آذربایجان شرقی

برنامه‌ریزی برای تولید ۹۰۰ مگاوات برق خورشیدی در آذربایجان شرقی

برنامه‌ریزی برای تولید ۹۰۰ مگاوات برق خورشیدی در آذربایجان شرقی

به گزارش برگزیده، رسول اسماعیل‌زاده در نشست خبری در تبریز افزود: این طرح طی پنج سال اجرا می شود و هم اکنون کارهای لازم برای تولید ۳۰۰ مگاوات در آذربایجان شرقی از جمله شناسایی زمین، طراحی و خرید تجهیزات انجام و در استان های اردبیل و آذربایجان غربی نیز زمین های مورد نظر شناسایی و به سرمایه گذاران معرفی شده است.

وی با بیان اینکه منطقه آذربایجان از با ظرفیت ترین مناطق برای سرمایه گذاری در بخش نیروگاه های تجدیدپذیر خورشیدی است، اظهار کرد: این منطقه از نظر تابش نزدیک به عمود اشعه خورشید و پایین بودن دمای هوا نسبت به سایر مناطق دارای مزیت زیادی است و در نتیجه بهره وری سلول های خورشیدی در این منطقه افزایش می یابد و سرمایه گذاری در این بخش توجیه اقتصادی دارد.

اسماعیل زاده، با بیان اینکه برق منطقه ای آذربایجان با چهار کشور خارجی مبادلات برون مرزی دارد، ادامه داد: ظرفیت اسمی نیروگاه های منطقه شمالغرب (آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل) حدود پنج هزار و ۶۰۰ مگاوات است و توان تولید چهار هزار و ۲۰۰ مگاوات برق را دارد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان‌ گفت: میزان برق مصرفی در ایام اوج بار در سال گذشته در منطقه حدود چهار هزار و ۱۰۰ مگاوات بود که این آمار حاکی از آن است که این منطقه در محدوده سبز قرار دارد و تراز تولید حدود ۲۰۰ مگاوات بیشتر از مصرف است.

مصرف برق در منطقه آذربایجان هفت درصد افزایش یافته است

مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان‌ با اشاره به اجرای طرح های گسترده برای تولید برق و احداث نیروگاه های متعدد در منطقه، گفت: افزایش مصرف برق در منطقه ما بالا و معادل هفت درصد بوده و بخش عمده آن مربوط به حوزه صنعت است.

اسماعیل زاده، افزود: افزایش مصرف برق در حوزه صنعت نشانه افزایش صنایع، اشتغالزایی و کارآفرینی در منطقه است و با توجه به توان منطقه و استان در حوزه صنعت، نیاز به افزایش ظرفیت تولید با احداث نیروگاه های جدید وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه به ازای هر یک درجه افزایش دما از ۳۵ درجه سانتی گراد، نیاز به افزایش یک هزار و ۵۰۰ مگاوات تولید نیروگاه است

به ازای هر یک درجه افزایش دما از ۳۵ درجه سانتی گراد، نیاز به افزایش یک هزار و ۵۰۰ مگاوات تولید نیروگاه است، یادآور شد: افزایش ظرفیت نیروگاه ها نیاز به مصرف انرژی مانند گاز و گازوئیل و تامین آب برای نیروگاه های دارای برج «تر» دارد و در نتیجه با هر میزان افزایش مصرف برق، میزان مصرف انرژی و آب نیز افزایش می یابد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان‌ با تاکید بر پیوستگی بین مصرف آب و برق، گفت: سرمایه گذاری برای تولید برق زمان بر بوده و راه چاره در این زمینه استفاده از نیروگاه های مجازی یعنی فرهنگ سازی برای مصرف مناسب و بهینه آب و برق است.

اسماعیل زاده، با بیان اینکه تک تک مردم در مصرف آب و برق، مدیر محسوب شده و مسوول هستند، از مردم خواست با مصرف بهینه، مسوولان برق منطقه ای آذربایجان را در تامین برق مورد نیاز در ایام اوج مصرف یاری کنند.

افزایش ۲.۵ برابری توان نیروگاه تبریز با اعتبار سفر رییس جمهور

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه اجرای طرح بازتوانی نیروگاه تبریز در سفر استانی رییس جمهور به آذربایجان شرقی بین استاندار آذربایجان شرقی و مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور امضا شد، گفت: با اجرای این طرح توان تولید نیروگاه تبریز بیش از ۲.۵ برابر می‌شود.

سیدمحسن موسوی نیز در این نشست با اعلام اینکه طرح بازتوانی نیروگاه تبریز با ۱۸۰ هزار میلیارد ریال اجرا می شود، افزود: با بهره برداری از این طرح، تولید این نیروگاه یک هزار و ۲۰۰ مگاوات افزایش یافته و از ۷۰۰ مگاوات به یک هزار و ۹۵۰ مگاوات می رسد.

وی اظهار کرد: در این طرح واحدهای جدید در این نیروگاه نصب و فعالیت آن به سیکل ترکیبی تغییر یافته، واحدهای بخار موجود به توربین های بخار تبدیل و بهره وری تولید افزایش می یابد و مصرف مازوت این نیروگاه در فصل زمستان حذف می شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح حدود چهار سال طول می کشد، گفت: این مدیریت در بخش تولید برق فعالیت و برق تولید شده را به شرکت‌های توزیع منتقل می‌ کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید نیروگاه های استان حدود یک هزار و ۴۰۰ مگاوات است، یادآور شد: هم اکنون ۷۰۰ مگاوات برق از طریق نیروگاه تبریز، ۶۵۰ مگاوات از نیروگاه سهند و ۵۰ مگاوات از نیروگاه صوفیان تولید می شود و علاوه بر آن ۴۵۰ مگاوات نیز از طریق نیروگاه بخش خصوصی هریس و حدود ۶۰ مگاوات نیز از نیروگاه های کوچک بخش خصوصی در استان برق وارد شبکه توزیع می شود.

وی اظهار کرد: نیروگاه‌های استان هیچ وقت تعطیل نمی‌شود و برای انجام تعمیرات نیروگاه ها، کارکنان در زمان کاهش مصرف و از ساعت ۱۲ شب شروع به کار می کنند و روزهای پنجشنبه و جمعه بهترین فرصت برای انجام تعمیرات است.

مدیرعامل مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این مدیریت در رتبه های میانی رده بندی کشور قرار دارد، گفت: با توجه به سختی تولید برق، مردم در مصرف برق صرفه جویی کرده و با مصرف بهینه، نیروهای فعال در بخش تولید برق را یاری کنند.

موسوی، با اشاره به اینکه ظرفیت اشتراک نیروگاه تبریز از آب زرینه رود ۹۰۰ مترمکعب در ساعت است، ادامه داد: امسال برای صرفه جویی در مصرف آب در این نیروگاه بیش از ۳۰۰ مترمکعب در ساعت از شرکت آب منطقه ای،آب تقاضا نشده است.

اعطای ۱۸ میلیارد ریال پاداش برای مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت کردند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز نیز در این نشست گفت: امسال از ۴۷۸ هزار مشترک بخش خانگی شهر تبریز ۳۰ درصد آن ها معادل ۱۲۴ هزار مشترک الگوی مصرف برق را رعایت کردند.

عباس حسامی افزود: تا پایان تیر ماه امسال در اجرای طرح پاداش شرکت توزیع برق برای مشترکانی که الگوی مصرف برق را رعایت کرده اند، ۱۸ میلیارد ریال پاداش تعلق گرفته است.

وی با بیان اینکه الگوی مصرف برق در استان در ماه های گرم سال ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه است، اظهار کرد: در این طرح به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف در سال جاری نسبت به سال گذشته و در محدوده ۵۰ درصد الگوی مصرف، ۲۰ هزار ریال پاداش تعلق می گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز با اشاره به اینکه بار پایه مصرف برق در کشور ۴۰ هزار مگاوات است در حالی که ظرفیت تولید بیش از آن است، گفت: در ماه های گرم سال به دلیل استفاده از سیستم های سرمایشی ۳۲ هزار مگاوات به این بار افزوده شده و به ۷۲ هزار مگاوات می رسد.

حسامی، با اشاره به اینکه در هفته رکورد مصرف ۷۲ هزار و ۷۰۰ مگاوات در شبکه توزیع برق کشور زده شد، ادامه داد: این میزان نسبت به پارسال سه هزار و ۲۰۰ مگاوات بیشتر است.

وی با بیان اینکه سیستم های سرمایشی در ماه های گرم بیشترین بار را به شبکه توزیع برق وارد می کند، یادآور شد: هم اکنون حدود ۲۰ میلیون دستگاه کولر آبی و ۱۰ میلیون دستگاه کولر گازی در کشور وجود دارد.

حسامی، از شهروندان خواست برای صرفه جویی و مصرف بهینه برق بر روی کولرها سایبان نصب کرده و دمای کولرهای گازی را بین ۲۴ تا ۲۵ درجه سانتی گراد که دمای آسایش محصوب می شود، تنظیم کنند.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا