زنجان

۵۱ پرونده ثبتی زنجان در لیست انتظار ثبت ملی

امیر ارجمند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در زنجان اظهار کرد: مجموع آثار ثبتی استان زنجان ۸۷۹ اثر است که شامل ۷۷۶ اثر در فهرست میراث غیرمنقول، ۲۸ اثر در فهرست میراث منقول، ۵۶ اثر در فهرست میراث ناملموس، ۱۸ اثر در فهرست میراث طبیعی و یک اثر در فهرست میراث جهانی است.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۵۱ پرونده پیشنهادی ثبتی در ۶ ماهه اول سال توسط واحد ثبت میراث فرهنگی استان تهیه و تدوین شده است، اضافه کرد: این پرونده‌ها شامل ۲۱ پرونده اثر منقول، ۱۰ پرونده اثر نامنقول، ۱۶ اثر ناملموس و ۴ پرونده اثر طبیعی است که در لیست انتظار ثبت ملی به سر می‌برد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با اشاره به اینکه استان زنجان به لحاظ تاریخی و آثار کهن، استانی شاخص است که می‌تواند گردشگران بسیاری را به خود جلب کند، افزود: با ثبت این آثار و پرونده‌های در انتظار ثبت، تعداد بناهای ثبتی استان زنجان افزایش می‌یابد که این امر نشان دهنده تاریخی بودن این استان است.

ارجمند در ادامه از مرمت ۱۱ قلم شیء تاریخی در استان خبر داد و گفت: به‌منظور حفاظت و مرمت اشیای کشف‌شده با توجه به جنس و قدمت، هر یک دستور مرمت خاص خود را دارند که پس از مستند نگاری، پاک‌سازی، وصالی موقت، وصالی دائم و در نهایت تثبیت شی انجام می‌شود.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان با تأکید بر ضرورت مرمت و حفظ داشته‌های تاریخی فرهنگی استان بیان کرد: «در اجرای عملیات مرمت اشیاء تاریخی، پاک‌سازی آثار، استحکام‌بخشی و انجام آزمایش‌های اولیه در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/۷۳۰۰۵


 2021-10-23 02:05:12

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا