هرمزگان

طرح مسکن جوانان در قشم کلید خورد/ عدالت و پیشگیری از رانت لازمه طرح مسکن جوانان

به گزارش خبرنگار فارس از قشم، علی درویش‌پور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در آیین آغاز «طرح مسکن جوانان» افزود: متقاضیان می‌توانند از دوم تا دهم آبان‌ماه به مدت هشت روزدر سامانه این طرح ثبت نام کنند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات جوانان روستایی و بومی قشم خرید زمین بر اساس قیمت‌های مصوب منطقه آزاد بود که خرید زمین با قیمت متعارف را به مطالبه‌ای اساسی برای آنان تبدیل کرده بود. طرح مسکن جوانان قشم با هدف رفع مشکل مذکور اجرایی می‌شود.

درویش‌پور گفت: این طرح برای در جزیره قشم در هفت مرحله فراخوان، ثبت‌نام، بررسی مدارک، جانمایی طرح، تعیین مجری و ساخت مسکن طراحی شده است.

وی تصریح کرد: فراخوان ثبت نام و اطلاع رسانی این طرح از امروز تا دوم آبان ماه انجام می‌شود و لازم است دهیاران و اعضای شورای شهر و روستا، رسانه‌های رسمی و غیر رسمی و شبکه‌های مجازی این خبر را بین مردم و متقاضیان منتشر کنند.

درویش‌پور اظهار کرد: از دهم تا پانزدهم آبان ماه مدارک افراد ثبت‌نام شده بررسی و پالایش شده و در پایان این مرحله فهرست واجدان شرایط در هر روستا مشخص می‌شود.

وی افزود: از پانزدهم تا ۳۰ آبان ماه و در مرحله سوم این طرح در معاونت زیربنایی و معاونت شهرسازی سازمان منطقه آزاد قشم، نقاط قابل توسعه در هر روستا جانمایی می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: در مرحله چهارم، مطالعات و تهیه نقشه برای هر روستا تا ۲۵ آذرماه پایان می‌یابد و همزمان صدور جواز نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در هر روستا یک مجری برای ساخت واحدهای مسکن جوانان شناسایی و معرفی می‌شود، تصریح کرد: این مرحله نیز تا ۲۰ دی‌ماه به طول می‌انجامد.

درویش‌پور زمان آغاز ساخت واحدهای مسکونی را دهه مبارک فجر اعلام و تاکید کرد: تا پایان سال ۱۴۰۱ نیز همه واحدها به متقاضیان واجد شرایط تحویل می‌شود.

امام جمعه شهرستان قشم نیز در این آیین گفت: در ۲ طرح روستای پاک و مسکن جوانان که در راستای توسعه متوازن جزیره قشم در حال انجام است، پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی لحاظ شود.

حجت الاسلام غلامرضا حاجبی بیان کرد: بسیاری از طرح‌ها در طولانی مدت به نتیجه می‌رسد و لازم است برنامه‌ریزی و اتحاد برای انجام آن حفظ شود.

وی با بیان اینکه نواقص طرح در اجرا مشخص می‌شود، تاکید کرد: اگر توسعه انجام شود اما فرهنگ مناسبی برای آن در نظر گرفته نشود، توسعه بی ارزش است و هزینه‌های انجام شده از بین می‌رود.

امام جمعه قشم افزود: برای جلوگیری از ایجاد رانت در توزیع امکانات بایستی عدالت ایجاد شود و این امر با برنامه‌ریزی مناسب، کار و نظارت جمعی محقق می‌شود.

امام جمعه اهل سنت شهرستان قشم نیز گفت: با برنامه ریزی حساب شده و صحیح، اجرای طرح مسکن جوانان قشم بر اساس عدالت باشد تا حقی از کسی ضایع نشود.

شیخ عبدالرحیم خطیبی حل مشکل زمین و مسکن را دغدغه‌ی دیرینه مردم قشم دانست و ادامه داد: با وجود فعالیت‌های مدیران گذشته، این امر به خوبی محقق نشد.

وی تصریح کرد: توسعه متوازن اقتضا می‌کند که در هر طرحی عموم مردم در نظر گرفته شوند و از این رو در اجرای طرح مذکور باید تسهیلاتی برای جوانان پیش‌بینی شود تا امید خود را بازیابند.

وی با انتقاد از وضعیت مسکن مهر در قشم تصریح کرد: انتخاب مکان نامناسب در طرح مسکن مهر باعث بروز مشکلاتی برای مردم شد که امیدواریم در طرح مسکن جوانان قشم این مساله لحاظ شود.

انتهای پیام/۸۸۰۵۰


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا