اجتماعی

اژه‌ای: مردم از ‌بدحجابی‌ها رنج می‌برند/ ‌باید این مسئله را با هزینه کمتری حل کنیم

اژه‌ای: مردم از ‌بدحجابی‌ها رنج می‌برند/ ‌باید این مسئله را با هزینه کمتری حل کنیم

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از گرگان، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در دیدار علما و ائمه جمعه و جماعات استان گلستان که در سالن اجتماعات جامعه‌المصطفی گرگان و با حضور ۷۵۰ نفر از روحانیون و علمای اهل تشیع و تسنن استان گلستان برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه استان گلستان در امر گسترش وحدت و اتحاد و به صلح و سازش رساندن دعاوی، در زمره استان‌های پیشتاز کشور است، گفت: آموزه‌های اسلامی و قرآنی سرشار از تاکیدات پیرامون صلح و مودت و متصف شدن به اخلاق الهی و ایستادگی در برابر رذالت‌ها و ظلم و تبعیض است؛ لذا ما باید بتوانیم با تمام قوا این آموزه‌ها را به منصه ظهور برسانیم و در مقابل تبلیغات مسموم کسانی‌که صدر تا ذیل‌شان با فطرت بشری مغایرت دارد و اساس نظامات‌شان بر اساس ظلم و تبعیض است بایستیم.

رئیس عدلیه در ادامه، با اشاره به ضرورت اتحاد و همدلی همه کارگزاران نظام برای رفع مسائل و مشکلات مردم گفت: امروز در اثر فشار‌های ظالمانه‌ای که در طول سالیان متمادی به ایران اسلامی وارد آمده، مردم ما تحت فشار مشکلات معیشتی و اقتصادی هستند و به تبع این امر، ممکن است گرفتاری‌های دیگری نیز برای مردم ایجاد شود و ناهنجاری‌های اجتماعی و سرقت و مشکلات خانوادگی بیشتر گردد؛ لذا همه کارگزاران نظام باید تمام وسع و توان خود را در جهت رفع مشکلات مردم به کار ببندند و از سرگرم شدن به هرگونه حاشیه‌سازی و اختلاف‌افکنی که خواست دشمن است پرهیز کنند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به اهمیت بهره‌گیری گسترده از ظرفیت‌های مردمی برای پیشبرد امور گفت: علما و نخبگان در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و مساجد می‌توانند در توسعه فرهنگ صلح و سازش و پیشگیری از وقوع جرم و ناهنجاری‌های اجتماعی به قوه قضاییه و سایر قوا کمک رسانند. بر همین اساس من در حد وسع و توان و اختیارات قانونی خود، نهایت مساعدت‌های مالی و فکری و حقووقی را در راستای گسترش بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی ارائه خواهم کرد.

محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به برخی ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله موارد ناظر بر مقوله عفاف و حجاب گفت: امروز مردم از برخی ناهنجاری‌های اجتماعی رنج می‌برند که یکی از این ناهنجاری‌ها، موارد ناظر بر مقوله عفاف و حجاب است؛ این مسئله، مقوله‌ای تک‌وجهی نیست و باید با جامعیت به آن نگریست؛ در این رابطه حتما نیاز به اقدامات قضایی و سلبی نیز می‌باشد، اما قطعا به یکسری از اقدامات غیرقهری هم نیاز است.

رئیس دستگاه قضا در ادامه توضیحاتی در خصوص لایحه عفاف و حجاب و فرآیند‌های ناظر بر آن در قوه قضاییه، دولت و مجلس ارائه کرد.

رئیس عدلیه اظهار کرد: باید توجه داشت که دشمن نهایت تلاش خود را برای ایجاد اختلاف و ناامید کردن مردم و جوانان به کار بسته است؛ لذا ما باید با تدبیر و اولویت‌بندی امور، ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و قانونی، هم توطئه‌های دشمن را خنثی کنیم و هم به مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی بپردازیم.

رئیس دستگاه قضا در ادامه این نشست با اشاره به قضایای سال گذشته و عفو گسترده صورت گرفته در قبال عناصر غفلت‌زده اغتشاشات و همچنین سایر محکومان به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۴۰۱، بیان داشت: ما در میانه‌های نیمه دوم سال گذشته با مشورت‌هایی که با علما و نخبگان صورت دادیم، به این جمع‌بندی رسیدیم که به مناسبت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ که یک جشن اسلامی و ملی است، عفو گسترده‌ای را شامل حال تعداد کثیری از محکومان واجد شرایط از جمله عناصر فریب خورده و نادمِ دخیل در اغتشاشات کنیم؛ در مجموع بیش از ۸۹ هزار نفر مشمول این عفو شدند و این عفو گسترده با سَماحت و وسعت‌نظر مقام معظم رهبری محقق شد. 

رئیس عدلیه بیان داشت: زمانی که در سال گذشته پیشنهاد عفو گسترده را مطرح کردیم، اعتراضاتی به ما صورت گرفت ناظر بر اینکه ممکن است عناصر و محکومان عفو شده مجدداً مرتکب جرم شوند؛ ما اعلام کردیم که منکر امکان ارتکاب مجدد جرم از ناحیه آن‌ها نیستیم؛ اما آیا این منطقی و معقول است که به سبب احتمال ارتکاب مجدد جرم از ناحیه ۱۰ الی ۱۰۰ نفر، بیش از ۸۹ هزار فرد و محکوم واجد شرایط را از موهبت و امکان قانونی عفو محروم کنیم؟!

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، آیت‌الله نورمفیدی نماینده، ولی فقیه در استان گلستان طی سخنانی با بیان اینکه امروز با توجه به شرایط جهان اسلام، مسئولیت سنگینی بر دوش علمای اسلام است، گفت: علما باید برای دفاع از اسلام به وسط میدان بیایند. 

آیت‌الله نورمفیدی در ادامه، ضمن قدردانی از اقدامات دولت و دستگاه قضایی در رفع مشکلات مجتمع پتروشیمی گلستان اظهار کرد: مهمترین مشکل پتروشیمی گلستان، به حوزه حقوقی آن مربوط می‌شد که این مشکل پس از دستورات مؤکد رئیس قوه قضاییه و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مجموعه قضایی استان گلستان، برطرف شده است.

همچنین در این جلسه، حجت‌الاسلام شیخی امام جمعه بندر ترکمن طی سخنانی بر ضرورت مواجهه ایجابی و سلبی در مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی و برخورد مناسب و بازدارنده با سارقین، تاکید کرد.

در ادامه حاج آخوند عبدالحی میرزاعلی امام جمعه اهل سنت آق قلا طی سخنانی ضمن تقدیر از پیگیری‌های رئیس قوه قضاییه برای رفع مسائل حقوقی و قضایی استان گلستان و اقدام در جهت رفع موانع تولید در این استان، اظها‌کرد: ما مسلمانان اشتراکات بسیاری داریم و‌باید بر محور‌این اشتراکات، اتحاد و همدلی داشته باشیم؛ اگر انسجام اسلامی داشته باشیم، دشمنان اسلام و‌نظام جرات حملات تروریستی و هتک حرمت مقدسات و‌اقدامات رذیلانه‌ای نظیر سوزاندن قرآن کریم را نخواهند داشت. 

حجت‌الاسلام ابراهیمی‌فر مدیر حوزه علمیه استان گلستان طی سخنانی در این نشست، اظهار کرد: اقدامات قوه قضاییه در رفع موانع تولید و کمک به رونق تولید و اشتغال در کشور، موجبات امیدآفرینی و به اثبات رساندن کارآمدی نظام را فراهم آورده است؛ باید این اقدامات موثر دستگاه قضایی به شیوه هنرمندانه رسانه‌ای شود و به سمع و نظر مردم برسد تا دلگرمی و امیدواری مردم افزون‌گردد.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه با تلاش چشمگیر باید نیروی انسانی مورد نیاز قوه قضاییه را تامین کند، از ریاست قوه قضاییه درخواست کرد یک رابط را میان دستگاه قضا و حوزه علمیه تعیین کند. 

وی تاکید کرد: باید بیش از پیش از ظرفیت مساجد برای اصلاح‌ذات‌البین استفاده شود. 

حاج آخوند ابوبکر خوجملی امام جمعه اهل سنت نگین‌شهر به بیان مطالبی در ضرورت اتخاذ رویکرد امیدآفرینی در جامعه پرداخت و از اقدامات دستگاه قضایی و دولت در احیای مجتمع پتروشیمی گلستان با ۹۰ هزار سهامدار پس از ۱۷ سال قدردانی کرد و این اقدام را امیدآفرین دانست.

وی همچمین ضمن قدردانی از استقرار قضات کشیک که به صورت ۲۴ ساعته خدمات حقوقی و قضایی به مردم ارائه می‌دهند، خواستار تشکیل کشیک در پزشکی‌قانونی‌های سراسر استان گلستان شد.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا