کردستان

۷۹.۴ درصد جمعیت روستایی کردستان از آب شرب سالم استفاده می‌کنند

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از سنندج، در ششمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان وضعیت آب شرب روستاهای کردستان، رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار و همچنین تخصیص اعتبار به مجتمع کارگاهی و صنفی شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بهرام نصراللهی‌زاده رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان در این جلسه یکی از مهم‌ترین مشکلات استان کردستان را آبرسانی به روستاها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۷۹.۴ درصد جمعیت روستایی استان از آب شرب سالم استفاده می‌کنند.

وی افزود: شهرستان سنندج با ۶۴.۴ درصد کمترین میزان بهره‌مندی جمعیت از آب شرب سالم را دارند و شهرستان بیجار با ۷۲.۶ درصد بعد سنندج کمترین میزان بهره‌مندی از آب سالم رادارند.

آبرسانی به ۱۸ درصد روستاهای کردستان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان یادآور شد: در حال حاضر آب ۱۸ درصد مردم ساکن در روستاهای کردستان از طریق آبرسانی سیار تأمین می‌شود که بیشترین این روستا در شهرستان دیواندره با ۴۲ درصد و سنندج با ۳۲ درصد است.

نصراللهی‌زاده در خصوص وضعیت دستگاه‌های آبرسان شرکت آب و فاضلاب استان کردستان گفت: یک میلیارد تومان اعتبار برای تهیه ۳ دستگاه آبرسان به شرکت آب و فاضلاب تعلق می‌گیرد تا حداقل در هر شهرستان یک دستگاه تانکر آبرسان برای رفع مشکلات موجود در روستاها اختصاص داده شود.

وی افزود: با این اوصاف برای تمام ۱۰ شهرستان استان دستگاه آبرسان موجود خواهد بود.

محمد فرهاد معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا کردستان نیز در این جلسه بابیان اینکه تأمین آب پایدار روستاها از آب‌های سطحی و سدها است چراکه منابع آب‌های زیرزمینی تحت تأثیر خشکسالی و عوامل مختلف تغییر می‌کند اظهار کرد: مطالعات برای تأمین آب شرب سالم برای تمام روستاهای استان انجام‌شده فقط مستلزم تأمین اعتبار برای آغاز پروژه‌های طولانی‌مدت است.

پروژه‌های آبی استان نیازمند ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است

وی با بیان اینکه جهت بازسازی و ایجاد پروژه‌های مربوط به حوزه آب استان کردستان نیازمند ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم افزود: در بخش فاضلاب نیز ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پایداری این بخش نیاز است.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا کردستان بیان کرد: امسال از محل اعتبارات استانی ۷۷ میلیارد تومان برای بخش آب روستایی اعتبار در نظر گرفته‌ شده است که در صورت تخصیص جهشی خوبی در حوزه آب و فاضلاب در استان اتفاق خواهد افتاد.

تأمین آب شرب سالم روستاییان ضروری است

خالد جعفری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان نیز در این جلسه گفت: آنچه درحال حاضر در خصوص موضوع آب شرب در استان با آن مواجه هستیم بالا رفتن سطح رفاه مردم و افزایش مصرف آب در روستاها است.

جعفری بابیان اینکه درگذشته مصرف آب بیشتر بر اساس نیاز بود افزود: امروزه نیاز مردم برای تأمین آب سالم افزایش‌ یافته است و در همین راستا باید برنامه‌های مدونی انجام شود.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی باید بازنگری کلی در موضوع آب روستاییان انجام شود تا مردم به آب شرب سالم دسترسی پیدا کنند.

تخصیص ۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای محرومیت‌زدایی در استان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان در ادامه در خصوص موضوع دوم موردبحث در این جلسه گفت: بر اساس بند ۳ جدول ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور موضوع رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار مطرح‌شده که سهم استان کردستان از این قانون ۷۸۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: این قانون در ۵ بخش مدارس، بهداشت و درمان، آبرسانی، راه روستایی آبخیزداری و آبخوان‌داری اجرا می‌شود.

نصراللهی‌زاده بابیان اینکه شورای برنامه‌ریزی استان می‌تواند تا ۲۰ درصد پروژه‌ها را جابجا کند افزود: از این ۵ محور فقط راه روستایی و بخش بهداشت و درمان استانی است و ۳ مورد دیگر ملی است که نظارت بر آن‌ها بر عهده سازمان برنامه‌ریزی و بودجه استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان اظهار داشت: از این رقم اعتبار، ۱۲۹ میلیارد تومان برای ساخت مدارس، ۱۵۷ میلیارد تومان برای حوزه بهداشت و درمان، ۳۵۷ میلیارد تومان به طرح‌های آبرسانی، ۷۰ میلیارد تومان به راه روستایی، ۶۶ میلیارد و ۵۱۷ میلیون تومان نیز به طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص‌ یافته است.

وی به تعداد پروژه‌های قابل‌اجرا در هر بخش اشاره کرد و گفت: در بخش مدارس ۶۰ پروژه، در بهداشت و درمان ۱۱۶ پروژه، درآ برسانی ۱۲۵ پروژه، درراه روستایی ۲۲ پروژه و آبخیزداری نیز ۱۴ پروژه انجام می‌شود.

بیشترین اعتبار برای شهرستان سقز است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان بابیان اینکه اعتبار تخصیص داده‌ شده در حوزه محرومیت‌زدایی هم در بخش و هم در شهرستان‌ها تعیین‌ شده است افزود: سقز با ۱۳۴ میلیارد تومان اول، مریوان با ۱۱۷ میلیارد تومان دوم، بانه با ۱۰۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان سوم، سنندج با ۹۱ میلیارد تومان چهارم، بیجار با ۷۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان پنجم، دیواندره با ۷۴ میلیارد تومان ششم، سروآباد با ۵۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هفتم، دهگلان با ۴۸ میلیارد ۵۰۰ میلیون تومان هشتم، قروه با ۴۱ میلیارد تومان نهم و کامیاران با ۴۱ میلیارد تومان دهم است.

وی در ادامه افزود: چند سال پیش زمینی از طرف آموزش‌وپرورش استان کردستان برای ساخت سینما به حوزه هنری استان داده شد که با تأمین اعتبار از منابع استانی مجتمع سینما آزادی بیجار و مجتمع سینمایی مهر در شهرستان سقز احداث شد.

نصراللهی‌زاده یادآور شد: در این جلسه مصوب شد تا سینما آزادی بیجار به مدت ۷ سال به صورت امانی در اختیار حوزه هنری استان قرار گیرد به‌شرط آنکه در صورت نیاز آموزش‌وپرورش نیز از آن بهره‌مند شود.

سرانه فضای صنعتی در کردستان نصف سرانه کشور است

تخصیص اعتبار به شهرک نساجی و مجتمع کارگاهی و صنفی سنندج موضوع آخر این جلسه بود که موردبررسی قرار گرفت.

احمد خسروی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان نیز در این مراسم اظهار کرد: یکی از شاخص‌های توسعه در استان کردستان سرانه شهرک‌های صنعتی است.

وی افزود: در حوزه شهرک‌های صنعتی سرانه فضای صنعتی در کشور ۱۷.۵ مترمربع است ولی این میزان در استان کردستان ۹ مترمربع معادل نصف میزان کشوری است.

خسروی با بیان اینکه در کل کشور ۸۵۰ شهرک صنعتی با وسعت ۱۴۸ هزار هکتار وجود دارد بیان کرد: در استان ۲۳ شهرک، ناحیه صنعتی و منطقه ویژه وجود دارد که وسعت همه آن‌ها کمتر از ۱۴۰۰ هکتار است.

وی اظهار داشت: کمتر از یک درصد شهرک‌های صنعتی کشور مختص به استان کردستان است.

خسروی با اشاره به اینکه در سالیان گذشته به‌صورت متوسط سالانه تنها ۵۰ قرارداد در استان منعقد می‌شد افزود: این میزان امسال به ۲۵۰ مورد رسیده که این نشان از استقبال سرمایه‌گذاران برای ایجاد سرمایه در استان دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان گفت: ازیک‌طرف تعداد سرمایه‌گذران در استان درحال افزایش است و از سوی دیگر شهرک‌های صنعتی استان کوچک هستند که باید در همین راستا وسعت و تعداد شهرک‌های صنعتی استان افزایش یابد.

انتهای پیام/۷۹/۲۳۳۰


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا