کردستان

۱۱۲ هکتار از اراضی ملی به محدوده قانونی شهر سقز الحاق می‌شود

کیوان بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در سقز اظهار کرد: چهاردهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی، دبیر و اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و کمیته‌های فنی مربوطه به‌ صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد که در این جلسه زمینه الحاق ۱۱۲ هکتار از اراضی ملی به محدوده قانونی شهر سقز فراهم شد.

رئیس شورای اسلامی شهر سقز ادامه داد: سقز به‌ عنوان دومین شهر بزرگ استان کردستان دو هزار و ۲۲۰۰ هکتار مساحت دارد که با توجه به افزایش جمعیت آن به بالای ۲۰۰ هزار نفر در آینده‌ای نزدیک باید کارهایی در این خصوص انجام می‌شد تا جوابگوی این جمعیت از نظر شهری باشد لذا زمینه‌های الحاق این اراضی فراهم‌ شد و ما توانستیم این مهم را محقق کنیم.

بهرامی افزود: در حال حاضر کمبود زمین برای تولید مسکن وجود دارد، ۲۴۸ هکتار کمبود اراضی در کل وجود دارد که فعلاً با ۱۱۲ هکتار آن موافقت شده و در آینده نزدیک برای الحاق ۱۳۶ هکتار دیگر  اقدام می‌شود.

وی در پاسخ به جمعیت‌پذیری این اراضی و چگونگی آن گفت: ظرفیت جمعیت‌پذیری اراضی الحاقی در واقع ۱۴ الی ۱۵ هزار نفر معادل ۴ هزار واحد مسکونی تعریف‌ شده است که تراکم ناخالص آن ۱۲۰ نفر در هکتار و در قالب تراکم ساختمانی ۴ طبقه تعریف‌ شده است.

وی ائامه داد: زمانی که بخواهیم شهر را توسعه دهیم  سه راه منطقی وجود دارد، اول، اراضی که به‌ صورت لکه در شهر جامانده است استفاده شود، با وصف اینکه در حال حاظر حدود ۵۰۰ هکتار اراضی خالی در شهر وجود دارد اما به دلایل مختلف امکان استفاده مسکونی از آنها فراهم نشده استو   یکی از برنامه‌های دولت آن است که در سال‌های آینده هر نوع زمین و اراضی دست‌نخورده که مربوط به ادارات باشد و بلااستفاده مانده‌اند تحت عنوان مسکن ملی استفاده شود.

وی افزود: دوم، الحاق کردن زمین‌های خارج از محدوده به شهر است که این اقدام هم اکنون در حال انجام است و مرحله سوم ایجاد شهر جدید است که در حال حاضر امکان این امر به دلیل هزینه‌های بسیار بالای آن امکان‌پذیر نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر سقز در مورد گستره افزایش این محدوده که در کدام نواحی شهر است، بیان داشت: در محدوده شمال غرب شهر سقز امکان توسعه شهرسازی وجود دارد و در نظر است در همان گستره این اقدام انجام شود، شیب زمین‌ها در این محدوده ۱۱۲ هکتاری در بعضی نقاط ۱۰ تا ۲۰ درصد و در بعضی نقاط ۱۰ تا ۳۰ درصد است که از نظر شهرسازی بسیار مناسب است.

بهرامی افزود: طرح مسکن ملی ( مسکن مهر کیان؛ جاقل سقز ) توسط راه و شهرسازی درست‌ شده است و هنوز هزینه صدور و پایان‌کار این واحدها از طرف راه و شهرسازی به شهرداری پرداخت نشده است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۴


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا