‌ها برای لحاظ کردن حق و  حقوق کارکنان شورای حل اختلاف حل اختلاف برگزار خواهد شد.

هادی با تاکید بر پیگیری حقوق کارکنان شورای حل اختلاف در همه ابعاد توسط مسؤولان و حتی خود اعضا گفت: یادمان باشد که شأن کار در این شورا با انجام برخی کارها پایمال نشود وگرنه پیگیری امور از همه راه‌های ممکن از جمله دیدار با نمایندگان مجلس و مسؤولان در همه نهادها می‌تواند انجام شود.

ترویج فرهنگ سازش در سطح جامعه

همچنین رئیس کل دادگستری استان زنجان هم در این جلسه با بیان اینکه اعضای شورای حل اختلاف از افراد معتمد و دارای جایگاه اجتماعی هستند، اظهار کرد: حاضران در این جلسه به نمایندگی از خانواده بزرگ شورای حل اختلاف حضور دارند چرا که احتمال حضور همه افراد وجود نداشت.

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی وی با تقدیر از همه افرادی که در شورای حل اختلاف فعالیت می‌کنند، افزود: نتیجه همه این اقدامات ترویج فرهنگ سازش در سطح جامعه برای پرونده‌های قضایی تشکیل شده است.

وی به فعال شدن همیاران شورا در دادگستری اشاره و تصریح کرد: عده قابل توجهی از همکاران دادگستری کارهای قابل توجهی در این حیطه انجام داده‌اند و تاکید مجموعه بر صلح و سازش است.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با تاکید بر اینکه دغدغه‌های کارکنان و اعضای شورای حل اختلاف در دستور کار مسؤولان مربوطه قرار دارد، ادامه داد: بحث استخدامی کارکنان از مباحث جدی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه از هر فرصت به وجود آمده برای استخدام نیروهای شاغل در شورای حل اختلاف در دادگستری استفاده می‌شود، افزود: به این لحاظ اولویت‌ها برای استخدام به این نیروها تخصیص داده می‌شود.

صادقی نیارکی بحث افزایش حقوق در صلح و سازش و ضریب مطرح شده برای آن را یادآور شد و گفت: این ضریب برای پرونده‌هایی که منجر به صلح و سازش شوند قابل توجه است.

رئیس کل دادگستری استان زنجان بیمه کارکنان شورای حل اختلاف را از مطالبات قدیمی و عمومی دانست و افزود: این موضوع از وعده‌های قدیمی محسوب می‌شود ضمن اینکه بهره‌مندی کارکنان صفی و ستادی از امکانات رفاهی هم مدنظر است هرچند در استان در تخصیص این امکانات تفاوتی وجود ندارد، ولی در برخی مواقع به دلیل قوانین موجود نمی‌توان کاری کرد.

وی با اذعان به مشکلات موجود برای کارکنان شورای حل اختلاف از معضلات موجود عذرخواهی و بر پیگیری مسائل مطرح شده تاکید کرد.


 2021-12-24 10:05:28

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا