هرمزگان

صید و صیادی و تجارت مرزی در هرمزگان مورد غفلت قرار گرفته است

کامران آتین صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: مزیت کشورمان در شمال و جنوب، دریا است اما متأسفانه اقتصاد کشور سمت و سوی اقتصاد دریامحور نیافته است و مهم‌ترین مزیت اقتصادی کشور در طول تمامی دهه‌های اخیر مورد غفلت بوده است.

وی با بیان این که صید و صیادی و تجارت مرزی دو مزیت اصلی هرمزگان با سواحل طولانی و مواهب خدادادی است، خاطرنشان کرد: حالا که در حال گذار از اقتصاد نفتی هستیم، بهترین فرصت برای تأکید بر مزیت‌های اساسی و ملی ما است و دریا مهم‌ترین مزیت کشور ما در حوزه اقتصاد بشمار می‌رود.

این فعال اجتماعی هرمزگان با اشاره به ضرورت جهت‌گیری علمی کشور برای جبران عقب ماندگی تاریخی ما در زمینه توجه به دریا، اولویت این مسأله را دانشگاه‌های استان هرمزگان دانست و گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان هرمزگان باید بر پایه یک افق بلند مدت و میان مدت نسبت به تربیت نیروهای مورد نیاز مشاغل دریایی اقدام کرده و حتی راهبرد توسعه دریایی کشور را تدوین کنند.

آتین ادامه داد: رمز موفقیت ما در جنگ اقتصادی نیز استفاده بهینه از ظرفیت‌های کشور است و یکی از مهم‌ترین این ظرفیت‌ها در حوزه تجارت مرزی و صید و صیادی و شیلات است به طوری که بتوانیم با بهره‌وری مناسب در زمینه تولیدات شیلاتی و به مشارکت گرفتن مراکز علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان، توان تولید در واحد سطح را افزایش داده و در عین حال در دریاها نیز لجستیک لازم برای پرورش ماهی در قفس را فراهم آوریم.

وی بی‌توجهی به صنعت بانکرینگ سوخت در منطقه و از دست دادن بازار بزرگ بانکرینگ را از جمله موارد مهم و قابل بازنگری در روش‌های اقتصادی کشورمان عنوان کرد و گفت: درآمدی حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار در سال از این ناحیه برای اقتصاد کشورهای منطقه جریان دارد اما متأسفانه سهم ما از این میزان بسیار ناچیز است که آنهم به صورت تجارت غیررسمی است.

این فعال اجتماعی هرمزگان تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت نفت باید پاسخگوی دلایل عقب‌ماندگی کشور در زمینه بانکرینگ با وجود مزیت‌های بزرگ کشورمان در این عرصه باشند چرا که ما از اشتغال این حوزه سهمی نداریم.

انتهای پیام/ ۸۸۰۵۵

 

 

 

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا