کرمانشاه

افت چشمگیر آب؛ ۱۳ دشت ممنوعه در کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از کرمانشاه، علی مرادی امروز در جمع اصحاب رسانه، اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی به وجود آمده امسال نیز سطح مخازن آب زیرزمینی کاهش یافته است به‌طوری‌که که در مجموع بلند مدت بیش از یک‌میلیارد مترمکعب کاهش مخازن آب‌های زیرزمینی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه ۲۳ محدوده مطالعاتی در استان کرمانشاه وجود دارد، گفت: از این تعداد ۱۳محدوده برای کشاورزی ممنوعه اعلام شده است.

مرادی خاطرنشان کرد: محدوده‌های اسلام‌آباد غرب، سرپل‌ذهاب، حسن‌آباد شیان، ذهاب، روانسر، سنقر، صحنه، کرمانشاه، کنگاور، ماهیدشت، میانراهان، هرسم دیزگزان و کرند مناطق ممنوعه هستند که با سطح کاهش ذخایر زیرزمینی زیادی مواجه شده‌اند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان کرمانشاه، از کاهش ۳۰۰ میلیون مترمکعبی ذخایر آب‌های زیرزمینی استان در سال آبی ۹۹-۱۴۰۰ خبر داد و یادآور شد: امسال بیشترین کاهش سطح مخازن آب‌های زیرزمینی را در دشت کرمانشاه، کنگاور و ماهیدشت داشته‌ایم.

مرادی با بیان اینکه ۹۰ درصد مصارف آب در بخش کشاورزی و تنها ۱۰ درصد در بخش شرب، صنعت و فضای سبز است، گفت: در این رابطه طرح سازگاری با کم آبی را به سازمان‌های زی‌ربط از جمله جهاد کشاورزی، صمت، شهرداری‌ها و آب و فاضلاب ارائه کرده‌ایم که براساس آن باید الگو‌های کشت محصولات کشاورزی اصلاح شوند و کشاورزی به سمت کشت‌های کم آب بر مانند زعفران پیش برود.

انتهای پیام/پ


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا