علمی و فناوری

سگ‌ها ۱۰ هزار سال بعد این شکلی می‌شوند

سگ‌ها ۱۰ هزار سال بعد این شکلی می‌شوند

به گزارش برگزیده، از زمان اهلی شدن نخستین سگ تا امروز، نژاد سگ‌های اهلی چنان تنوعی پیدا کرده است که در کمتر موجود زنده‌ای می‌توان مشابهش را پیدا کرد. همین سگ‌های اهلی رنگارنگ ۱۰ هزار سال دیگر چه شکل و شمایلی خواهند داشت.

شرکت آمریکایی Basepaws که در زمینه تست‌های ژنتیک برای حیوانات خانگی فعالیت می‌کند، با همراهی دامپزشک معروف «ارنی وارد» و بهره‌گیری از هوش مصنوعی، نشان داد نژادهای مختلف سگ تا ۱۰ هزار سال آینده چگونه تکامل می‌یابند و چه شکل و قیافه ای پیدا می‌کنند.

اگر کره زمین طی ۱۰ هزار سال آینده دستخوش تغییرات اقلیمی شدید شود، چه تغییری در ظاهر آن‌ها ایجاد می‌شود؟

بر اساس گزارش گجت‌نیوز، وقوع این سناریو، روی تغذیه و نحوه‌ی نگهداری از سگ‌ها توسط انسان، تاثیر می‌گذارد. به‌باور دکتر ارنی وارد، کمبود منابع در آن دوران باعث کاهش تراکم بدنی سگ‌ها خواهد شد. با داشتن جثه کوچک‌تر، نیاز به غذا و انرژی کاهش می‌یابد و بدن راحت‌تر خنک می‌شود.

کاهش سطح پوست، آسیب‌پذیری این حیوانات را نسبت به اشعه فرابنفش خورشید هم کمتر می‌کند و در برخی موارد، حتی شاید رنگ پوست سگ‌ها تیره‌تر شود.

افزایش دما، باعث از بین رفتن کرک و موی سگ‌ها نیز خواهد شد. اگر دما به‌شدت بالا رود، شاید فعالیت این حیوانات در شب‌ها بیشتر و سر و گوش‌های آن‌ها بزرگ‌تر شود تا به خنک شدنشان کمک کند.

کمبود آب، می‌تواند به بروز تغییراتی در متابولیسم سگ‌ها نیز منجر شود؛ طوری که زمان بیشتری را بدون نوشیدن آب سر کنند.

عجیب‌ترین سگ‌هایی که به عمرتان دیده‌اید / عکس

در سناریویی کاملا متضاد، اگر دما به‌شدت کاهشی شود و عصر یخبندان دیگری پدید آید، می‌توان حدس زد که سگ‌ها کرک و موی بیشتری پیدا خواهند کرد تا گرم بمانند.

«ارنی وارد» البته می‌گوید از لحاظ علمی، با قطعیت نمی‌توان گفت که جثه سگ‌ها در چنین شرایطی بزرگ‌تر خواهد شد یا کوچک‌تر؟

در هر صورت اما میزان چربی بدن آن‌ها افزایش خواهد یافت تا به منبع انرژی آن‌ها تبدیل شود. احتمالا سگ‌ها برخی از خصلت‌های گرگی خود را نیز بازیابی خواهند کرد؛ از جمله داشتن عضلات قوی‌تر برای شکار و فرار!

عجیب‌ترین سگ‌هایی که به عمرتان دیده‌اید / عکس

اگر اوضاع خیلی ناجور شود، شاید حتی این حیوانات برای دستیابی به غذا و سرپناه با انسان به‌رقابت بپردازند و رابطه دوستانه این دو گونه، یک محک جدی بخورد.

۵۸۵۸

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا