بین الملل

تحلیل رسانه هندی: حملات حماس، مانع عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان است

تحلیل رسانه هندی: حملات حماس، مانع عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان است

به گزارش از هندوستان تایمز، این رسانه هندی در گزارشی تحلیلی درباره حملات اخیر حماس به شهرک های صهیونیست نشین، نوشت: به نظر می رسد حمله بی سابقه حماس به رژیم صهیونیستی که مورد استقبال برخی کشورها قرار گرفته است، با هدف پیچیده کردن روند تاریخی عادی سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی است که در منطقه در حال انجام است و پتانسیل تغییر چشمگیر ژئوپلیتیک جهانی را دارد.

این رسانه اضافه می کند: واکنش‌های اولیه همسایگان عرب سرزمین های اشغالی به حملات حماس نشان می‌دهد که اگرچه آنها به سیاست حمایت از فلسطینی‌ها که پیش از این اعلام کردند پایبند هستند اما نمی‌خواهند اجازه دهند تحولات کنونی چشم‌انداز عادی سازی روابط را کاملاً از دسترس خارج کند، اینکه آیا ریاض می‌تواند مسیر خود را ادامه دهد و آیا برنامه های تل‌آویو می‌تواند برای عادی‌سازی با دیگر همسایگان خود، حتی زمانی که جنگی را در خاک فلسطین آغاز می‌کند، با آرزوهای فلسطینی‌ها سازگاری داشته باشد؟ این موارد متغیرهای مهمی خواهد بود که باید در هفته‌ها و ماه‌ها تماشا کرد.

این گزارش در ادامه می گوید: این بدان معنا نیست که ریشه های تاریخی درگیری، وحشی‌گری اسرائیل در غزه، چرخش به راست افراطی در تل آویو و پیامدهای نامطلوب آن برای آمادگی امنیتی خود اسرائیل، جستجوی حماس برای ارتباط گرفتن و قدرت نمایی کردن، اختلافات داخلی، موقعیت اطراف مسجد الاقصی، نگرانی‌های فلسطینی‌ها و عدم حرکت به سوی راه‌حل دو کشوری شدن منطقه، عوامل اساسی در بازی نیستند، اما حملات حماس علیه اسرائیل باید در این مقطع خاص در سیاست غرب آسیا قرار گیرد.

براساس گزارش هندوستان تایمز، توافق عربستان و اسرائیل، که در صورت محقق شدن می‌توانست مهم‌ترین پذیرش نمادین جهان اسلام از حق موجودیت اسرائیل باشد، همچنین اسرائیل را ملزم می‌کرد که با آرمان‌های فلسطینی‌ها سازگاری بیشتری داشته باشد. این کار هنوز انجام نشده است زیرا دولت بنیامین نتانیاهو گروگان افراط گرایان راستی است که هیچ تمایلی برای عقب نشینی از جنگ طلبی خود در کرانه باختری نداشته اند.

صرف نظر از اینکه اسرائیل در نهایت در مورد مسئله فلسطین چه تصمیمی می گرفت و آیا برای ولیعهد سعودی و محمد بن سلمان، نخست وزیر این کشور کافی بود یا نه، این واقعیت که این بحث ها تحت نظارت آمریکا انجام می شد و به این درجه جدی رسیده بود، به وضوح بسیاری را در منطقه ناراضی کرد.

هندوستان تایمز نوشت: واکنش ریاض به درگیری های اخیر بین اسرائیل و گروه های فلسطینی نشان داد که ریاض نشان می‌دهد که این کشور همچنان در خط باریکی بین حمایت خود از فلسطین و امیدهایش برای عادی‌سازی با اسرائیل حرکت خواهد کرد.

سعودی ها گفته اند که از نزدیک وضعیت بین جناح های مختلف فلسطینی و «نیروهای اشغالگر» اسرائیل را دنبال می کنند، آنها خواستار توقف فوری درگیری، جلوگیری از تشدید تنش، خویشتن داری و حفاظت از غیرنظامیان شده اند، هشدارهای خود در مورد خطرات «انفجار» احتمالی در نتیجه تداوم اشغال و محرومیت مردم فلسطین از حقوق شان را یادآوری کردند و بار دیگر خواستار راه حل دو کشوری شدند.

همه اینها در قالب بازی با کلمات اسرائیل را هدف قرار داده است اما این بیانیه فضای کافی برای ادامه روند عادی سازی، حتی اگر با تاخیر، باقی می گذارد.

سهام هند

این رسانه هندی اضافه کرد: همه این موقعیت ها پیامدهایی برای هند دارد، همانطور که جایشنکار وزیر امور خارجه هفته گذشته در واشنگتن توضیح داد، اقتصاد دهلی و غرب آسیا اکنون به طرق مختلف در ابعاد انرژی، مهاجرت، غذا و تجارت درگیر شده است.

اتحاد آی تو یو تو (I2U2)، گروهی که شامل هند، اسرائیل، امارات متحده عربی و آمریکا است، تلاشی بی سابقه برای تعمیق روابط دیپلماتیک و اقتصادی بین چهار کشور است که هرگز یک پلت فرم مشترک نداشته اند، حتی اگر روابط دوجانبه با یکدیگر داشته باشند.

طرح جدید کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) که در حاشیه نشست گروه ۲۰ در دهلی نو رونمایی شد هم به روابط کشورها وابسته است و هم به منظور کمک به روند عادی سازی روابط میان عربستان-اسرائیل به کار گرفته می شود.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، صریحاً از اسرائیل در برابر حملات حماس حمایت کرده است اما دهلی برای تضمین ثبات نسبی در منطقه سرمایه‌گذاری خواهد کرد، جایی که رویکرد امنیتی حاصل جمع صفر که دهه‌ها بر آن حاکم بوده به آرامی جای خود را به رویای اتصال و رفاه بین رقبای سابق می‌دهد، با این حال، وضعیت کنونی نشان می دهد که راه به سمت عادی شدن آینده پر از وحشت و خشونت خواهد بود.

۳۱۰۳۱۰

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا