قزوین

با نظارت هوشمند بساط سوداگری مرغ در قزوین جمع می‌شود/ برای تعقیب اخلالگران و دلالان پرونده تشکیل شده

محمدقاسمی دادستان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران، در ارتباط با ورود دادستانی به موضوع شبکۀ توزیع مرغ در قزوین و احیای حقوق عامه در این حوزه عنوان کرد: مشکل مرغ در استان ما از جلوی در کشتارگاه تا مرحلۀ فروشگاه‌ها و رسیدن به دست مصرف کننده است، در واقع در پروسۀ تولید تا کشتارگاه در استان قزوین مشکلی وجود ندارد و مشکل ما در فرایند توزیع از خروجی کشتارگاه تا مغازه و فروشگاه‌ها است.

دادستان قزوین با اشاره به اینکه در فرایند تولید اعم از جوجه‌ریزی و کشتار شاهد حجم بالایی از تولید گوشت مرغ در استان هستیم، عنوان کرد: حجم کشتار مرغ در استان امروز زیاد است و روزانه حدود ۱۰۰ تن مرغ کشتار می‌شود، لذا نظارت فیزیکی بر این حجم از تولید و توزیع سخت است و با توجه به قیمت گوشت مرغ در استان‌های همجوار مانند البرز و تهران که قیمت در آن‌ها زیاد مهم نیست و موجودی در فروشگاه مهم است، این یک بازار سوداگری ایجاد می‌کند تا دلالان با توجه به نزدیکی ما به تهران سعی کنند مرغ را دوساعته به تهران منتقل کنند، چراکه ما به التفاوت قیمت برای آن‌ها سود سرشاری را ایجاد می‌کند.

قاسمی با اشاره به اینکه برای سامان داده به شبکۀ توزیع از چندماه قبل یک طرح در استان مطرح شده بود، تصریح کرد: در طرح نظارت هوشمند شبکۀ توزیع قرار است که در کشتارگاه روی مرغ‌ها لیبل و شماره سریال نصب شود و این شماره سریال براساس سامانۀ پست رصد شده و مشخص کند که هر ماشین ویژۀ حمل، چقدر محموله تحویل گرفته، مقصدش کجا بوده و کجا تحویل داده است.

این مقام قضایی اظهار کرد: با توجه به در اختیار بودن این امکان در سامانۀ هوشمند پست، این طرح قرار است از این هفته اجرایی شود، لذا با اجرایی شدن این طرح، باید این بازار سوداگری را جمع شده بدانیم.

دادستان قزوین افزود: نظارت هوشمند می‌تواند دخالت نیروی انسانی را کاهش دهد، و ما هم اکنون من در حال رایزنی با مدیران کل پست و صمت هستم. البته در این طرح لینک این سامانه در اختیار استانداری و ادارات صمت و جهاد کشاورزی هم قرار خواهد گرفت و آن‌ها هم می‌توانند رصد کنند که هر محمولۀ مرغ مقصدش کجا بوده و در کجا تحویل شده، با این وصف دیگر در عمل راننده، دلال و خریدار نمی‌توانند دخل و تصرف کنند.

وی در ارتباط با توانمندی فروشنده‌های اینترنتی استان برای کمک به شفافیت توزیع مرغ در استان هم اعلام کرد: وقتی بارنامۀ مرغ کد بخورد خیلی راحت‌تر مصرف کننده می‌تواند آن کالا را دریافت کند که این هم در برنامه هست، در واقع وقتی محصول دارای بارکد باشد، فروشگاه‌های اینترنتی خیلی بهتر از فروش فیزیکی عمل می‌کنند. چرا که بالاخره آن اپ‌هایی که ما داریم در امر فروش اینترنتی در استان به راحتی می‌توانند آن کالا را به دست مصرف کننده برسانند.

دلال‌های مرغ سازمان یافته نیستند

دادستان قزوین پیرامون تعقیب و تشکیل پرونده برای برخورد با دلالان و اخلالگران بازار مرغ در قزوین هم عنوان کرد: در این باره اکنون در دادسرا یک پرونده تشکیل شده، منتها چون حجم تولید مرغ در استان قزوین بسیار زیاد است، این دلال‌ها خیلی پراکنده کار می‌کنند و شناسایی آن‌ها سخت است.

قاسمی افزود: در کمیتۀ نظارت بر توزیع مایحتاج عمومی دادگستری هم ما یک تیمی را تشکیل دادیم متشکل از دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی و کارشناسان ادارات عضو تا این امر را به درستی پیگیری کنیم. این دلال‌ها به شکل سازمان یافته و منسجم عمل نمی‌کنند. بلکه به شکل فردی ورود پیدا می‌کنند، لذا با این وصف پیدا کردن‌شان کمی سخت است. اما ردهایی پیدا شده و گزارش‌هایی آمده که ما در حال بررسی هستیم و قطعاً اگر افرادی شناسایی شوند هم اطلاع‌رسانی می‌شود و هم برخورد قانونی با آن‌ها خواهیم کرد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا