اجتماعی

رفع تصرف بیش از ۸ هکتار از اراضی ملی استان تهران

رفع تصرف بیش از ۸ هکتار از اراضی ملی استان تهران

– اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران ، علیرضا مزینانی با بیان اینکه از ابتدای دولت تا پایان تیرماه امسال در مجموع۵۴۰ پرونده حقوقی در مراجع قضایی برای تخلفات محیط زیستی و تهدید علیه بهداشت عمومی تشکیل شده است، اظهار کرد: از این میان ۱۰ مورد پرونده حقوقی در خصوص صید غیرمجاز، ۱۴۸ پرونده در خصوص شکار غیرمجاز، ۴۴ پرونده در خصوص شروع به شکار غیرمجاز و ۳۳۰ پرونده در خصوص آلودگی‌های غیرمجاز محیط زیستی بوده است.

وی با بیان اینکه با پیگیری این اداره کل در مجموع ۷۵۹ حکم توسط مرجع قضایی برای پرونده های متشکله و قبلی صادر شد، گفت: عمده احکام صادره در خصوص تخلفات آلودگی،تخلفات شکار و صید غیرمجاز،تخلفات تعلیف دام و شروع به شکار بوده است.

رفع تصرف ۴۰۰ مترمربع از اراضی حفاظت شده در شمیرانات

مزینانی ادامه داد: همچنین از ابتدای دولت سیزدهم تا مردادماه امسال بیش از ۸۳۶۶۲ متر مربع از اراضی ملی با پیگیری حقوقی این اداره کل و با حکم قضایی رفع تصرف و به بیت‌المال بازگردانده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در خصوص اقدامات این مجموعه در حوزه یگان حفاظت نیز با اشاره به اینکه در طی این مدت ۳۵۴ متخلف شکار و صید دستگیر و با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند، بیان کرد: در مأموریت‌های ماموران یگان حفاظت تعداد ۳۲ سلاح غیرمجاز، ۱۴۸ سلاح مجاز و ۱۹۶۴ مورد ادوات و وسایل شکار و صید کشف و ضبط شد.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به وظیفه ذاتی و قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در حفاظت از گونه‌های حیات وحش، در طی این مدت با ۴۰۶ مورد نگهداری و خرید و فروش غیرمجاز حیات وحش زنده و غیر زنده برخورد قانونی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران خرید ۴ دستگاه خودرو و تحویل ۳۰ دستگاه موتور سیکلت و ۳۰ دوربین چشمی به پاسگاه‌های محیط بانی را از دیگر اقدامات شاخص این اداره کل در حوزه یگان حفاظت برشمرد و گفت: همچنین نصب دوربین های نظارتی در ۲۰ پاسگاه محیط بانی و توزیع لوازم دفاع شخصی و لوازم کمک‌های اولیه نیز در دولت سیزدهم به انجام رسید.

وی با بیان اینکه پاسگاه محیط‌بانی منطقه تار دماوند در حال احداث بوده و پایگاه محیط‌بانی رودافشان نیز در دست بررسی و ساخت است، افزود: با توجه به نقش کلیدی و مهم تجهیزات ارتباطی در حفاظت از مناطق طبیعی و شغل محیط‌بانی، برای تقویت تجهیزات ارتباطی استان، دو دکل بی‌سیم در مناطق تحت مدیریت تجهیز و راه‌اندازی شد.

مزینانی نظارت بر حیات وحش و برآورد جمعیتی آنها و همچنین تدوین برنامه‌های مدیریت جمعیت حیات وحش را از دیگر اقدامات محیط زیست استان تهران در این حوزه عنوان کرد و افزود: براساس آخرین سرشماری جمعیت علفخواران بزرگ جثه، تعداد ۲۷۳۸۹ راس قوچ و میش، کل و بز، آهو و جبیر در سطح استان و در ۱۰ منطقه تحت مدیریت و حفاظت و برخی زیستگاه‌ها و مناطق آزاد سرشماری شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه برآورد جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی در آخرین سرشماری زمستان ۱۴۰۱ در ۸ زیستگاه آبی استان تهران تعداد ۱۳۷۸۶ قطعه در تنوع ۳۰ گونه بوده است، تصریح کرد: از ابتدای آغاز به کار دولت تاکنون ۲۵۰ مورد پایش و نظارت بر باغ وحش، باغ پرندگان و سایر محل های مراکز نگهداری گونه‌های حیات وحش به انجام رسیده است.

مزینانی در خصوص دیگر اقدامات انجام شده در حوزه حیات وحش استان تهران به رهاسازی تعداد زیادی از گونه‌های وحشی در زیستگاه طبیعی استان اشاره داشت و افزود: تعداد ۴۱۱ گونه‌ ارزشمند حیات وحش استان اعم از پرندگان، خزندگان و پستانداران پس از تیمار و بازپروری، در زیستگاه‌های طبیعی خود در مناطق تحت مدیریت استان رهاسازی و به آغوش طبیعت بازگشتند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود درخصوص اقدامات انجام شده برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار در جمعیت حیات وحش استان، گفت: پایش مستمر زیستگاه‌های آبی برای مقابله با بیماری آنفولانزای فوق حاد، واکسیناسیون دام‌های اهلی برای مقابله با بیماری طاعون نشخوارکننده‌های کوچک، تب برفکی و بروسلوز، پیگیری مدیریت سگ‌های بلاصاحب، پایش و رصد زیستگاه‌ها و حیات وحش در فصول کوچ دام‌های اهلی و عشایر و جلوگیری از ورود دام های واکسینه نشده به مناطق و پایش آبشخورها و آهک‌پاشی آنها از جمله اقدامات صورت گرفته در این خصوص بوده است.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا