کردستان

۶۲۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در کردستان فعال است

۶۲۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در کردستان فعال است

به گزارش خبرگزاری برگزیده از سنندج، اسماعیل زارعی کوشا، استاندار کردستان همراه با معاون اجرایی رئیس جمهور از کلان پروژه راه آهن همدان- سنندج بازدید کرد و گفت: در سفر اول ریاست جمهوری به کردستان، مطالباتی از سوی مردم عزیز استان مطرح شد که راه آهن و فرودگاه سقز یکی از آن مطالبات بود که خوشبختانه امروز شاهد تحقق وعده رئیس جمهور به مردم کردستان هستیم.

زارعی کوشا ظرفیت گردشگری استان کردستان را موهبتی ویژه و یکی از محورهای اصلی توسعه استان و منطقه برشمرد و گفت: توسعه ظرفیت‌های حمل و نقلی، ریلی و هوایی و تقویت این زیرساخت‌ها به توسعه همه جانبه استان کمک خواهد کرد.

وی در روند این بازدید خاطرنشان کرد: عملیات ساخت طرح راه آهن همدان- سنندج از سال ۱۳۸۴ شروع شد و اکنون حدود ۹۷ درصد پیشرفت دارد و تا سال ۱۳۹۵ به صورت کجدار و مریز پیش رفته و تا سال ۱۴۰۰، ۶۳ درصد پیشرفت داشته است.

استاندار کردستان افزود: در دولت قبلی ۱۰ هزار میلیارد ریال به صورت نقد به این طرح تزریق شده و حدود ۶ هزار میلیارد ریال دیون و بدهی داشته است.

طبق اظهارات زارعی کوشا، در پاییز ۱۴۰۱ تاکنون، هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به این طرح تخصیص یافته و در دور اول سفر رییس جمهور به کردستان نیز ۱۲ هزار میلیارد ریال برای آن در نظر گرفته شد.

طبق اظهارات وی، ۹۵۰ نفر روزانه و در چند شیفت به صورت جهادی در روند این پروژه کار کرده‌اند که این امر مصداق کار جهادی است چرا که یک سوم این کلان پروژه در یک سال و دو سومش در ۱۷ سال انجام شده است و این نشان از اهتمام و عنایت ویژه دولت به استان کردستان است.

استاندار کردستان گفت: راه آهن همدان- سنندج ۶ ایستگاه شامل سه مسافربری سنندج، دهگلان و قروه و سه ترافیکی شامل دوسر، آونگان و آق قلعه دارد.

زارعی کوشا ادامه داد: طول خط آهن تهران، همدان – سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و از ۱۵۱ کیلومتر طول خط ریلی همدان – سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می شود و سرعت متوسط آن ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و تا سرعت ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر هم مجاز است.

وی با بیان اینکه این خط آهن در مسیر سنندج- همدان- تهران و مشهد تردد می کند، عنوان کرد: در سال اول ۳۰۰ هزار مسافر و افق ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر جابجا و در بخش باری نیز سال اول ۸۰۰ هزار تن بار جابجا و افق۱۴۲۰ به سه میلیون تن می رسد.

استاندار کردستان گفت: از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

زارعی کوشا با بیان اینکه ، نگاه ویژه دولت به کردستان با شاخص‌های مختلف قابل اثبات است که یکی از آنها را عملکرد عمرانی و توجه خاص به عمران و آبادانی کردستان نام برد و افزود: این رویکرد و سیاست‌گذاری کلان می‌تواند فاصله محرومیت را کاهش و از بین ببرد.

وی دستیابی کردستان به شاخص‌های میانگین کشور را از دیگر اهداف خدمت در این استان برشمرد و تخصیص های عمرانی در سال ۱۴۰۲ برای توسعه و عمران استان را معادل ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

استاندار کردستان، آخرین تخصیص در دولت گذشته در سال ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ را حدود ۴۲۶ میلیارد تومان برشمرد و ادامه داد: ارتقای شاخص‌های عمرانی با جهش چند برابری در حوزه عمرانی استان، نوید بخش ارتقا در دیگر شاخص‌ها در کردستان است.

زارعی کوشا بیان کرد: با عنایت ویژه دولت سیزدهم به کردستان و همراهی و حمایت مردم عزیز این استان از خدمتگزاران، شاهد اتفاقات بزرگی در استان خواهیم بود.

گفتنی است در جریان این سفر یک روزه معاون اجرایی رئیس جمهور و هیات همراه با حضور استاندار کردستان و جمعی از مسئولان از روند اجرای بزرگترین طرح جامع مدیریت منابع طبیعی و گردشگری منطقه صلوات آباد سنندج در مقیاس ۳ هزارو ۸۵۰ هکتار از اراضی ملی، بازدید کردند.

در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، بیش از ۷۰۰هکتار از منطقه به نام پارک جنگلی جنگلبان چاله کنی شده و درخت کاری می‌شود.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا